Ukrajinský prezident chce vedieť, kto je za transportérom plynu RosUkrEnergo

Kyjev 5. marca (TASR) Ukrajinský prezident Viktor Juščenko chce konečne vedieť, kto sa skrýva za transportným konzorciom RosUkrEnergo (RUE). "Viackrát ...

Kyjev 5. marca (TASR) Ukrajinský prezident Viktor Juščenko chce konečne vedieť, kto sa skrýva za transportným konzorciom RosUkrEnergo (RUE). "Viackrát som prosil Rusko a Rakúsko, aby nás informovali o vlastníkoch. Avšak, žiaľ, nedostal som žiadne informácie o tom, kto podporuje túto firmu," žaloval sa prezident v Kyjeve.

RUE je prepravné konzorcium registrované vo Švajčiarsku, v ktorom vlastní 50 % ruská Gasprombank a rovnaký podiel neznámi investori, ktorých zastupuje rakúska spoločnosť RaiffeisenInvest AG (RIAG). Pri dohode medzi Ruskom a Ukrajinou po spore o cenu plynu na začiatku roka dostal RUE ako sprostredkovateľ prísľub na celkový transport plynu smerom do Európy. Pritom 80 % plynu z Ruska, určeného pre Európu, ide cez Ukrajinu.

"RosUkrEnergo nie je registrovaný na Ukrajine. Keby to tak bolo, pýtal by som sa našej tajnej služby a do hodiny by som mal informácie," konštatoval Juščenko. Z viedenských finančných kruhov však preniklo, že do Rakúska nikdy neprišla formálna žiadosť o vysvetlenie.

Preto má štátny Naftogaz záujem o spoluprácu s rakúskym OMV, a síce na projekte Nabucco, teda výstavbe plynovodu od turecko-iránskej hranice k sieťovému uzlu OMV v Baumgartene. Plynovod, dlhý 3 300 kilometrov, by mal stáť 4,5 miliardy EUR, v prepočte 166,3 miliardy SKK, a viesť cez Balkán do Rakúska.

Ako Vjačeslav Skopenko, šéf oddelenia pre medzinárodnú spoluprácu, za súhlasného kývnutia vicešéfa Naftogazu, Vševoloda Šperuna, ukazuje na mape, mohla by jedna vetva, odbočka plynovodu viesť na Ukrajinu: "Buď cez Moldavsko, alebo oblúkom cez Čierne more," uviedol Skopenko pre rakúsky denník Der Standard. "Ukrajina sa ponúkla ako partner. Posudzujeme tento projekt s veľkým záujmom, pretože by znížil aj našu závislosť od Ruska."

Približne 40 % ukrajinskej spotreby plynu kryjú ruské dodávky, približne rovnaký podiel z Turkménska, zvyšok sú vlastné rezervy. "Sledujeme to skutočne so záujmom. Ale OMV doteraz na to nereagoval," konštatoval Skopenko. Okrem OMV sa na projekte Nabucco podieľa maďarský MOL, rumunský Transgaz, bulharský Bulgaragaz a turecký Botas.

Hovorca OMV vo Viedni informoval, že v súčasnosti sa neplánuje žiadna odbočka plynovodu na Ukrajinu. V každom prípade sa na tieto želania ešte pozornejšie pozrú.

Zástupca šéfa Naftograzu Šperun zdôraznil, že ešte neexistuje definitívna dohoda o dodávkach plynu z Ruska. Preto sa ešte nerokovalo o dohode, týkajúcej sa množstva plynu. Je "veľká pravdepodobnosť", že nová ukrajinská vláda, ktorá vzíde z volieb 26. marca, bude odznova rokovať o zásadnej dohode. Ukrajina by rada ešte raz otočila cenovým kohútikom.

Pri urovnávaní sporu okolo ceny plynu sa zaviazala, že bude platiť 95 USD, v prepočte 2 944 SKK, za 1 000 kubických metrov, takmer dvojnásobok dovtedajšej ceny. "Pravdepodobne to tak zostane, aj keď by sme boli šťastní, keby sa tu ešte dala získať zľava," uviedol Šperun.

Informoval o tom vo víkendovom dvojčísle rakúsky denník Der Standard.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  1. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  2. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  5. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  6. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  7. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  8. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 16 876
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 581
  3. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 3 561
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 002
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 164
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 093
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 040
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 854
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 329
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 144

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V nemocnici ho nesledovali, ako mali. Mal len tri roky a zomrel na cukrovku

Úrad pred dohľad zistil, že nitrianska nemocnica v liečbe chlapca pochybila.

DOMOV

Prieskum Focus: Vládne strany oslabujú

Smer stratil takmer dve percentá. Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

KOMENTÁRE

Čo čakať od Beblavého a štefunkovcov? Viac Európy

Môžeme očakávať, že budeme počuť viac kritiky Fica.

Neprehliadnite tiež

Hľadá sa EY Podnikateľ roka, víťaz pocestuje do Monte Carla

Do súťaže môžu podnikateľov nominovať aj ich zákazníci alebo známi.

Nová dotácia. Časť drevodomu zaplatí po novom štát

Tento rok rozdelí rezort pôdohospodárstva na montované domy z dreva milión eur. Výška podpory bude závisieť od regiónu

Ekonomika má rásť 3,3-percentným tempom, v budúcom roku ešte zrýchli

Vyplýva to z dát, ktoré zverejnil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií.

Razenie tunela Čebrať na diaľnici D1 by sa mohlo obnoviť v januári 2018

Odhaduje to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin.