BRATISLAVA - Zmeniť dôchodkovú správcovskú spoločnosť bude človek môcť až po dvoch rokoch v pôvodnej spoločnosti. Pri prestupe bude musieť podpísať vyhlásenie, že skutočne prestúpiť chce. Zmenu zákona o sociálnom poistení včera ministerstvu práce schválil parlament. Ministerstvo návrhom vyšlo v ústrety správcovským spoločnostiam.
Ministerka Iveta Radičová tvrdí, že až dva roky sú dostatočným obdobím na to, aby sporiteľ mohol porovnať úspešnosť spravovania úspor a uvažovať o zmene spoločnosti. Častejšia zmena podľa nej "neprispieva k napĺňaniu hlavného cieľa druhého piliera, ktorým je stabilita systému a zhodnocovanie úspor".
V druhom pilieri si do penzie sporí už viac ako 1,2 milióna sporiteľov. Sociálna poisťovňa dovčera zaregistrovala 49 412 zmlúv o prestupe, správcu teda zmenili štyri percentá z nich. Pred mesiacom registrovala 33-tisíc prestupových zmlúv.
Predstavitelia dôchodkových spoločností zhodne tvrdia, že obmedziť prestupy bolo momentálne jediné rýchle a priechodné riešenie, ktoré na čas "upokojí situáciu". Viktor Kouřil z VUB Generali DSS hovorí, že na jeseň chcú hovoriť o konečnom riešení, no aj keby sa už nič nezmenilo, po dvoch rokoch bude možné porovnať výnosy spoločností, čo ovplyvní prestupy.
Prestupy sú v rukách spoločností
Martin Chren z Nadácie F. Hayeka by namiesto tlaku na zmenu zákona privítal, keby sa samotné spoločnosti viac snažili obmedziť špekulatívne prestupy. V zákone by podľa neho bolo lepšie spoločnostiam umožniť, aby prestupy spoplatnili, ale nie povinne, aby si poplatkami mohli konkurovať. V zahraničí sa podľa neho začína uvažovať aj s viazanými zmluvami, ktoré ponúkajú klientovi výhodnejšie podmienky, ak zostane v spoločnosti niekoľko rokov.
Peter Socha z predstavenstva Winterthur hovorí, že spoločnostiam "legislatíva, žiaľ, zakazuje poskytovať klientom výhody". Môžu im len odpustiť poplatky, v tom im vraj bránia práve špekulatívne prestupy, ktoré predražujú prevádzku.
Jediným správcom, ktorý konkuruje nulovým poplatkom za vedenie dôchodkového účtu, je Aegon DSS. Ladislav Batík zo spoločnosti povedal, že si uvedomujú, že je to spôsob, ako sa odlíšiť a namiesto klasickej reklamy sa preto rozhodli peniaze využiť radšej na vykrytie straty, ktorá vzniká, keď neúčtujú poplatky.
Sporitelia nechcú prestupovať
Prieskum, ktorý pre VÚB Generali DSS urobila na reprezentatívnej vzorke agentúra GFK, naznačuje, že ľudia pristupujú k starobnému sporeniu zodpovedne a zmena spoločnosti nie je ich iniciatívou. 57,9 percenta respondentov, ktorí už uzavreli zmluvu o sporení, odpovedalo, že určite neuvažujú o zmene spoločnosti, pravdepodobne o zmene neuvažuje 34,8 percenta sporiteľov, 3,9 percenta nevedelo, 2,8 percenta chcelo spoločnosť zmeniť pravdepodobne a 0,6 percenta určite.
Kouřil hovorí, že prieskum robili v januári, ale odvtedy "niekto" začal sprostredkovateľom platiť provízie až do 8000 korún, ak vybavia prestup, ktoré si spravidla "sprostredkovateľ delí s klientom".
Prieskum ukázal, že sporitelia si spoločnosť zodpovedne vyberajú. Medzi kritériami, ktoré sú pre nich dôležité, zvíťazila jej stabilita a dlhoročné medzinárodné skúsenosti.
Skúsenosti zo zahraničia podľa Chrena dokazujú, že obmedzenie prestupov na jeden za dva roky spoločnostiam nepomôže "zabetónovať klientskú základňu", ale obráti sa proti nim. Prestupy klientov nezastaví, a po rokoch, keď ich úspory vzrastú, bude drahšie, myslí si.
Sprostredkovateľov sporenia už zákon nespomína
Zmena sa dotkne aj sprostredkovateľov starobného sporenia.
Sprostedkovateľov už zákon o starobnom sporení nespomína a ruší sa aj výnos, ktorý upravoval podmienky ich pôsobenia. Dnes je na trhu podľa údajov Národnej banky 2548 sprostredkovateľov. Ich povolenia, za ktoré zaplatili 1000 korún, zaniknú podľa schválenej novely k 1. januáru 2007.
Záujemcom o sprostredkovanie, ktorým ešte Národná banka nevydala povolenie, ale poplatok už zaplatili, peniaze vrátia, ak im banka povolenie nevydá do 31. decembra 2006.
Národná banka prestane viesť register sprostredkovateľov, zmluvy o starobnom sporení nebudú obsahovať údaje o sprostredkovateľovi, ktorý ich uzavrel, a plnú zodpovednosť za škody spôsobené uzatváraním zmluvy preberajú dôchodkové správcovské spoločnosti.
Každá zmluva musí obsahovať písomné vyhlásenie, že klient chcel do spoločnosti prestúpiť. (haj)