Slovenské banky už vydali viac ako 4,06 milióna platobných kariet

Bratislava 9. marca (TASR) - Slovenské banky do konca roka 2005 vydali klientom viac ako 4,06 milióna platobných kariet, pričom medziročne ich u Slovákov ...

Bratislava 9. marca (TASR) - Slovenské banky do konca roka 2005 vydali klientom viac ako 4,06 milióna platobných kariet, pričom medziročne ich u Slovákov pribudlo 370 540 kusov (ks).

"Na 1 obyvateľa SR pripadá 0,7 karty. Hoci to nie je európsky štandard, Slováci stále častejšie používajú platobné karty, najmä občania v Bratislave a veľkých mestách," zhodnotila situáciu na trhu v roku 2005 predsedníčka Združenia platobných kariet (ZPK) Eva Muroňová.

K 31. decembru 2005 spomedzi 10 bánk najvyšší počet vydaných platobných kariet 1,11 milióna zaznamenala Všeobecná úverová banka (27 %), nasledovala Slovenská sporiteľňa 1,09 milióna (27 %) a Tatra banka (25 %). Slováci najčastejšie používajú platobné karty na výber z bankomatov, nákupy v supermarketoch, uhradenie faktúr za mobilné telefóny a na čerpacích staniciach.

Hoci v USA tvoria takmer 70 % všetkých vydaných kariet kreditky, obyvatelia SR si na ne zvykajú len pomaly. Podľa World Retail Banking Report priemerný počet kreditiek dosiahol v roku 2005 na Slovensku 0,1 kreditky na občana staršieho ako 16 rokov, v Nemecku to bolo 0,3 a v Kanade 1,9.

Väčšinu v SR používaných kariet tvoria debetné karty, ktoré banky vydávajú k účtu majiteľa. Kreditné karty tvoria z celkového počtu 4,06 milióna vydaných kariet iba viac ako 1 milión. Z veľkých bánk vydáva svojim klientom kreditné karty VÚB, Tatra banka, ČSOB a UniBanka. Záujem o tento druh kariet stúpa, a to aj preto, že predstavujú najjednoduchší spôsob, ako si požičať peniaze z banky. "Zo 195 780 kusov nových kariet, ktoré vlani vydala VÚB, tvorili kreditné karty takmer 58 %."

Trendy v oblasti platobných kariet vo svete ukazujú, že kým USA opúšťajú identifikáciu podpisom v prospech PIN kódov a od kreditných kariet smerujú k debetným, v Európe je cieľom rovnaká štandardizácia identifikácie a od debetných kariet sa Európania prikláňajú ku kreditným kartám.

Medzi novinkami, ktoré očakáva trh platobných kariet SR, Muroňová vyzdvihla karty, ktoré budú poskytovať cash back. To znamená, že pri každom nákupe takouto kartou dostane zákazník časť uhradenej sumy späť, teda banka "odmeňuje" a motivuje klienta platiť kreditnou kartou, napríklad mesačné poplatky. Ide o princíp, aký ponúka zákazníkovi mobilný operátor voľnými minútami." Cash back je bežný v USA a Európe, v regióne je v tomto smere lídrom Maďarsko, kým na Slovensku s prípravou cash back finišuje VÚB. Tá ako jediná poskytuje pri kartách proti ich zneužitiu automatické poistenie, ktoré sa odvíja od druhu karty a finančného limitu. Na trhu zanedlho nebude výnimočné, že si klient bude môcť niekoľkokrát zmeniť PIN kód. Terajšie platobné karty s magnetickým prúžkom nahradia karty s čipovou technológiou: uchovajú väčšie množstvo informácií a komunikáciu urýchlia. Zmení sa aj identifikácia klienta - trendom je, aby PIN kód postupne nahradil odtlačok prsta alebo pohľad oka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 101
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 719
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 160
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 677
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 854
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 295
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 241
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 031
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 003
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 537

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.