Kaspická ropa môže Slovensko obísť

BRATISLAVA - Ľahká kaspická ropa zrejme začne na Slovensko prúdiť najskôr o niekoľko rokov, hoci by sa rokovania o podmienkach prepravy ...

Kým sa kaspická ropa začne dovážať na Slovensko, potrvá to aj niekoľko rokov. Transpetrol dovtedy musí investovať miliardy korún do zariadení.

FOTO - ČTK

BRATISLAVA - Ľahká kaspická ropa zrejme začne na Slovensko prúdiť najskôr o niekoľko rokov, hoci by sa rokovania o podmienkach prepravy mali začať už o necelý mesiac. Plán na prepravu suroviny, z ktorého by Slovensko okrem zníženia závislosti od ruských ropných zdrojov mohlo vyťažiť aj vyššie príjmy za tranzit do Európy, by tak mohol stroskotať.

Rusko-slovenský Transpetrol, ktorý dováža iba konkurenčnú ruskú ropu, sa obmedzil len na niekoľko informácií. Tvrdí, že aby mohol prepraviť tri milióny ton ľahkej kaspickej ropy ročne, najskôr musí podľa prepočtov spred štyroch rokov investovať do nových zásobníkov 65 miliónov dolárov, teda asi 1,9 miliardy korún. Je to o desať miliónov dolárov menej ako za 49 percent akcií Transpetrolu v roku 2002 zaplatil Yukos Finance. Práce by podľa odhadov správcu ropovodu Družba trvali tri roky.

Ukrajinci s Poliakmi však chcú predĺžiť do poľského Plocku ropovod, ktorý dnes vedie z čiernomorského prístavu Odessa do ukrajinských Brodov. Ak by stihli dostavať prípojku skôr ako Transpetrol nové zásobníky, ľahká kaspická ropa môže Slovensko úplne obísť. Plánovaný poľsko-ukrajinský ropovod má dostatočnú kapacitu, aby pokryl európsky dopyt aj bez slovenskej trasy, povedal zástupca ukrajinského prepravcu UkrTransNafta Mikuláš Rakovský.

Ministerstvo hospodárstva, ktoré v Transpetrole zastupuje štát, postoj spoločnosti nekomentovalo. "Projekt prepravy kaspickej ropy cez Slovensko má politickú podporu, ostatné je otázkou komerčnej dohody medzi zainteresovanými subjektmi," povedala Adriana Vážna z ministerstva hospodárstva, ktorá sa zúčastnila na minulotýždňovom bratislavskom zasadnutí pracovnej skupiny pre prepravu kaspickej ropy z ukrajinskej Odessy.

Analýzu investičných nákladov, ktorú má Transpetrol predložiť do polovice mája, bude podľa Vážnej ešte posudzovať expertná skupina.

Transpetrol potrebuje zabezpečiť zásobníky

Slovenský ropný prepravca hovorí, že potrebuje tri roky a takmer dvojmiliardovú investíciu, aby dobudoval zásobníky, v ktorých by ľahkú kaspickú ropu skladoval. Dnes sú jeho kapacity naplnené prepravovanou ruskou ropou a štátnymi strategickými zásobami.

Prepravca ropy funguje tak, že sa surovina, ktorá príde z Ukrajiny na Slovensko, načerpá do nádrže v Budkovciach. Tam sa zmeria jej množstvo a podpíšu preberacie protokoly. Potom sa ropa vypustí a putuje k jednotlivým dodávateľom. Potrubie pritom môže slúžiť pre oba druhy ropy, pretože ropný prepravca vie presne určiť, aká ropa v ňom práve je, povedal zástupca UkrTransNafta Rakovský.

Pri kúpe 49 percent akcií Transpetrolu v roku 2002 Jukos sľuboval, že skladovacie kapacity dobuduje. Dodnes sa tak nestalo. Podľa informácií SME však Transpetrol odmietol aj návrhy ukrajinského prepravcu, ktorý chcel do výstavby zásobníkov investovať. Prišiel by tak o príjmy z poplatkov za skladovanie ropy.

Ďalším riešením by bolo využiť voľné skladovacie kapacity v Česku, kam by sa premiestnili napríklad štátne ropné rezervy. Keďže Slovensko ešte nie je členom európskej energetickej charty, musela by s týmto riešením súhlasiť vláda.

(dc)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 704
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 339
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 247
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 048
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 042
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 889
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 768
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 490
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 417

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop