Siemens: Mýto je zatiaľ ekonomický nezmysel

BRATISLAVA – Slovensko by nemalo s elektronickým výberom mýta na cestách otáľať.

Okrem Siemensu sa na tom zhoduje väčšina firiem, ktoré sa netaja, že sa zapoja do konkurzu na výstavbu a prevádzku mýtneho systému. Siemens odporúča radšej počkať. „Čím skôr sa začne s výstavbou systému, tým skôr sa splatí. V tomto ohľade nemá zmysel čakať,“ povedal Harald Lindlar z firmy Satellic Trafic Management. Ide o dcérsku firmu Toll Collectu, čo prevádzkuje satelitný mýtny systém v Nemecku.

Systém by sa mal rýchlo zaplatiť, aby mohli čo najskôr plynúť peniaze do rozvoja ciest, tvrdí riaditeľ ďalšieho záujemcu firmy Autostrade Piero Bergamini. Rakúsko či Česko sú v tomto smere pred nami a hrozí, že kamióny, ktoré budú chcieť ušetriť na mýtnom, budú tieto krajiny obchádzať aj cez Slovensko. Spôsobili by viac výtlkov a koľaje na cestách. Oneskorenie elektronického vý beru mýta by podľa konzultanta konzorcia ToSy Petra Arnolda nemuselo znamenať straty, ak by bol potom mýtny systém lepšie prepracovaný. „Strata z meškania by sa v tom prípade dala dohnať za dva až tri roky,“ povedal.

„To, čo Slovensko potrebuje, je počkať. Zbytočne sa ponáhľame vo veciach, ktoré nás nepália,“ povedal technický riaditeľ Siemensu Vladimír Slezák. Vyberať elektronicky mýto na slovenských diaľniciach je podľa neho z ekonomického pohľadu nezmysel. Mýtny systém bude drahší ako výnosy, ktoré z mýtneho štát získa. Tranzitná doprava sa podľa Slezáka presunie na cesty 1. triedy alebo aj na cesty nižších tried. „Otázkou teda bude, kto zaplatí škody na týchto cestách.“

Obavy, že sa ťažká doprava presunie na vedľajšie cesty nahrávajú plošnému výberu mýta – spočiatku nákladné a neskôr aj osobné autá by platili za každý pohyb na ceste. Problém by sa dal riešiť aj inak – napríklad kontrolami nákladných áut mimo diaľnic.

Pravdepodobne najlepším riešením pre Slovensko by bolo spoplatniť všetky cesty, hovorí Bergamini z Autostrade. Tak je to vo Švajčiarsku, ktoré príjmy z mýta neinvestuje len do cestnej infraštruktúry, ale aj do železničných koľají. Cieľom je presunúť čo najviac prepravovaného tovaru z kamiónov do vlakov.

Firmy, ktoré prejavili záujem o mýtne na Slovensku

Kapsch prevádzkuje mikrovlnné systémy napríklad v Rakúsku a vyhral tender v Česku, Sanef francúzsky prevádzkovateľ mýtnych systémov,
Autostrade talianska skupina prevádzkovateľov mýtneho systému v Európe,
Tosy v konzorciu sú firmy Ascom, Fela a slovenské Elektrovod Holding Bratislava a Tesla Stropkov,
Siemens firma vyrába palubné jednotky aj infraštruktúru pre výber mýta, preferuje satelitný systém,
Satellic Traffic Management dcérska firma Toll Collectu, ktorý prevádzkuje mýto v Nemecku. Ten je zase dcérou Deutsche Telekomu, ktorý má 49 percent akcií Slovak Telekomu.

Koľko sa bude platiť

Typ cesty

suma dĺžka úsekov
Diaľnice
až 6 korún 320,8 km
Rýchlostné cesty
až 6 korún 122,6 km
cesty 1. triedy*
1,80 až 2 koruny 377,1 km

* – niektoré úseky, za ktoré platí aj dnes. Dĺžka úsekov hovorí len o spoplatnených cestách 1. triedy.
Zdroj: SME, Národná diaľničná spoločnosť

 Možné 10-ročné príjmy z mýtneho

Variant spoplatnenia Výber (miliardy korún)
Diaľnice
Diaľnice a cesty I. triedy 19,44
Všetky cesty 25,87
Všetky cesty* 34,73

sadzba by zahŕňala cestnú daň Zdroj: Schild & Partner

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 822
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 5 648
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 5 274
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 669
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 104
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 727
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 689
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 271
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 893
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 531

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík na videu z afrického väzenia odpovedá Kaliňákovi

Gašpar s Kaliňákom spochybňovali pravosť vyhlásenia bývalého siskára Ľuboša Kosíka o únose prezidentovho syna. Kosík poslal video ako dôkaz.

TV

Kosík vo videohovore z afrického väzenia: Zaručte mi bezpečnosť

Bývalý siskár potvrdzuje svoju totožnosť.

DOMOV

Dobré ráno: Majú osem rokov, žijú na Slovensku a predávajú sa

Na Slovensku máme vážnejší problém.

SVET

Zeman ťahal Drahoša do bahna, no on sa nedal. Znamená to prehru?

Český prezident sa vôbec sa nezmenil.

Neprehliadnite tiež

Americkú centrálnu banku povedie Jerome Powell

Bude prvým šéfom Fed-u za ostatných 40 rokov bez titulu z oblasti ekonómie.

Kľúčový nemecký index Dax sa dostal na nové maximum

Index dosiahol nové maximum 13.596,89 bodu.

V Nórsku nepotrebujete hotovosť. Stačí vám karta či mobil

Peňaženky Nórov či Švédov nie sú plné mincí, ale skôr kariet. Aj tie však z peňaženiek miznú, nahrádzajú ich mobily.

Fico, Kaliňák či Danko to nie sú. Kto sú najmajetnejší politici na Slovensku

Aktivisti skontrolovali majetok verejných funkcionárov na základe verejných dát katastra nehnuteľností.

Banka JPMorgan Chase v najbližších rokoch investuje 20 miliárd dolárov

Banka chce využiť úspory, ktoré jej prinesie daňová reforma v USA.