Stredná Európa sa mení na centrum výroby automobilov

Ženeva 3. marca (TASR) - Ten rozpor je čím ďalej markantnejší. Zatiaľ čo automobilky vo svojich západoeurópskych pobočkách rušia tisíce miest, závody ...

Ženeva 3. marca (TASR) - Ten rozpor je čím ďalej markantnejší. Zatiaľ čo automobilky vo svojich západoeurópskych pobočkách rušia tisíce miest, závody v strednej Európe riešia otázku, kde nájsť dostatok pracovníkov.

Či sa nám to páči alebo nie, z Česka, Slovenska, Poľska a Maďarska sa stávajú centrá výroby automobilov. Svetoví výrobcovia automobilov tu dnes majú veľa fabrík už teraz a ďalšie sem mieria. Ženevský autosalón potvrdil, že áut "Made In Central Europe" bude stále viac.

Nový Peugeot 207 a Kia Ce Cee'd na Slovensku alebo Suzuki SX v Maďarsku, možno v Česku aj Hyundai Genus. To sú autá, ktoré sa v najbližších mesiacoch či rokoch začnú vyrábať v strede Európy. A ďalšie automobilky už tu sú ako doma.

Automobilky láka do regiónu veľa faktorov. Okrem štátnych investičných stimulov sú to predovšetkým nižšie platy. Robotník v Poľsku si na montáži zarobí iba 15 % toho, čo jeho kolega v Nemecku. Pracuje však v rovnakej kvalite.

Stredoeurópske krajiny začínajú byť pre ázijské automobilky zaujímavé aj ako ideálne miesto na expanziu na európske trhy. "Je to výhodné z pohľadu logistiky, navyše, stredoeurópsky trh a autami v budúcich rokoch iste porastie viac ako v západnej Európe," hovorí Marek Romancov z PricewaterhouseCoopers. Podľa neho hrá v celej veci veľkú úlohu okrem investičných stimulov aj miestna strojárska tradícia.

Slovensko sa stáva európskym Detroitom, ktorý bol v minulosti známy koncentráciou výrobou áut. Už by tento rok malo v počte áut vyrobených na 1 000 obyvateľov predbehnúť doteraz vedúce Belgicko. Podiel automobilového priemyslu už je na celkovej priemyselnej výrobe viac ako štvrtinový a ďalej rastie.

Slovenský autopriemysel zatiaľ ťahal hlavne Volkswagen v Bratislave, kde sa vyrábajú vozidlá Touareg a Polo a tiež model Audi Q7.

V Trnave vyrástol nová závod Peugeot a Citroën, ktorý začína s výrobou očakávanej novinky ženevského autosalónu modelu 207.

Do konca roka chcú v Trnave vyrobiť 60 000 áut, ročne by ich potom malo vzniknúť okolo 300 000.

Svoje plány v krajine má aj kórejská automobilka Kia, ktorá v Ženeve predstavila koncept nového vozidla Cee'd. Auto sa má začať vyrábať v Žiline ešte do konca tohto roku.

Až sa obidve automobilky rozbehnú na plnú kapacitu, bude sa na 1 000 obyvateľov na Slovensku vyrábať vyše 150 áut ročne. Doteraz prvé Belgicko dosahuje polovičné čísla.

Výroba tento rok podstatne vzrastie aj v Česku. "V kolínskom závode TPCA vlani vyrobili spolu necelých 104 000 toyot, peugeotov a citroënov a tento rok ich bude 300 000," povedal vo štvrtok prezident TPCA Satoši Takae.

Výroba narastie aj v mladoboleslavskej Škode Auto, ktorá spúšťa výrobu nových roomsterov. Škoda Auto má medzi stredoeurópskymi výrobcami áut stále výnimočné postavenie: autá nielen vyrába, ale tiež vyvíja. V ostatných automobilkách sa iba vyrába to, čo vymysleli inde. Šéf Škody Detlef Wittig už skorej vyjadril obavy, že nové automobilky povedú k nedostatku pracovníkov a pritlačia na rast miezd.

Zákazníci napriek zmenám často ani nevedia, že ich auto, napríklad západoeurópske značky, je vyrobené v strednej Európe. "To, že ide o auto vyrobené v Poľsku, zákazníkom nijako zvlášť nehovoríme. Kvalita auta vyrobeného v Poľsku je rovnaká ako v Taliansku," hovorí Petra Vaňková z českého zastúpenia Fiatu.

Z boomu automobiliek v strednej Európe ťažia aj českí výrobcovia autodielov. "Vyrába sa u nás už prakticky všetko. Pre automobilky je samozrejme výhodnejšie voziť diely z Česka," vysvetľuje riaditeľ zväzu autopriemyslu ČR Anton Šípek.

Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 664
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 796
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 770
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 645
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 863
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 754
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 312
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 264
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 197
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 816

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.