Malé krajiny môžu byť šampiónmi len v jednej oblasti

Objavili sa pochybnosti, či slovenský priemysel dokáže naplno využiť možnosti, ktoré prinášajú zahraničné automobilky. Čo pre to treba spraviť?

Wolfgang Roth FOTO - ČTK

Objavili sa pochybnosti, či Slovenský priemysel dokáže naplno využiť možnosti, ktoré prinášajú zahraničné automobilky. Čo pre to treba spraviť?

"V prvom rade si treba uvedomiť, že malá krajina je buď priemerná vo viacerých oblastiach, alebo sa stane šampiónom len v jednej. Na Slovensku je to automobilový priemysel. Nie je však správne stať sa závislým od zahraničných investorov. Treba zapojiť vlastné kvalitatívne štandardy, odbornosť, vlastných technikov či inžinierov. Situáciu Slovenska by som porovnal so situáciou vo Fínsku. Aj tam po problémoch, keď bola Nokia na pokraji krachu, nakoniec vybudovali svoju vlastnú špecializáciu - telekomunikačný priemysel. Slovensko ako malá krajina tiež potrebuje svoju vlastnú špecializáciu."

Neoslabí subdodávateľská pozícia našich firiem vyhliadky Slovenska na dodávanie služieb s pridanou hodnotou?

"Naopak, vyhliadky sú dobré. Nikto totiž nemôže riadiť nadnárodnú spoločnosť výlučne zo svojho centra. Vo vašom prípade Volkswagen z Wolfsburgu, Kia zo Soulu či PSA z Paríža. Potrebujú kvalifikovaných ľudí priamo tu, na Slovensku. Ďalším mojím argumentom je, že autá sa musia stať čoraz viac inteligentnejšími, najmä pri úsporách energie alebo alternatívnych jazdných zariadeniach, ktoré vyžadujú lepšiu komunikáciu a omnoho viac softvéru a elektroniky. Takéto vozidlá nemôžete vyrábať z centrál automobiliek, ale len priamo v štátoch, kde sa vyrábajú. Vašim dodávateľským firmám sa otvára možnosť pomocou kvalifikovaných ľudí naštartovať spoluprácu na výrobe takýchto špičkových zariadení. Potom by mohli prísť mladí ľudia, ktorí si rozbehnú vlastný biznis prepojený s automobilovým priemyslom."

Čo môže Slovensko získať, ak sa stane mostom medzi západom Európy a povedzme, ruskými trhmi?

"V prvom rade, mnoho Slovákov hovorí po rusky. Je tam dopyt po skúsených odborníkoch. Ako vieme, práve automobilky ako Škoda či Volkswagen sa rozširujú do Ruska. Nevidím dôvod, prečo by nemohol byť napríklad šéfom ruskej pobočky Volkswagenu Slovák, podobne ako väčšina manažérov, inžinierov a technikov. Hlasy, že Slovensko má malé šance využiť potenciál automobilového priemyslu, sa mi zdajú trochu pesimistické. Aj preto, že ste krajinu dokázali po polstoročí komunizmu tak rýchlo a tak od základov zmeniť."

Chýbajú nám však diaľnice a infraštruktúra a investície najmä na východe krajiny, odkiaľ masovo odchádzajú ľudia s dobrým potenciálom.

"Dlhodobé pôžičky Európskej investičnej banky sú také lacné, aké neboli od druhej svetovej vojny a možno také priaznivé už nikdy nebudú. Podľa mňa treba nájsť riešenia v projektoch PPP (spoločné projekty verejnej správy a súkromných investorov, pozn. red.), a tak na Slovensku rýchlejšie dobudovať spojenie medzi východom a západom. Nielen po diaľnici, ale aj po železnici. Naša banka môže poskytnúť úver na 35 i 40 rokov s úrokom dve percentá. Výhodné je, že krajina tú sumu nemusí splatiť povedzme za desať rokov."

Naši politici svoje plány projektujú na štvorročné volebné obdobia. Vy hovoríte o medzigeneračnej vízii. Nie je tu rozpor?

"Toto je základný problém demokracie aj v Nemecku, Francúzsku, Japonsku či v Amerike. Krátkodobosť je nepochybne aj špecialitou Slovenska. Preto potrebujeme dlhodobé a seriózne politické rozhodnutia. Totiž, životnosť infraštruktúry je asi štyridsať rokov a ak teraz nebudete investovať do diaľnic, železníc, do univerzít, celoživotného vzdelávania a odborných školení, potom stratíte budúcnosť. Investovať do infraštruktúry znamená investovať do vzdelania a do mobility. Napokon, žiadny investor na východné Slovensko nepríde bez akceptovateľného dopravného systému."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 286
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 899
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 004
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 468
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 917
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 915
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 751
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 544
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 542
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 537

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.