Hrozí, že obce budú mať o pätinu menej liniek

BRATISLAVA - Ministerstvo financií odmieta vyšším územným celkom uvoľniť tristo miliónov korún na doplatenie služieb vo verejnom ...

Ministerstvo financií nechce dať krajom tristo miliónov korún na autobusovú dopravu. Župani označili postoj rezortu za arogantný. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

BRATISLAVA - Ministerstvo financií odmieta vyšším územným celkom uvoľniť tristo miliónov korún na doplatenie služieb vo verejnom záujme za vlaňajší prvý polrok. Sedemnásť autobusových spoločností preto možno zruší až pätinu prímestských spojov.

Trvajú na svojom

Samosprávne kraje označili konanie rezortu financií za arogantné a trvajú na ďalších rokovaniach s ministrami financií a dopravy, keďže vlani v prvom polroku si dopravné výkony objednával ešte štát. V prípade, že sa nedohodnú, župy nevylučujú, že budú žalovať štát.

V prepočte na náklady je dlžná suma porovnateľná s nákladmi na prejazdenie 40 miliónov kilometrov, čo je asi pätina výkonov, ktoré si vlani od prepravcov dohodol štát.

"V prípade obmedzenia liniek sa tak môže stať, že v obciach, kde premáva napríklad len jedna linka denne, nebude od marca premávať žiadna," povedal prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. Prepravcovia podľa neho majú právo spojenia obmedziť, ak im hrozí strata.

Autobusové spoločnosti síce vlani dosiahli asi poldruhamiliardové tržby zo svojej komerčnej prepravy, ale podľa platných pravidiel nemôžu svojimi ziskami vyrovnávať straty z výkonov verejného záujmu. Splatenie dlhu očakávajú od štátu. Ministerstvo financií však dôvodí, že samosprávy dostali dostatok peňazí na dofinancovanie dopravy. Navyše, získali viac zdrojov na základe lepšieho výberu dane z príjmov fyzických osôb.

Na rok ani korunu

"Za tento rok určite nebudeme od štátu požadovať ani korunu," ubezpečuje Trabelssie, ktorý inak presun kompetencií víta. Samosprávy podľa neho vedia najlepšie, kde a koľko liniek potrebujú. Mohli by ušetriť. Výpočet presných nákladov totiž závisí od zdanlivých detailov, ako je hornatosť terénu, dĺžka ciest či nadmorská výška v regiónoch. Tieto faktory sa odrážajú na rýchlosti opotrebovania autobusov či množstve nafty, ktoré spotrebujú, a teda aj na konečných nákladoch.

V súčasnosti platí zákon o cestnej doprave, podľa ktorého prímestské linky dotuje správny orgán. Zo zákona však nevyplýva, či je v tomto prípade správnym orgánom ministerstvo alebo vyšší územný celok. Ministerstvo tvrdí, že kompetencie majú župy. "Zmluvy o výkone vo verejnom záujme s dopravcami na rok 2005 uzatvorili samosprávne kraje. Postup je plne v súlade s vykonanou decentralizáciou na tomto úseku, samosprávne kraje teda majú vecnú kompetenciu, finančné zdroje z daňových príjmov a sú aj cenovým orgánom pre túto oblasť," vysvetlil hovorca rezortu financií Peter Papanek.

Čo hovoria paragrafy

- Zmluvou o výkone vo verejnom záujme sa dopravca zaväzuje splniť povinnosti podľa § 7 ods. 3 a správny orgán sa zaväzuje poskytnúť mu náhradu preukázanej straty. Stratu správny orgán uhradí, ak dopravca preukáže jej vznik a výšku a že ju svojím konaním nezavinil.

§ 7 ods. 3

- Udelenie dopravnej licencie možno viazať na splnenie povinnosti. Predmetom splnenia povinnosti môže byť výkon vo verejnom záujme, ktorý je dopravca nútený prevziať a ktorý by z hľadiska svojich obchodných záujmov nevykonal vôbec alebo nevykonal v požadovanom rozsahu pre jeho ekonomickú nevýhodnosť.

- Zmluva o výkone vo verejnom záujme sa uzatvára po schválení zákona o štátnom rozpočte na príslušný rok. Náhrada preukázanej straty nemôže prekročiť sumu ustanovenú zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.

Zdroj: Zákon 168/1996 o cestnej doprave

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 629
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 838
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 171
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 814
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 488
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 078
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 803
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 574
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 120
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

SVET

Ugandský Tarantino vraždí pre zábavu. Film je život

Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný.

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Matovič hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

Neprehliadnite tiež

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.