Stredná Európa sa mení na centrum výroby automobilov

Ženeva 3. marca (TASR) - Ten rozpor je čím ďalej markantnejší. Zatiaľ čo automobilky vo svojich západoeurópskych pobočkách rušia tisíce miest, závody ...

Ženeva 3. marca (TASR) - Ten rozpor je čím ďalej markantnejší. Zatiaľ čo automobilky vo svojich západoeurópskych pobočkách rušia tisíce miest, závody v strednej Európe riešia otázku, kde nájsť dostatok pracovníkov.

Či sa nám to páči alebo nie, z Česka, Slovenska, Poľska a Maďarska sa stávajú centrá výroby automobilov. Svetoví výrobcovia automobilov tu dnes majú veľa fabrík už teraz a ďalšie sem mieria. Ženevský autosalón potvrdil, že áut "Made In Central Europe" bude stále viac.

Nový Peugeot 207 a Kia Ce Cee'd na Slovensku alebo Suzuki SX v Maďarsku, možno v Česku aj Hyundai Genus. To sú autá, ktoré sa v najbližších mesiacoch či rokoch začnú vyrábať v strede Európy. A ďalšie automobilky už tu sú ako doma.

Automobilky láka do regiónu veľa faktorov. Okrem štátnych investičných stimulov sú to predovšetkým nižšie platy. Robotník v Poľsku si na montáži zarobí iba 15 % toho, čo jeho kolega v Nemecku. Pracuje však v rovnakej kvalite.

Stredoeurópske krajiny začínajú byť pre ázijské automobilky zaujímavé aj ako ideálne miesto na expanziu na európske trhy. "Je to výhodné z pohľadu logistiky, navyše, stredoeurópsky trh a autami v budúcich rokoch iste porastie viac ako v západnej Európe," hovorí Marek Romancov z PricewaterhouseCoopers. Podľa neho hrá v celej veci veľkú úlohu okrem investičných stimulov aj miestna strojárska tradícia.

Slovensko sa stáva európskym Detroitom, ktorý bol v minulosti známy koncentráciou výrobou áut. Už by tento rok malo v počte áut vyrobených na 1 000 obyvateľov predbehnúť doteraz vedúce Belgicko. Podiel automobilového priemyslu už je na celkovej priemyselnej výrobe viac ako štvrtinový a ďalej rastie.

Slovenský autopriemysel zatiaľ ťahal hlavne Volkswagen v Bratislave, kde sa vyrábajú vozidlá Touareg a Polo a tiež model Audi Q7.

V Trnave vyrástol nová závod Peugeot a Citroën, ktorý začína s výrobou očakávanej novinky ženevského autosalónu modelu 207.

Do konca roka chcú v Trnave vyrobiť 60 000 áut, ročne by ich potom malo vzniknúť okolo 300 000.

Svoje plány v krajine má aj kórejská automobilka Kia, ktorá v Ženeve predstavila koncept nového vozidla Cee'd. Auto sa má začať vyrábať v Žiline ešte do konca tohto roku.

Až sa obidve automobilky rozbehnú na plnú kapacitu, bude sa na 1 000 obyvateľov na Slovensku vyrábať vyše 150 áut ročne. Doteraz prvé Belgicko dosahuje polovičné čísla.

Výroba tento rok podstatne vzrastie aj v Česku. "V kolínskom závode TPCA vlani vyrobili spolu necelých 104 000 toyot, peugeotov a citroënov a tento rok ich bude 300 000," povedal vo štvrtok prezident TPCA Satoši Takae.

Výroba narastie aj v mladoboleslavskej Škode Auto, ktorá spúšťa výrobu nových roomsterov. Škoda Auto má medzi stredoeurópskymi výrobcami áut stále výnimočné postavenie: autá nielen vyrába, ale tiež vyvíja. V ostatných automobilkách sa iba vyrába to, čo vymysleli inde. Šéf Škody Detlef Wittig už skorej vyjadril obavy, že nové automobilky povedú k nedostatku pracovníkov a pritlačia na rast miezd.

Zákazníci napriek zmenám často ani nevedia, že ich auto, napríklad západoeurópske značky, je vyrobené v strednej Európe. "To, že ide o auto vyrobené v Poľsku, zákazníkom nijako zvlášť nehovoríme. Kvalita auta vyrobeného v Poľsku je rovnaká ako v Taliansku," hovorí Petra Vaňková z českého zastúpenia Fiatu.

Z boomu automobiliek v strednej Európe ťažia aj českí výrobcovia autodielov. "Vyrába sa u nás už prakticky všetko. Pre automobilky je samozrejme výhodnejšie voziť diely z Česka," vysvetľuje riaditeľ zväzu autopriemyslu ČR Anton Šípek.

Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 183
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 083
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 962
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 692
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 202
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 113
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 772
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 466
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 757
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 798

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Lajčák hovorí k Evke niečo iné, ako tvrdil pred mesiacmi

Minister sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Lajčák hovorí k Evke niečo iné, ako tvrdil pred mesiacmi

Minister sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.