Siemens: Mýto je zatiaľ ekonomický nezmysel

BRATISLAVA – Slovensko by nemalo s elektronickým výberom mýta na cestách otáľať.

Okrem Siemensu sa na tom zhoduje väčšina firiem, ktoré sa netaja, že sa zapoja do konkurzu na výstavbu a prevádzku mýtneho systému. Siemens odporúča radšej počkať. „Čím skôr sa začne s výstavbou systému, tým skôr sa splatí. V tomto ohľade nemá zmysel čakať,“ povedal Harald Lindlar z firmy Satellic Trafic Management. Ide o dcérsku firmu Toll Collectu, čo prevádzkuje satelitný mýtny systém v Nemecku.

Systém by sa mal rýchlo zaplatiť, aby mohli čo najskôr plynúť peniaze do rozvoja ciest, tvrdí riaditeľ ďalšieho záujemcu firmy Autostrade Piero Bergamini. Rakúsko či Česko sú v tomto smere pred nami a hrozí, že kamióny, ktoré budú chcieť ušetriť na mýtnom, budú tieto krajiny obchádzať aj cez Slovensko. Spôsobili by viac výtlkov a koľaje na cestách. Oneskorenie elektronického vý beru mýta by podľa konzultanta konzorcia ToSy Petra Arnolda nemuselo znamenať straty, ak by bol potom mýtny systém lepšie prepracovaný. „Strata z meškania by sa v tom prípade dala dohnať za dva až tri roky,“ povedal.

„To, čo Slovensko potrebuje, je počkať. Zbytočne sa ponáhľame vo veciach, ktoré nás nepália,“ povedal technický riaditeľ Siemensu Vladimír Slezák. Vyberať elektronicky mýto na slovenských diaľniciach je podľa neho z ekonomického pohľadu nezmysel. Mýtny systém bude drahší ako výnosy, ktoré z mýtneho štát získa. Tranzitná doprava sa podľa Slezáka presunie na cesty 1. triedy alebo aj na cesty nižších tried. „Otázkou teda bude, kto zaplatí škody na týchto cestách.“

Obavy, že sa ťažká doprava presunie na vedľajšie cesty nahrávajú plošnému výberu mýta – spočiatku nákladné a neskôr aj osobné autá by platili za každý pohyb na ceste. Problém by sa dal riešiť aj inak – napríklad kontrolami nákladných áut mimo diaľnic.

Pravdepodobne najlepším riešením pre Slovensko by bolo spoplatniť všetky cesty, hovorí Bergamini z Autostrade. Tak je to vo Švajčiarsku, ktoré príjmy z mýta neinvestuje len do cestnej infraštruktúry, ale aj do železničných koľají. Cieľom je presunúť čo najviac prepravovaného tovaru z kamiónov do vlakov.

Firmy, ktoré prejavili záujem o mýtne na Slovensku

Kapsch prevádzkuje mikrovlnné systémy napríklad v Rakúsku a vyhral tender v Česku, Sanef francúzsky prevádzkovateľ mýtnych systémov,
Autostrade talianska skupina prevádzkovateľov mýtneho systému v Európe,
Tosy v konzorciu sú firmy Ascom, Fela a slovenské Elektrovod Holding Bratislava a Tesla Stropkov,
Siemens firma vyrába palubné jednotky aj infraštruktúru pre výber mýta, preferuje satelitný systém,
Satellic Traffic Management dcérska firma Toll Collectu, ktorý prevádzkuje mýto v Nemecku. Ten je zase dcérou Deutsche Telekomu, ktorý má 49 percent akcií Slovak Telekomu.

Koľko sa bude platiť

Typ cesty

suma dĺžka úsekov
Diaľnice
až 6 korún 320,8 km
Rýchlostné cesty
až 6 korún 122,6 km
cesty 1. triedy*
1,80 až 2 koruny 377,1 km

* – niektoré úseky, za ktoré platí aj dnes. Dĺžka úsekov hovorí len o spoplatnených cestách 1. triedy.
Zdroj: SME, Národná diaľničná spoločnosť

 Možné 10-ročné príjmy z mýtneho

Variant spoplatnenia Výber (miliardy korún)
Diaľnice
Diaľnice a cesty I. triedy 19,44
Všetky cesty 25,87
Všetky cesty* 34,73

sadzba by zahŕňala cestnú daň Zdroj: Schild & Partner

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 941
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 607
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 564
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 444
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 251
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 834
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 358
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 709
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 946
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 560

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop