Oficiálne vyjadrenia diaľničnej spoločnosti aj ministerstva dopravy sú však zdržanlivejšie. "Zvažujeme možnosti, či môžeme súťaž vypísať," povedal hovorca rezortu Tomáš Šarluška. Tender pripraví ministerstvo a zrealizuje ho Národná diaľničná spoločnosť. Šarluška potvrdil, že rezort chce, aby tender začal čo najskôr: "Chceme tender vypísať teraz, no dokončí ho až ďalšia vláda".
Hlavným problémom je v súčasnosti to, že ešte nie je schválený zákon, ktorý vyberanie mýta umožní. Nestane sa tak ani do volieb, lebo parlament ho z rokovania vyradil. "Tender sa nesmie vyhodnotiť, dokiaľ nebude schválený zákon," povedal hovorca Národnej diaľničnej Marcel Jánošík.
Spoločnosť však predpokladá, že nový parlament zákon schváli ešte pred podávaním záväzných ponúk. Užšia súťaž sa uskutoční podľa Jánošíka tri až štyri mesiace po vyhlásení tendra. "V tejto chvíli teda neprekáža, že zákon nie je schválený," povedal.
Vzhľadom k tomu, že sa predčasné voľby uskutočnia 17. júna, zákon by parlament mohol prijať najskôr v druhej polovici prázdnin.
Potenciálni záujemcovia o výstavbu a prevádzku mýtneho systému nepovažujú za dobré, ak bude výberové konanie vyhlásené pred schválením zákona. Obávajú sa, že sa zopakuje situácia, ktorá je teraz v Českej republike. Tam sa o kontroverznú súťaž zaujíma aj Európska komisia. Tender prebehol pred prijatím zákona a podľa komisie podmienky zvýhodňovali mikrovlnný systém výberu mýta. Súťaž v Česku vyhrala firma Kapsch, ktorá prevádzkuje mýtny systém napríklad v Rakúsku a prejavila záujem aj o Slovensko.
IVAN KAHANEC