SME

Malé krajiny môžu byť šampiónmi len v jednej oblasti

Objavili sa pochybnosti, či slovenský priemysel dokáže naplno využiť možnosti, ktoré prinášajú zahraničné automobilky. Čo pre to treba spraviť?

Wolfgang Roth FOTO - ČTK

Objavili sa pochybnosti, či Slovenský priemysel dokáže naplno využiť možnosti, ktoré prinášajú zahraničné automobilky. Čo pre to treba spraviť?

"V prvom rade si treba uvedomiť, že malá krajina je buď priemerná vo viacerých oblastiach, alebo sa stane šampiónom len v jednej. Na Slovensku je to automobilový priemysel. Nie je však správne stať sa závislým od zahraničných investorov. Treba zapojiť vlastné kvalitatívne štandardy, odbornosť, vlastných technikov či inžinierov. Situáciu Slovenska by som porovnal so situáciou vo Fínsku. Aj tam po problémoch, keď bola Nokia na pokraji krachu, nakoniec vybudovali svoju vlastnú špecializáciu - telekomunikačný priemysel. Slovensko ako malá krajina tiež potrebuje svoju vlastnú špecializáciu."

Neoslabí subdodávateľská pozícia našich firiem vyhliadky Slovenska na dodávanie služieb s pridanou hodnotou?

"Naopak, vyhliadky sú dobré. Nikto totiž nemôže riadiť nadnárodnú spoločnosť výlučne zo svojho centra. Vo vašom prípade Volkswagen z Wolfsburgu, Kia zo Soulu či PSA z Paríža. Potrebujú kvalifikovaných ľudí priamo tu, na Slovensku. Ďalším mojím argumentom je, že autá sa musia stať čoraz viac inteligentnejšími, najmä pri úsporách energie alebo alternatívnych jazdných zariadeniach, ktoré vyžadujú lepšiu komunikáciu a omnoho viac softvéru a elektroniky. Takéto vozidlá nemôžete vyrábať z centrál automobiliek, ale len priamo v štátoch, kde sa vyrábajú. Vašim dodávateľským firmám sa otvára možnosť pomocou kvalifikovaných ľudí naštartovať spoluprácu na výrobe takýchto špičkových zariadení. Potom by mohli prísť mladí ľudia, ktorí si rozbehnú vlastný biznis prepojený s automobilovým priemyslom."

Čo môže Slovensko získať, ak sa stane mostom medzi západom Európy a povedzme, ruskými trhmi?

"V prvom rade, mnoho Slovákov hovorí po rusky. Je tam dopyt po skúsených odborníkoch. Ako vieme, práve automobilky ako Škoda či Volkswagen sa rozširujú do Ruska. Nevidím dôvod, prečo by nemohol byť napríklad šéfom ruskej pobočky Volkswagenu Slovák, podobne ako väčšina manažérov, inžinierov a technikov. Hlasy, že Slovensko má malé šance využiť potenciál automobilového priemyslu, sa mi zdajú trochu pesimistické. Aj preto, že ste krajinu dokázali po polstoročí komunizmu tak rýchlo a tak od základov zmeniť."

Chýbajú nám však diaľnice a infraštruktúra a investície najmä na východe krajiny, odkiaľ masovo odchádzajú ľudia s dobrým potenciálom.

"Dlhodobé pôžičky Európskej investičnej banky sú také lacné, aké neboli od druhej svetovej vojny a možno také priaznivé už nikdy nebudú. Podľa mňa treba nájsť riešenia v projektoch PPP (spoločné projekty verejnej správy a súkromných investorov, pozn. red.), a tak na Slovensku rýchlejšie dobudovať spojenie medzi východom a západom. Nielen po diaľnici, ale aj po železnici. Naša banka môže poskytnúť úver na 35 i 40 rokov s úrokom dve percentá. Výhodné je, že krajina tú sumu nemusí splatiť povedzme za desať rokov."

Naši politici svoje plány projektujú na štvorročné volebné obdobia. Vy hovoríte o medzigeneračnej vízii. Nie je tu rozpor?

"Toto je základný problém demokracie aj v Nemecku, Francúzsku, Japonsku či v Amerike. Krátkodobosť je nepochybne aj špecialitou Slovenska. Preto potrebujeme dlhodobé a seriózne politické rozhodnutia. Totiž, životnosť infraštruktúry je asi štyridsať rokov a ak teraz nebudete investovať do diaľnic, železníc, do univerzít, celoživotného vzdelávania a odborných školení, potom stratíte budúcnosť. Investovať do infraštruktúry znamená investovať do vzdelania a do mobility. Napokon, žiadny investor na východné Slovensko nepríde bez akceptovateľného dopravného systému."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 534
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 796
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 009
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 947
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 621
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 728
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 743
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 380
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 336
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 112
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Octavie s vekovým rozdielom 36 rokov. Biele kombi má výkon 47 koní, žlté už 180 koní.

V ponuke prevažujú autá v tlmených farbách.


TASR
Ján Hargaš.

Raši sa zneužívania neobáva.


TASR
Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.

Čo môžu naozaj zmeniť nové pravidlá pre štátne nákupy


Európska centrálna banka.

Banka naznačila možné zníženie úrokov v júni.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 743
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 380
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 336
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 112
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu