Objem rizikových štátnych záruk sa znižuje

BRATISLAVA 24. marca (SITA) - Objem štátnych záruk poskytnutých Slovenskou republikou klesol za posledné tri roky o takmer 53,7 mld. Sk. Podľa správy Ministerstva financií SR (MF) o stave štátnych záruk ...

BRATISLAVA 24. marca (SITA) - Objem štátnych záruk poskytnutých Slovenskou republikou klesol za posledné tri roky o takmer 53,7 mld. Sk. Podľa správy Ministerstva financií SR (MF) o stave štátnych záruk v rokoch 2002 až 2005 a predpokladanom vývoji v nasledujúcich rokoch bol ich objem na začiatku roka 2003 vo výške 98,9 mld. Sk, pričom väčšinu z nich bolo potrebné klasifikovať ako rizikové. Znamená to, že v týchto prípadoch bolo pravdepodobné, že štát bude musieť záruky realizovať a záväzky uhradiť namiesto dlžníkov. Splácaním úverov dlžníkmi z vlastných zdrojov, splácaním úverov štátom a prevzatím časti úverov do štátneho dlhu klesol stav štátnych záruk ku koncu minulého roka na 45,2 mil. Sk, z čoho ako rizikové ministerstvo klasifikovalo 29,9 mld. Sk. Podľa rezortu sa tak objem rizikových štátnych záruk postupne znižuje a v súčasnosti už nepredstavujú závažné riziko v oblasti štátneho dlhu.

Do roku 2002 bolo podľa ministerstva poskytovanie štátnych záruk veľmi často využívaným finančným nástrojom na optické zlepšovanie situácie verejných financií. "Vláda poskytovala štátne záruky, aby v danom období nemusela financovať rôzne verejné výdavky, napríklad výstavbu vodných diel, diaľnic či železničnej infraštruktúry priamo zo štátneho rozpočtu," konštatuje ministerstvo. Snaha o udržanie vopred stanoveného schodku štátneho rozpočtu poskytovaním štátnych záruk však podľa rezortu len odsúvala riziká realizácie do budúcich období za relatívne vysokú cenu. Napriek poskytnutiu štátnej záruky boli pri úveroch totiž úrokové náklady vždy vyššie ako náklady, za ktoré si mohol požičať priamo štát. V rokoch 1996 až 2002 bolo na realizáciu štátnych záruk vynaložených takmer 51 mld. Sk, a to z prostriedkov štátneho rozpočtu a Fondu národného majetku SR.

Od roku 2003 boli štátne záruky poskytnuté len na dočerpanie úverov so štátnou zárukou, ktoré boli schválené v predchádzajúcich rokoch. Tieto záruky pritom podľa ministerstva nie sú rizikové. V závere roka 2005 evidovalo ministerstvo ako rizikové štátne záruky za úvery Železníc SR (ŽSR) vo výške 21,5 mld. Sk, štátneho podniku Vodohospodárska výstavba v sume 6,4 mld. Sk a spoločnosti Metro Bratislava, a.s. v sume takmer 2 mld. Sk. Zákon o štátnom rozpočte na tento rok nepočíta s preberaním nových štátnych záruk.

Vzhľadom na to, že úvery spoločnosti Metro Bratislava bude aj v budúcnosti splácať len štát, ministerstvo financií v súčasnosti pripravuje prevzatie záväzkov tejto firmy do štátneho dlhu. Následne už nebudú vykazované ako rizikové štátne záruky. "Touto transakciou sa nezvýši štátny dlh v metodike ESA 95, pretože tieto rizikové záruky sú v ňom započítané už od roku 2003," uvádza MF. V decembri 2006 sa predpokladá aj platba istiny úveru Vodohospodárskej výstavby, pretože finančná situácia tohto štátneho podniku nevytvára podľa ministerstva podmienky na jej splatenie.

Stav rizikových záruk ku koncu roka 2006 tak bude podľa MF zahŕňať len zostatok nesplatených úverov ŽSR. Ich splácanie bude totiž postupne prebiehať až do roku 2014. Realizáciu záruk bude možné podľa rezortu urýchliť v prípade, že sa na ňu použijú výnosy z privatizácie nákladnej železničnej dopravy. V prípade, že sa nesprivatizuje, budú tieto úvery splácané rovnakým spôsobom, ako iné úvery štátu, čo však spôsobí predĺženie doby splácania a tým zvýšenie úrokov. Na základe aktuálnych splátkových kalendárov a devízových kurzov ku koncu minulého roka očakáva ministerstvo pokles objemu štátnych záruk do konca roka 2010 na 17,1 mld. Sk.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 092
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 294
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 8 502
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 847
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 258
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 555
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 441
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 363
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 235
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 749

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Ako sa z talentovaného cyklistu stala superstar zo Slovenska

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába milióny.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.