Železnice naďalej prepúšťajú

BRATISLAVA - Rady železničiarov vlani opustili opäť tisícky pracovníkov. Železničné firmy tak plnia svoj plán, vytýčený ešte v roku 2003, podľa ktorého chcú ...

Povolanie železničiara už na rozdiel od minulých desaťročí nie je prácou s vynikajúcim sociálnym zabezpečením. Odstraňovaním prezamestnanosti sa železničné firmy postupne zbavujú imidžu "štátu v štáte". FOTO - TASR

BRATISLAVA - Rady železničiarov vlani opustili opäť tisícky pracovníkov. Železničné firmy tak plnia svoj plán, vytýčený ešte v roku 2003, podľa ktorého chcú zvyšovať svoju efektivitu a zároveň kresať náklady.

Masívne prepúšťanie...

Ešte stále najväčší zamestnávateľ na Slovensku, Železnice SR na konci roku 2004 zamestnával zhruba 20 300 ľudí, no v decembri uplynulého roku už ich bolo len 18 500.

Osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko skončil v minulom roku pracovný pomer so 189 zamestnancami. Z tohto počtu uvoľnila spoločnosť 55 ľudí z organizačných dôvodov a 134 zamestnancov pre odchod do dôchodku či výpovede, alebo úmrtie.

Nákladná Železničná spoločnosť Cargo mala na konci minulého roku 11 856 zamestnancov, čo by podľa prepočtov SME znamenalo, že vo firme oproti koncu roka 2004 nepracuje takmer 700 ľudí. Pred rozdelením na začiatku minulého roku totiž Železničná spoločnosť zamestnávala 17 611 ľudí.

Podľa hovorcu oboch železničných spoločností Miloša Čikovského ide najmä o prirodzený úbytok zamestnancov. "V horizonte najbližších troch rokov spoločnosť už nepredpokladá výrazné zmeny v zamestnanosti," konštatoval Čikovský.

Bývalí železničiari sa zvyčajne uplatnia ako pracovníci dodávateľských a opravárenských firiem, napríklad "ŽOS", ale ich zamestnávanie je z roka na rok ťažšie. Prepustení zamestnanci železníc totiž pribúdajú rýchlejšie, než voľné pracovné miesta v týchto firmách. Predovšetkým mladšie ročníky sa tak obzerajú po rekvalifikácii.

...kompenzuje rast miezd

Na druhej strane, železničiarom rastú platy. Rovnako ako minulý rok sa ŽSR v kolektívnej zmluve zaviazali, že tento rok zdvihnú mzdy zhruba devätnástim tisíckam zamestnancov o 5,8 percenta. "Priemerná mzda sa pritom za minulý rok dostala na 18 167 korún," uviedla hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. V tomto roku by sa tak mali mzdy zamestnancov železníc zvýšiť v priemere o 1 054 korún na 19 220 korún. Kolektívna zmluva rieši podľa Blaškovej aj otázku sociálnych kompenzácií a odstupného. Sociálne istoty železničiarov pritom ostávajú stále silné, hoci už nie sú také exkluzívne, ako v časoch starých štátnych železníc. Rozsah sociálnych kompenzácií, ktoré patria zamestnancovi pri ukončení pracovného pomeru z organizačných dôvodov, sa znížil na tri-, päť- a osemnásobok mzdy v roku 2006. (ik, dj, sita, tasr)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  2. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  3. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  4. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  5. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  6. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  7. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  8. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  9. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  10. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 435
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 180
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 462
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 513
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 403
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 835
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 541
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 430
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 379
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 845

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

KULTÚRA

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Oscarového Saulovho syna na Berlinale nechceli.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

CESTOVANIE

Desať pláží s najčistejšou vodou na svete

Pozrite si tipy na miesta s najčistejším morom.

Neprehliadnite tiež

Visa sa chystá na novú dobu. Platiť sa bude dať autom či chladničkou

Do inovácií tlačia firmu okolnosti na európskom trhu. Biznis spoločností môžu ohroziť noví konkurenti ako Apple či Google

Vláda bude rokovať o investičných stimuloch aj dobrovoľnej vojenčine

Vláda sa bude zaoberať aj vznikom novej verejnoprávnej inštitúcie - Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop