SR stratí výhodu lacnej pracovnej sily už po roku 2010

Bratislava 14. marca (TASR) - Lacná pracovná sila ako komparatívna výhoda, ako aj prílev zahraničných investícií, ktoré prispeli k ekonomickej výkonnosti ...

Bratislava 14. marca (TASR) - Lacná pracovná sila ako komparatívna výhoda, ako aj prílev zahraničných investícií, ktoré prispeli k ekonomickej výkonnosti SR, budú do konca roku 2010 stagnovať. To je dôvod, prečo sa Slovensko musí už teraz pripraviť na budúcnosť a rátať s takouto situáciou.

Uviedol to dnes podpredseda vlády pre európske záležitosti, ľudské práva a menšiny SR Pál Csáky na konferencii o stave a perspektívach konkurencieschopnosti ekonomiky SR a ČR, ktorá sa konala v Bratislave.

Podľa jeho slov avizovaný trend stagnácie uvádzajú všetky analýzy, ktoré má vláda SR k dispozícii. Hovoria o tom, že "rast ekonomiky a exportu je zabezpečený zhruba do roku 2008. Potom nastane určité obdobie stagnácie a tí investori, ktorých na Slovensko prilákala relatívne nízka cena pracovnej sily a ďalšie komparatívne výhody vyplývajúce z nevyspelosti našej spoločnosti, sa budú strácať". Csáky vyjadril presvedčenie, že dovtedy výrazne vzrastie priemerná mzda, aj životná úroveň spoločnosti. "Po roku 2010 sa musíme pripraviť na fakt, že niektorí súčasní investori budú zo Slovenska odchádzať. Musíme pripraviť aj mladých občanov, aj ekonomickú klímu na situáciu, kedy bude SR musieť produkovať tovary a realizovať ekonomické procesy s vyššou pridanou hodnotou, ako je tomu v súčasnosti." Toto musí byť priorita a smerovanie pre budúcu vládu, pre Národný strategický a referenčný rámec na roky 2007 až 2013 a pre finančné perspektívy minimálne do roku 2010, domnieva sa Csáky.

Základná otázka života SR po roku 2010 je teda prispôsobiť ekonomiku novým podmienkam a nespoliehať sa iba na výhody zdedené z minulosti. SR sa postupne stane vyspelejšou krajinou a bude sa meniť jej pozícia k európskym štruktúram, finančným nárokom a čerpaniu eurofondov. Csáky odhaduje, že okolo roku 2014 až 2015 sa SR stane netto platičom a jej ekonomická a sociálna úroveň bude na vyššej úrovni ako v súčasnosti. To ovplyvní aj pozíciu SR na európskej úrovni: bude si musieť premyslieť štruktúru verejných, aj v rámci EÚ spoločných financií a rad ďalších štruktúr.

Na konferencii s účasťou takmer 100 zástupcov akademickej obce a vedeckých inštitúcií SR a ČR vystúpili aj ďalší experti. Hodnotili stupeň ekonomického rozvoja, úroveň verejnej správy a inštitúcií. Naznačili aj riziká, aké SR a ČR čakajú, kde by obe spoločnosti mali pridať, aby prerazili v konkurenčnom prostredí a uchádzali sa na zlepšenie svojich pozícií v EÚ, zvlášť v regiónoch. Globalizácia je výzva a treba ju racionálne využiť, zhodli sa experti.

Podľa ich výskumov by SR mala viac pridať v inováciách, väčšou sumou podporovať výskum a vedu, ktorá má provokovať. Karol Morvay z Ekonomického ústavu SAV v Bratislave pripomenul, že vo vzdelávaní Slovensko predbehla ČR a najmä Maďarsko, a preto by mala SR pristúpiť na reformu vzdelávania. Obsah vzdelávania by sa mal prispôsobovať dopytu regiónov a v lokalitách investorom. Je na škodu veci, že si ani jedna vláda doteraz netrúfla reformu vzdelávania stanoviť za prioritu, dodal Morvay.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 008
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 801
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 952
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 645
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 142
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 102
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 953
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 601
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 145
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.