Prechod na euro môže skomplikovať orientáciu v cenách

Bratislava 19. apríla (TASR) - Podľa viacerých výskumov hodnotí slovenské obyvateľstvo zdražovanie po zavedení eura ako najväčšiu nevýhodu spätú s prechodom ...

Bratislava 19. apríla (TASR) - Podľa viacerých výskumov hodnotí slovenské obyvateľstvo zdražovanie po zavedení eura ako najväčšiu nevýhodu spätú s prechodom do eurozóny.

Experti z Národnej banky Slovenska v tejto súvislosti považujú konkurenciu v SR za dostatočne silnú na to, aby bránila výrobcom aj obchodníkom neúmerne zvyšovať ceny. Istým problémom pri zavedení eura však môže byť nedostatočná schopnosť orientovať sa v novom cenovom prostredí. Neprehľadnosť cien v eurách by mohla tlak konkurencie dočasne oslabiť.

Samotná menová konverzia, t. j. výmena slovenskej koruny za euro, bude čisto technická operácia, pri ktorej sa ceny, rovnako ako všetky ostatné finančné údaje, prepočítajú presne podľa stanoveného konverzného kurzu. Všetky hodnotové relácie tak zostanú nezmenené. K istému cenovému nárastu môže dôjsť iba v dôsledku implementačných nákladov a zaokrúhľovania.

Pre krajiny eurozóny, kde euro zaviedli do hotovostného obehu 1. januára 2002, odhadol štatistický úrad Eurostat príspevok zavedenia eurobankoviek a mincí na 0,12 až 0,29 %, zatiaľ čo celková inflácia v roku 2002 bola 2,3 %. Celý tento efekt bol pritom veľmi krátkodobý. Nárazový charakter a špecifická skupina spotrebného koša, v ktorej sa sústreďovala rozhodujúca časť zvýšenia cien pri prechode na euro, však viedli k prudkému nárastu ukazovateľa inflácie vnímanej obyvateľstvom. K rastu cien došlo takmer výhradne pri tovaroch a službách viazaných na domáce prostredie a v oblastiach s nízkou úrovňou konkurencie. Pri niektorých službách (reštaurácie, kaderníctva, čistiarne, autoservisy) a tovaroch každodennej spotreby (napr. pečivo, tlač) s nízkou jednotkovou cenou vzrástli ceny opticky relatívne významne. Ich podiel na súhrnnom cenovom indexe je však veľmi malý, spotrebitelia však cez ceny týchto tovarov a služieb vnímali euro ako faktor vysokej inflácie.

Národný plán zavedenia eura v SR v tejto súvislosti navrhuje sústrediť sa na ochranu spotrebiteľa pred prípadným zneužitím menovej konverzie podnikateľmi a obchodníkmi na neodôvodnené zvyšovanie cien. Ďalším krokom má byť spustenie informačnej kampane pre verejnosť s osobitným zreteľom na fenomén "vnímanej" inflácie. Prechod na novú menu na istý čas skomplikuje spotrebiteľom orientáciu v cenových údajoch. Ceny v eurách budú v číselnom vyjadrení úplne odlišné ako ceny v korunách. Spotrebitelia nebudú vedieť bezprostredne posúdiť, či cena prepočítaná v eurách presne zodpovedá pôvodnej korunovej cene. Sťaží sa im aj posudzovanie, ako výhodné alebo nevýhodné sú ceny konkrétnych tovarov a služieb. Dočasné zníženie orientačnej schopnosti spotrebiteľov v cenách by mohli podnikatelia a obchodníci zneužiť na zvyšovanie cien.

Na ochranu spotrebiteľov pred neodôvodneným zvyšovaním cien sa bude po určitý čas povinne uplatňovať duálne oceňovanie všetkých tovarov a služieb. Ceny budú označované aj v korunách aj v eurách, pričom budú prepočítané presne podľa konverzného kurzu. Duálne oceňovanie sa začne krátko po zverejnení konverzného kurzu koruny na euro, t. j. približne 5 6 mesiacov pred zavedením eura. V duálnom oceňovaní budú predajcovia povinne pokračovať do konca roku 2009 a dobrovoľne ešte šesť mesiacov. Spotrebitelia si tak budú môcť zvyknúť na hladinu cien v eurách. Vývoj cien v rokoch 2008 a 2009 sa bude dôkladne monitorovať. O výsledkoch prieskumov a kontroly budú spotrebitelia pravidelne informovaní. V prípade porušenia pravidiel budú konať orgány dozoru. Spotrebitelia sa budú môcť obrátiť aj na súdy, riešiť spory mimosúdnou cestou, alebo dať podnety a sťažnosti zodpovedným orgánom. Uvedené nástroje na ochranu spotrebiteľa by mali spoľahlivo zabezpečiť, že zavedenie eura sa nestane príležitosťou na zvyšovanie cien z iných než trhových dôvodov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  3. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  4. Prvé ocenenia A+ udelené
  5. Regionálne servisné centrum PwC
  6. Napredujeme vďaka zmenám
  7. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  8. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  9. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  10. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 28 081
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 393
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 542
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 863
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 11 250
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 9 095
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 106
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 649
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 435
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 304