Siemens: Mýto je zatiaľ ekonomický nezmysel

BRATISLAVA – Slovensko by nemalo s elektronickým výberom mýta na cestách otáľať.

Okrem Siemensu sa na tom zhoduje väčšina firiem, ktoré sa netaja, že sa zapoja do konkurzu na výstavbu a prevádzku mýtneho systému. Siemens odporúča radšej počkať. „Čím skôr sa začne s výstavbou systému, tým skôr sa splatí. V tomto ohľade nemá zmysel čakať,“ povedal Harald Lindlar z firmy Satellic Trafic Management. Ide o dcérsku firmu Toll Collectu, čo prevádzkuje satelitný mýtny systém v Nemecku.

Systém by sa mal rýchlo zaplatiť, aby mohli čo najskôr plynúť peniaze do rozvoja ciest, tvrdí riaditeľ ďalšieho záujemcu firmy Autostrade Piero Bergamini. Rakúsko či Česko sú v tomto smere pred nami a hrozí, že kamióny, ktoré budú chcieť ušetriť na mýtnom, budú tieto krajiny obchádzať aj cez Slovensko. Spôsobili by viac výtlkov a koľaje na cestách. Oneskorenie elektronického vý beru mýta by podľa konzultanta konzorcia ToSy Petra Arnolda nemuselo znamenať straty, ak by bol potom mýtny systém lepšie prepracovaný. „Strata z meškania by sa v tom prípade dala dohnať za dva až tri roky,“ povedal.

„To, čo Slovensko potrebuje, je počkať. Zbytočne sa ponáhľame vo veciach, ktoré nás nepália,“ povedal technický riaditeľ Siemensu Vladimír Slezák. Vyberať elektronicky mýto na slovenských diaľniciach je podľa neho z ekonomického pohľadu nezmysel. Mýtny systém bude drahší ako výnosy, ktoré z mýtneho štát získa. Tranzitná doprava sa podľa Slezáka presunie na cesty 1. triedy alebo aj na cesty nižších tried. „Otázkou teda bude, kto zaplatí škody na týchto cestách.“

Obavy, že sa ťažká doprava presunie na vedľajšie cesty nahrávajú plošnému výberu mýta – spočiatku nákladné a neskôr aj osobné autá by platili za každý pohyb na ceste. Problém by sa dal riešiť aj inak – napríklad kontrolami nákladných áut mimo diaľnic.

Pravdepodobne najlepším riešením pre Slovensko by bolo spoplatniť všetky cesty, hovorí Bergamini z Autostrade. Tak je to vo Švajčiarsku, ktoré príjmy z mýta neinvestuje len do cestnej infraštruktúry, ale aj do železničných koľají. Cieľom je presunúť čo najviac prepravovaného tovaru z kamiónov do vlakov.

Firmy, ktoré prejavili záujem o mýtne na Slovensku

Kapsch prevádzkuje mikrovlnné systémy napríklad v Rakúsku a vyhral tender v Česku, Sanef francúzsky prevádzkovateľ mýtnych systémov,
Autostrade talianska skupina prevádzkovateľov mýtneho systému v Európe,
Tosy v konzorciu sú firmy Ascom, Fela a slovenské Elektrovod Holding Bratislava a Tesla Stropkov,
Siemens firma vyrába palubné jednotky aj infraštruktúru pre výber mýta, preferuje satelitný systém,
Satellic Traffic Management dcérska firma Toll Collectu, ktorý prevádzkuje mýto v Nemecku. Ten je zase dcérou Deutsche Telekomu, ktorý má 49 percent akcií Slovak Telekomu.

Koľko sa bude platiť

Typ cesty

suma dĺžka úsekov
Diaľnice
až 6 korún 320,8 km
Rýchlostné cesty
až 6 korún 122,6 km
cesty 1. triedy*
1,80 až 2 koruny 377,1 km

* – niektoré úseky, za ktoré platí aj dnes. Dĺžka úsekov hovorí len o spoplatnených cestách 1. triedy.
Zdroj: SME, Národná diaľničná spoločnosť

 Možné 10-ročné príjmy z mýtneho

Variant spoplatnenia Výber (miliardy korún)
Diaľnice
Diaľnice a cesty I. triedy 19,44
Všetky cesty 25,87
Všetky cesty* 34,73

sadzba by zahŕňala cestnú daň Zdroj: Schild & Partner

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 046
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 524
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 051
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 972
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 906
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 762
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 493
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.