Britský model verejno-súkromnej finančnej spolupráce uviazol v kríze

Londýn 11. marca (TASR) - Vzťahy britskej vlády a finančných investorov z londýnskej City ochladli. Spor sa vedie o takzvané verejno-súkromné partnerstvá, ...

Londýn 11. marca (TASR) - Vzťahy britskej vlády a finančných investorov z londýnskej City ochladli. Spor sa vedie o takzvané verejno-súkromné partnerstvá, ktoré vláda čoraz viac propaguje.

Rozsah tejto spolupráce je široký, počnúc od finančných iniciatív, pri ktorých vláda poveruje súkromné konzorciá na dobu určitú realizáciou konkrétneho projektu a za to im prenechá všetky príjmy, ktoré v zmluvnej dobe dosiahnu. Na druhom konci tejto palety je plná privatizácia verejnoprospešnej spoločnosti, v ktorej si štát ponechá len právo kontroly. Medzi takýmito projektmi sa nachádzajú londýnske metro, nemocnice a iné zdravotnícke zariadenia, letecká dispečerská služba, železnica a mnohé iné.

Nedávno 22 fondových spoločností poslalo ministrovi financií Gordonovi Brownovi otvorený list, v ktorom oznamujú, že vláda stratila ich dôveru. Dôvodom je nevydarená privatizácia spoločnosti Railtrack, prevádzkovateľa britskej železničnej siete, ktorá vlani skrachovala po tom, čo jej vláda odmietla poskytnúť ďalšie subvencie. Veľké medzinárodné fondové spoločnosti ako UBS, Merrill Lynch a Fidelity sa sťažujú na to, že im nesolventnosťou Railtracku "vznikli veľké škody". Požadujú, aby sa v budúcich dohodách pozícia súkromných investorov lepšie zabezpečila a aby v takom prípade boli záväzky vlády oveľa vyššie.

Kritika vlády však z väčšej časti spočíva na vlastných záujmoch fondových manažérov, ktorí sa ako akcionári podieľali na Railtracku. Obávajú sa, že teraz prídu o všetky prostriedky, ktoré vložili do akcií tejto firmy. Na to upozornil aj premiér Tony Blair vo svojom vystúpení v dolnej snemovni parlamentu. Zástupcovia finančných spoločností súčasne upozornili, že odteraz nebudú z vlády tak ľahko ako doteraz snímať finančné bremená. Musia nanovo posúdiť riziko výpadku po tom, čo vláda nezaručila prežitie kľúčového projektu Railtracku. Ministerstvá budú musieť viac platiť, ak budú žiadať, aby v budúcnosti pochádzali investori z City.

Nesolventnosť Railtracku, finančné ťažkosti čiastočne privatizovanej spoločnosti leteckých dispečerských služieb Nats a dlhoročné ťahanice o čiastočnú privatizáciu londýnskeho metra tlmia nádeje londýnskeho finančného sveta, že svoje skúsenosti z vedenia verejno-súkromných podnikov budú môcť predať aj v zahraničí.

Údajne o podobných modeloch uvažujú aj v Írsku, Holandsku, Portugalsku, Fínsku či Taliansku. Záujemcovia z týchto krajín, ktorí študujú britské skúsenosti, si podľa nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung kladú otázku, či tento model možno ponúknuť do zahraničia, keď nefunguje doma. Predstaviteľ marketingovej spoločnosti IFSL Stephen Harrison však oponuje, že v Británii v súčasnosti spoľahlivo funguje okolo 450 verejno-súkromných projektov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 662
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 759
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 575
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 123
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 666
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 171
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 092
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 716
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 651

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa to stalo s časom? Náramkové hodinky miznú z rúk

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.