Britský model verejno-súkromnej finančnej spolupráce uviazol v kríze

Londýn 11. marca (TASR) - Vzťahy britskej vlády a finančných investorov z londýnskej City ochladli. Spor sa vedie o takzvané verejno-súkromné partnerstvá, ...

Londýn 11. marca (TASR) - Vzťahy britskej vlády a finančných investorov z londýnskej City ochladli. Spor sa vedie o takzvané verejno-súkromné partnerstvá, ktoré vláda čoraz viac propaguje.

Rozsah tejto spolupráce je široký, počnúc od finančných iniciatív, pri ktorých vláda poveruje súkromné konzorciá na dobu určitú realizáciou konkrétneho projektu a za to im prenechá všetky príjmy, ktoré v zmluvnej dobe dosiahnu. Na druhom konci tejto palety je plná privatizácia verejnoprospešnej spoločnosti, v ktorej si štát ponechá len právo kontroly. Medzi takýmito projektmi sa nachádzajú londýnske metro, nemocnice a iné zdravotnícke zariadenia, letecká dispečerská služba, železnica a mnohé iné.

Nedávno 22 fondových spoločností poslalo ministrovi financií Gordonovi Brownovi otvorený list, v ktorom oznamujú, že vláda stratila ich dôveru. Dôvodom je nevydarená privatizácia spoločnosti Railtrack, prevádzkovateľa britskej železničnej siete, ktorá vlani skrachovala po tom, čo jej vláda odmietla poskytnúť ďalšie subvencie. Veľké medzinárodné fondové spoločnosti ako UBS, Merrill Lynch a Fidelity sa sťažujú na to, že im nesolventnosťou Railtracku "vznikli veľké škody". Požadujú, aby sa v budúcich dohodách pozícia súkromných investorov lepšie zabezpečila a aby v takom prípade boli záväzky vlády oveľa vyššie.

Kritika vlády však z väčšej časti spočíva na vlastných záujmoch fondových manažérov, ktorí sa ako akcionári podieľali na Railtracku. Obávajú sa, že teraz prídu o všetky prostriedky, ktoré vložili do akcií tejto firmy. Na to upozornil aj premiér Tony Blair vo svojom vystúpení v dolnej snemovni parlamentu. Zástupcovia finančných spoločností súčasne upozornili, že odteraz nebudú z vlády tak ľahko ako doteraz snímať finančné bremená. Musia nanovo posúdiť riziko výpadku po tom, čo vláda nezaručila prežitie kľúčového projektu Railtracku. Ministerstvá budú musieť viac platiť, ak budú žiadať, aby v budúcnosti pochádzali investori z City.

Nesolventnosť Railtracku, finančné ťažkosti čiastočne privatizovanej spoločnosti leteckých dispečerských služieb Nats a dlhoročné ťahanice o čiastočnú privatizáciu londýnskeho metra tlmia nádeje londýnskeho finančného sveta, že svoje skúsenosti z vedenia verejno-súkromných podnikov budú môcť predať aj v zahraničí.

Údajne o podobných modeloch uvažujú aj v Írsku, Holandsku, Portugalsku, Fínsku či Taliansku. Záujemcovia z týchto krajín, ktorí študujú britské skúsenosti, si podľa nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung kladú otázku, či tento model možno ponúknuť do zahraničia, keď nefunguje doma. Predstaviteľ marketingovej spoločnosti IFSL Stephen Harrison však oponuje, že v Británii v súčasnosti spoľahlivo funguje okolo 450 verejno-súkromných projektov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 388
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 298
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 312
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 126
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 198
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 014
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 586
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 585

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop