Londýn 11. marca (TASR) - Vzťahy britskej vlády a finančných investorov z londýnskej City ochladli. Spor sa vedie o takzvané verejno-súkromné partnerstvá, ktoré vláda čoraz viac propaguje.
Rozsah tejto spolupráce je široký, počnúc od finančných iniciatív, pri ktorých vláda poveruje súkromné konzorciá na dobu určitú realizáciou konkrétneho projektu a za to im prenechá všetky príjmy, ktoré v zmluvnej dobe dosiahnu. Na druhom konci tejto palety je plná privatizácia verejnoprospešnej spoločnosti, v ktorej si štát ponechá len právo kontroly. Medzi takýmito projektmi sa nachádzajú londýnske metro, nemocnice a iné zdravotnícke zariadenia, letecká dispečerská služba, železnica a mnohé iné.
Nedávno 22 fondových spoločností poslalo ministrovi financií Gordonovi Brownovi otvorený list, v ktorom oznamujú, že vláda stratila ich dôveru. Dôvodom je nevydarená privatizácia spoločnosti Railtrack, prevádzkovateľa britskej železničnej siete, ktorá vlani skrachovala po tom, čo jej vláda odmietla poskytnúť ďalšie subvencie. Veľké medzinárodné fondové spoločnosti ako UBS, Merrill Lynch a Fidelity sa sťažujú na to, že im nesolventnosťou Railtracku "vznikli veľké škody". Požadujú, aby sa v budúcich dohodách pozícia súkromných investorov lepšie zabezpečila a aby v takom prípade boli záväzky vlády oveľa vyššie.
Kritika vlády však z väčšej časti spočíva na vlastných záujmoch fondových manažérov, ktorí sa ako akcionári podieľali na Railtracku. Obávajú sa, že teraz prídu o všetky prostriedky, ktoré vložili do akcií tejto firmy. Na to upozornil aj premiér Tony Blair vo svojom vystúpení v dolnej snemovni parlamentu. Zástupcovia finančných spoločností súčasne upozornili, že odteraz nebudú z vlády tak ľahko ako doteraz snímať finančné bremená. Musia nanovo posúdiť riziko výpadku po tom, čo vláda nezaručila prežitie kľúčového projektu Railtracku. Ministerstvá budú musieť viac platiť, ak budú žiadať, aby v budúcnosti pochádzali investori z City.
Nesolventnosť Railtracku, finančné ťažkosti čiastočne privatizovanej spoločnosti leteckých dispečerských služieb Nats a dlhoročné ťahanice o čiastočnú privatizáciu londýnskeho metra tlmia nádeje londýnskeho finančného sveta, že svoje skúsenosti z vedenia verejno-súkromných podnikov budú môcť predať aj v zahraničí.
Údajne o podobných modeloch uvažujú aj v Írsku, Holandsku, Portugalsku, Fínsku či Taliansku. Záujemcovia z týchto krajín, ktorí študujú britské skúsenosti, si podľa nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung kladú otázku, či tento model možno ponúknuť do zahraničia, keď nefunguje doma. Predstaviteľ marketingovej spoločnosti IFSL Stephen Harrison však oponuje, že v Británii v súčasnosti spoľahlivo funguje okolo 450 verejno-súkromných projektov.