Motiváciou pracovného kolektívu nemusia byť len peniaze

Otázka: V našom obchode je momentálne najväčšou výzvou motivovať ľudí. Ako to najlepšie urobiť?

Vijay Naik, Gaborone, Botswana

Jack a Suzy Welchovci: Myslíte okrem peňazí? Ako šéf ste totiž už určite zažili, aké účinné môžu byť peniaze pri vykresaní motivačnej iskry, dokonca aj u zamestnancov, ktorí tvrdia, že peniaze pre nich vlastne nie sú dôležité! Vskutku, moc peňazí aktivizovať ľudí je taká osvedčená, že sa ňou ani nebudeme zdržiavať.

A nebudeme hovoriť ani o dvoch ďalších zavedených motivátoroch: zaujímavej práci a príjemných spolupracovníkoch. Už viete, aké efektívne sú tieto podmienky, ak chcete od ľudí, aby do svojej práce investovali srdce a dušu. Rovnako ako peniaze sú to motivačné stabilizátory.

Keby však tieto tri stabilizátory boli jediným, čo tvorí motiváciu, nebola by takou problematickou výzvou, ako správne píšete. Tak čo iné ešte môžete urobiť? Existujú ďalšie štyri motivačné nástroje, ktoré môžete použiť.

Prvý je ľahký: uznanie. Keď jednotlivec, alebo kolektív urobí niečo výnimočné, urobte z toho nezabudnuteľnú udalosť. Oznámte to, rozprávajte o tom pri každej príležitosti. Rozdávajte ocenenia.

Druhý nástroj by mal byť ľahký, ale evidentne nie je. Hovoríme to preto, že všade, kam ideme, sa pýtame obecenstva, či sa domnievajú, že ich firmy dostatočne oslavujú úspech. Je typické, že "áno" nikdy neodpovie viac ako 10 percent ľudí. Aká premrhaná šanca. Oslava víťazstiev za pochodu je prekvapivo účinný spôsob, ako udržať ľudí zaangažovaných na celom pochode. A nehovoríme iba o oslave veľkých víťazstiev. Hovoríme o vypichovaní míľnikov, ako veľká objednávka, alebo nový spôsob robenia veci, ktorý zvyšuje produktivitu. Nakoniec, takýmto míľnikom môže byť aj spokojný zákazník. Všetky tieto čiastkové úspechy sú šancami pogratulovať tímu a povzbudiť ho pred nadchádzajúcimi úlohami a problémami. Oslavy nemusia byť prepychové ani drahé. Nakoniec, oslava je vlastne len inou formou uznania, ale zábavnejšou. Môže to byť usporiadanie večierku s prekvapením v jedno popoludnie. Môžu to byť lístky na bejzbal alebo do kina. Môžete poslať niekoľkých ľudí so skvelými výsledkami aj s rodinami do zábavného parku, alebo do zoologickej záhrady, či na nejakú významnú spoločenskú udalosť... alebo na čokoľvek, čo ich naštartuje.

Ďalší motivačný nástroj je naozaj mocný, ale dá sa použiť, len ak ste si absolútne istý svojím poslaním. Je neodvratné, že vám krízy občas odvedú pozornosť od podstaty vášho poslania, ale aby sa kolektív pohol vpred, musí chápať a prijať to, kam smeruje. Potrebuje spoločný cieľ, kolektívny cit pre zámer. Šéf musí povedať: "Tam je kopec, spolu ho zdolajme!" To je esencia motivujúcej výzvy.

Posledný motivačný nástroj je zrejme najťažší. Mnohí veľkí vodcovia ho majú ako súčasť "umenia robiť s ľuďmi", ale pre menej ostrieľaných je ťažšie zvládnuť ho. Hovoríme o vytvorení pracovného prostredia so správnou rovnováhou úspechu a výzvy. Ľudia potrebujú pocit úspechu, aby ich práca nadchýnala. No ak pred nimi nestoja zároveň aj skúšky, začnú sa nudiť.

Jack Welch - je penzionovaným generálnym riaditeľom spoločnosti General Electric. Vo firme strávil štyridsať rokov, z toho dvadsať vo vedúcej pozícii. Jeho riadiace inovácie z neho urobili najvplyvnejšieho generálneho riaditeľa svojich čias. Od odchodu do dôchodku Jack Welch cestuje po svete, prednáša na rôzne témy, pôsobí ako poradca a píše knihy.

Suzy Welchová - je známou autorkou, komentátorkou a ekonomickou novinárkou. V poslednom čase napísala spolu s manželom Jackom bestseller Winning (Víťaziť). Je bývalou redaktorkou The Washington Post, Miami Herald, Associated Press a Harvard Business Review. Niekoľko rokov pôsobila ako poradkyňa pre manažment na Harvard Business School. (r)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 646
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 658
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 316
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 873
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 994
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 347
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 308
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 100
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 037
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 623

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.