Hrozí, že obce budú mať o pätinu menej liniek

BRATISLAVA - Ministerstvo financií odmieta vyšším územným celkom uvoľniť tristo miliónov korún na doplatenie služieb vo verejnom ...

Ministerstvo financií nechce dať krajom tristo miliónov korún na autobusovú dopravu. Župani označili postoj rezortu za arogantný. FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ

BRATISLAVA - Ministerstvo financií odmieta vyšším územným celkom uvoľniť tristo miliónov korún na doplatenie služieb vo verejnom záujme za vlaňajší prvý polrok. Sedemnásť autobusových spoločností preto možno zruší až pätinu prímestských spojov.

Trvajú na svojom

Samosprávne kraje označili konanie rezortu financií za arogantné a trvajú na ďalších rokovaniach s ministrami financií a dopravy, keďže vlani v prvom polroku si dopravné výkony objednával ešte štát. V prípade, že sa nedohodnú, župy nevylučujú, že budú žalovať štát.

V prepočte na náklady je dlžná suma porovnateľná s nákladmi na prejazdenie 40 miliónov kilometrov, čo je asi pätina výkonov, ktoré si vlani od prepravcov dohodol štát.

"V prípade obmedzenia liniek sa tak môže stať, že v obciach, kde premáva napríklad len jedna linka denne, nebude od marca premávať žiadna," povedal prezident Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. Prepravcovia podľa neho majú právo spojenia obmedziť, ak im hrozí strata.

Autobusové spoločnosti síce vlani dosiahli asi poldruhamiliardové tržby zo svojej komerčnej prepravy, ale podľa platných pravidiel nemôžu svojimi ziskami vyrovnávať straty z výkonov verejného záujmu. Splatenie dlhu očakávajú od štátu. Ministerstvo financií však dôvodí, že samosprávy dostali dostatok peňazí na dofinancovanie dopravy. Navyše, získali viac zdrojov na základe lepšieho výberu dane z príjmov fyzických osôb.

Na rok ani korunu

"Za tento rok určite nebudeme od štátu požadovať ani korunu," ubezpečuje Trabelssie, ktorý inak presun kompetencií víta. Samosprávy podľa neho vedia najlepšie, kde a koľko liniek potrebujú. Mohli by ušetriť. Výpočet presných nákladov totiž závisí od zdanlivých detailov, ako je hornatosť terénu, dĺžka ciest či nadmorská výška v regiónoch. Tieto faktory sa odrážajú na rýchlosti opotrebovania autobusov či množstve nafty, ktoré spotrebujú, a teda aj na konečných nákladoch.

V súčasnosti platí zákon o cestnej doprave, podľa ktorého prímestské linky dotuje správny orgán. Zo zákona však nevyplýva, či je v tomto prípade správnym orgánom ministerstvo alebo vyšší územný celok. Ministerstvo tvrdí, že kompetencie majú župy. "Zmluvy o výkone vo verejnom záujme s dopravcami na rok 2005 uzatvorili samosprávne kraje. Postup je plne v súlade s vykonanou decentralizáciou na tomto úseku, samosprávne kraje teda majú vecnú kompetenciu, finančné zdroje z daňových príjmov a sú aj cenovým orgánom pre túto oblasť," vysvetlil hovorca rezortu financií Peter Papanek.

Čo hovoria paragrafy

- Zmluvou o výkone vo verejnom záujme sa dopravca zaväzuje splniť povinnosti podľa § 7 ods. 3 a správny orgán sa zaväzuje poskytnúť mu náhradu preukázanej straty. Stratu správny orgán uhradí, ak dopravca preukáže jej vznik a výšku a že ju svojím konaním nezavinil.

§ 7 ods. 3

- Udelenie dopravnej licencie možno viazať na splnenie povinnosti. Predmetom splnenia povinnosti môže byť výkon vo verejnom záujme, ktorý je dopravca nútený prevziať a ktorý by z hľadiska svojich obchodných záujmov nevykonal vôbec alebo nevykonal v požadovanom rozsahu pre jeho ekonomickú nevýhodnosť.

- Zmluva o výkone vo verejnom záujme sa uzatvára po schválení zákona o štátnom rozpočte na príslušný rok. Náhrada preukázanej straty nemôže prekročiť sumu ustanovenú zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok.

Zdroj: Zákon 168/1996 o cestnej doprave

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 321
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 043
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 848
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 095
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 693
  6. Kam do tepla v januári? 2 544
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 287
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 213
  9. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 576
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 551

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.