MODEL PREPOČTU A FINANCOVANIE SAD-IEK JE UŽ DLHŠIE ZAHMLENÝ, PRIZNÁVA PROBLÉMY ŽUPAN KOŠICKÉHO SAMOSPRÁVNEHO KRAJA ZDENKO TREBUĽA

Župy a dopravcovia sa sporia o výšku dotácií

BRATISLAVA - Niektoré samosprávne kraje možno budú mať problémy dohodnúť sa s autobusovými prepravcami na tom, ktoré náklady ...

ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA

BRATISLAVA - Niektoré samosprávne kraje možno budú mať problémy dohodnúť sa s autobusovými prepravcami na tom, ktoré náklady sa priamo týkajú výkonov vo verejnom záujme a má ich teda financovať kraj.

Nejasnosti okolo financovania majú napríklad na východe krajiny. Podľa denníka Košický Korzár zastupiteľstvo samosprávneho kraja vo februári schválilo dotáciu pre podniky SAD v regióne vo výške 190 miliónov korún. Tieto peniaze sú určené na zľavnené cestovné, pre postihnutých občanov, dôchodcov a študentov či na vykrytie strát, ktoré vznikajú z nerentabilných víkendových spojov. Šéfovia autobusových spoločností tvrdia, že na tento rok potrebujú minimálne 260 miliónov korún.

Otázna oprávnenosť nákladov

Na konečnej sume sa spoločnosti s krajom ešte nedohodli. "Verím, že nájdeme riešenie. Toto obdobie je najlepšie, aby sa naše vzťahy štandardizovali," povedal generálny riaditeľ košickej SAD Ľubomír Gerši.

Župan Zdenko Trebuľa priznáva problémy s určovaním výšky oprávnených nákladov: "Model prepočtu a financovanie je už dlhšie zahmlený," povedal.

Podľa kritikov SAD-ky môžu vykazovať vyššie ako oprávnené náklady, lebo len ťažko sa skontroluje ich oprávnenosť. "Nepíšeme si do nákladov, čo chceme. Všetky, ktoré uvádzame, sú oprávnené," tvrdí Gerši. Argumentuje napríklad vyhláškou ministerstva dopravy o výkonoch, nákladoch a tržbách v pravideľnej autobusovej doprave. Tá podľa neho zaručuje transparentnosť preukazovania oprávnených nákladov, ktoré je založené na štvrťročných vyúčtovaniach. Dokument však konkrétne nepomenúva, ktoré náklady sú oprávnené a ktoré nie.

Spory vraj nehrozia

V košickej SAD je podľa Geršiho 290 linkových autobusov, každý z nich stojí asi štyri milióny korún. Obnova vozového parku, ktorá podľa neho patrí do oprávnených nákladov, je potrebná každých desať rokov. "Teraz sa dostávame do obdobia, keď potrebujeme nové vozy." Podľa Trebuľu by však napríklad modernizáciu autobusového parku nemal financovať kraj. Amortizácia a obnova vozového parku by však podľa analytika Nadácie F. A. Hayeka Matúša Pošvanca mala patriť medzi oprávnené ekonomické náklady dopravcov. "Pri tomto systéme financovania dopravy sa v budúcnosti samosprávy a autobusové spoločnosti nevyhnú konfliktom pre výšku a štruktúru nákladov výkonov vo verejnom záujme," povedal.

Na území Slovenska pôsobí 17 podnikov SAD a ďalšie štyri súkromné autobusové firmy, ktoré poskytujú služby vo verejnom záujme. Zo Správy SIS za rok 2004

SIS upozornila aj na poškodzovanie hospodárskych záujmov štátu v jednotlivých spoločnostiach SAD a na podhodnotený predaj majetku správcami konkurzných podstát.

V oblasti privatizácie SIS odstúpila príjemcom viaceré informácie, v ktorých upozornila na nedôveryhodnosť privatizérov, ktorí mali korupčnú minulosť a v predchádzajúcom období sa podieľali na trestnej činnosti a na riziká korupcie pri privatizácii jedného podniku SAD.

Skutočnosť, že podsvetie ovládlo niekoľko firiem obchodujúcich s naftou a zároveň aj sprivatizovalo niektoré podniky SAD, ktoré patria medzi jej najväčších spotrebiteľov, vytvárala podmienky na rozsiahle krátenie spotrebnej dane z minerálnych palív.

Zo Správy SIS za rok 2003

V oblasti privatizácie SIS informovala o netransparentnej a nevýhodnej privatizácii viacerých podnikov SAD realizovanej pod trhovú cenu. Niekoľko podnikov SAD sprivatizovali vzájomne prepojené osoby a v niektorých prípadoch privatizéri získali prostriedky na privatizáciu tunelovaním podnikov pred vlastnou privatizáciou. Dva podniky SAD pravdepodobne sprivatizovali firmy prepojené na podsvetie.

Zo Správy SIS za rok 2002

SIS upozornila štátne orgány aj na riziká vyplývajúce z priamych predajov akcií niektorých spoločností vo vlastníctve FNM a zo zvoleného spôsobu privatizácie podnikov Slovenskej automobilovej dopravy. Zdôraznila, že jeden podnik SAD sprivatizovala firma ovládaná podsvetím.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  6. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  7. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  9. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 15 395
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 398
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 075
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 056
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 236
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 098
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 988
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 910
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 351
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 133

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

SVET

Ruské palivo, falošné prístavy. V sankciách pre Kima vidí Rusko svoju šancu

V čase, keď sa od svojho spojenca odvracia Čína, využívajú situáciu ruskí podnikatelia.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

PRIMÁR

Šesť krokov, ktoré by ste mali urobiť, ak plánujete otehotnieť

Ako správne pripraviť telo na počatie a budúce tehotenstvo.

Neprehliadnite tiež

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.

Investície do verejných budov už nebudú zaťažovať verejné financie

Nové pravidlá umožnia podľa MF SR zapájanie know-how a financií súkromného sektora do takýchto investícií, a to bez vplyvu na verejné financie.