Škoda Auto zníži počet požičiavaných pracovníkov

Mladá Boleslav 23. apríla (TASR) - V mladoboleslavskej automobilke Škoda Auto, ktorá má zhruba 22 000 vlastných zamestnancov, pracuje prostredníctvom ...

Mladá Boleslav 23. apríla (TASR) - V mladoboleslavskej automobilke Škoda Auto, ktorá má zhruba 22 000 vlastných zamestnancov, pracuje prostredníctvom agentúr 3 400 ľudí. Tí nemajú zmluvu priamo so Škodovkou, ale sú zamestnancami agentúry, ktorá má s automobilkou dohodu o zapožičaní personálu.

"Týmito ľuďmi riešime problémy trhu práce, ktorý nám neponúka dostatok ľudí s potrebnou kvalifikáciou. Navyše sú pre nás dôležití kvôli výrobnej flexibilite," zdôvodnil potrebu týchto pracovníkov člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto Martin Jahn. Zapožičaný personál pochádza väčšinou zo Slovenska, Poľska, Ukrajiny a z ďalších štátov.

Koľko za takýchto ľudí automobilka platí, nebolo zverejnené. "Je to vec dohody medzi agentúrou a nami," povedal hovorca Škody Auto Jaroslav Černý. Podľa výpovedí niektorých robotníkov pracujúcich pre mladoboleslavskú automobilku prostredníctvom agentúr nemajú títo ľudia dobrú pozíciu, čo potvrdzujú aj tamojšie odbory.

"Tu dostaneme okolo 50 až 60 Kč za hodinu, zvyšok inkasuje agentúra," (v prepočte asi 65,40 až 78,50 Sk) povedal jeden zo slovenských robotníkov, ktorý prezradil iba svoje krstné meno Marián. "V zmluve s agentúrou máme iba minimálnu mzdu, zvyšok dostávame na ruku. Agentúra nám tiež platí ubytovňu alebo byt. Vyplatí sa jej dať trebárs 6 alebo 8 ľudí do bytu, ktorý si tu v meste prenajmú za 8 až 10 tisíc korún," rozprával Marián o svojej skúsenosti.

O kontaktoch sa informujú ľudia medzi sebou, dohodia si človeka z agentúry a o chvíľu môžu nastúpiť do práce. "To sa rozkríkne, stačí sa popýtať. Na Slovensku to funguje tiež, ja som tu so švagrom. Pre Škodovku je to dobrý kšeft. Môže nás využiť, kedy potrebuje, a navyše ľudia odinakiaľ sú pracanti a robia oveľa viac hodín ako tunajší ľudia, ktorí majú normálnu zmluvu so Škodovkou," povedal Marián.

Odbory tiež považujú túto pracovnú silu za bezbrannú. "Sú lacnejší, tvárnejší a sú závislí na agentúre. Keď chcú oficiálne prestúpiť do automobilky, musia si vytrpieť rôzne sankcie od tých, ktorí ich sem priviedli," tvrdil šéf odborov v Škode Auto Jaroslav Povšík. Pracovnú zmluvu majú ľudia s agentúrou, nie so Škodovkou. Pri prijatí do automobilky ich sama Škodovka školí.

"Máme s nimi náklady na školenie a ďalšie výdavky, takže sa nedá povedať, či sú pre nás lacnejší alebo drahší ako kmeňoví zamestnanci. Pre nás je dôležitá ich flexibilita. Pri rušení niektorej prevádzky neprepúšťame kmeňových zamestnancov, ale práve tento zapožičaný personál," povedal člen predstavenstva Škody Auto Martin Jahn.

Odborom sa tento spôsob zamestnávania nepáči. "Na úkor našich ľudí tým riešime nezamestnanosť v Poľsku alebo na Slovensku. Navyše, medzi ľuďmi rastie nevraživosť, je tu veľmi nerovné postavenie," dodal odborár Povšík.

Odbory preto tlačia na to, aby sa počet požičiavaného personálu znížil. "Zaviazali sme sa k zníženiu ich počtu na 2 500, ale nedokážem povedať, kedy tento počet dosiahneme," povedal Martin Jahn, podľa ktorého ani súčasný stav nie je nijako premrštený.

Informoval o tom český denník Právo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 130
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 176
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 159
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 514
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 939
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 843
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 789
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 664
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 625
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 336

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.