Prechod na euro môže skomplikovať orientáciu v cenách

Bratislava 19. apríla (TASR) - Podľa viacerých výskumov hodnotí slovenské obyvateľstvo zdražovanie po zavedení eura ako najväčšiu nevýhodu spätú s prechodom ...

Bratislava 19. apríla (TASR) - Podľa viacerých výskumov hodnotí slovenské obyvateľstvo zdražovanie po zavedení eura ako najväčšiu nevýhodu spätú s prechodom do eurozóny.

Experti z Národnej banky Slovenska v tejto súvislosti považujú konkurenciu v SR za dostatočne silnú na to, aby bránila výrobcom aj obchodníkom neúmerne zvyšovať ceny. Istým problémom pri zavedení eura však môže byť nedostatočná schopnosť orientovať sa v novom cenovom prostredí. Neprehľadnosť cien v eurách by mohla tlak konkurencie dočasne oslabiť.

Samotná menová konverzia, t. j. výmena slovenskej koruny za euro, bude čisto technická operácia, pri ktorej sa ceny, rovnako ako všetky ostatné finančné údaje, prepočítajú presne podľa stanoveného konverzného kurzu. Všetky hodnotové relácie tak zostanú nezmenené. K istému cenovému nárastu môže dôjsť iba v dôsledku implementačných nákladov a zaokrúhľovania.

Pre krajiny eurozóny, kde euro zaviedli do hotovostného obehu 1. januára 2002, odhadol štatistický úrad Eurostat príspevok zavedenia eurobankoviek a mincí na 0,12 až 0,29 %, zatiaľ čo celková inflácia v roku 2002 bola 2,3 %. Celý tento efekt bol pritom veľmi krátkodobý. Nárazový charakter a špecifická skupina spotrebného koša, v ktorej sa sústreďovala rozhodujúca časť zvýšenia cien pri prechode na euro, však viedli k prudkému nárastu ukazovateľa inflácie vnímanej obyvateľstvom. K rastu cien došlo takmer výhradne pri tovaroch a službách viazaných na domáce prostredie a v oblastiach s nízkou úrovňou konkurencie. Pri niektorých službách (reštaurácie, kaderníctva, čistiarne, autoservisy) a tovaroch každodennej spotreby (napr. pečivo, tlač) s nízkou jednotkovou cenou vzrástli ceny opticky relatívne významne. Ich podiel na súhrnnom cenovom indexe je však veľmi malý, spotrebitelia však cez ceny týchto tovarov a služieb vnímali euro ako faktor vysokej inflácie.

Národný plán zavedenia eura v SR v tejto súvislosti navrhuje sústrediť sa na ochranu spotrebiteľa pred prípadným zneužitím menovej konverzie podnikateľmi a obchodníkmi na neodôvodnené zvyšovanie cien. Ďalším krokom má byť spustenie informačnej kampane pre verejnosť s osobitným zreteľom na fenomén "vnímanej" inflácie. Prechod na novú menu na istý čas skomplikuje spotrebiteľom orientáciu v cenových údajoch. Ceny v eurách budú v číselnom vyjadrení úplne odlišné ako ceny v korunách. Spotrebitelia nebudú vedieť bezprostredne posúdiť, či cena prepočítaná v eurách presne zodpovedá pôvodnej korunovej cene. Sťaží sa im aj posudzovanie, ako výhodné alebo nevýhodné sú ceny konkrétnych tovarov a služieb. Dočasné zníženie orientačnej schopnosti spotrebiteľov v cenách by mohli podnikatelia a obchodníci zneužiť na zvyšovanie cien.

Na ochranu spotrebiteľov pred neodôvodneným zvyšovaním cien sa bude po určitý čas povinne uplatňovať duálne oceňovanie všetkých tovarov a služieb. Ceny budú označované aj v korunách aj v eurách, pričom budú prepočítané presne podľa konverzného kurzu. Duálne oceňovanie sa začne krátko po zverejnení konverzného kurzu koruny na euro, t. j. približne 5 6 mesiacov pred zavedením eura. V duálnom oceňovaní budú predajcovia povinne pokračovať do konca roku 2009 a dobrovoľne ešte šesť mesiacov. Spotrebitelia si tak budú môcť zvyknúť na hladinu cien v eurách. Vývoj cien v rokoch 2008 a 2009 sa bude dôkladne monitorovať. O výsledkoch prieskumov a kontroly budú spotrebitelia pravidelne informovaní. V prípade porušenia pravidiel budú konať orgány dozoru. Spotrebitelia sa budú môcť obrátiť aj na súdy, riešiť spory mimosúdnou cestou, alebo dať podnety a sťažnosti zodpovedným orgánom. Uvedené nástroje na ochranu spotrebiteľa by mali spoľahlivo zabezpečiť, že zavedenie eura sa nestane príležitosťou na zvyšovanie cien z iných než trhových dôvodov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 424
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 113
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 058
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 380
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 018
  6. Kam do tepla v januári? 1 707
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 448
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 363
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 131
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 932

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Únia začína hovoriť o zdanení plastov, zdražieť môžu nápojové fľaše

V Nemecku sú plastové flaše zálohované. O podobnom opatrení uvažovala SNS na ministerstve životného prostredia v roku 2008.

Poisťovňa Dôvera si vzala úver, časť peňazí dá Pente

Zdravotná poisťovňa Dôvera si v Tatra banke refinancovala osem rokov starú pôžičku. Súvisí s neobvyklou účtovnou transakciou.

Lagardeová: Svetová ekonomika pokračuje v raste

V utorok sa v Davose začne 48. výročné zasadnutie Svetového ekonomického fóra.

Prerušenie financovania federálnych úradov neohrozuje najvyšší rating USA

Agentúra Moody's reagovala na shutdown opatrne, aj keď to ekonomika pocíti.