Praha 5. marca (TASR) - Účty za elektrinu, ktoré platia Česi, sú jedny z najvyšších v Európskej únii. A to aj napriek tomu, že samotná cena elektriny v prepočte na eurá patrí na chvost rebríčka európskych krajín.
"Možno povedať, že elektrina je pre české domácnosti o niečo drahšia ako v Nemecku," upozornila Kateřina Dobešová zo spoločnosti PA Consulting, ktorá spracovala štúdiu o cenách a liberalizácii trhu s elektrinou v Česku.
Výpočet vychádza z ukazovateľov štandardu kúpnej sily, ktorý odráža hodnotu meny a ceny tovarov v danej krajine. Podľa tohto prepočtu sú na tom s cenami prúdu absolútne najhoršie v Európskej únii domácnosti na Slovensku. Česko je na 6. mieste, nasleduje Litva a potom Nemecko.
V jednoduchom prepočte z eur na české koruny však patrí česká elektrina medzi najlacnejšie, z 25 krajín je až na 19. mieste. Zatiaľ čo česká rodina zaplatí v priemere ročne za prúd 7 700 Kč, v prepočte 10 040 Sk, nemecká domácnosť pri rovnakej spotrebe pri prepočte na české koruny vyše 14 000 Kč.
Lacnejší prúd by si prial aj šéf elektrárenskej firmy ČEZ Martin Roman. "Ale to isté je s benzínom, ktorý je tiež relatívne drahý. Nie je to naše rozhodnutie, taký je trh," hovorí. Pre ČEZ je podľa Romana dôležitá samotná cena elektriny, a tá je pre české domácnosti "jedna z najlacnejších v Európe".
Ceny elektriny sú "zodpovedajúce" aj podľa Energetického regulačného úradu ČR.
Domácnosť, ktorá by chcela pri veľkých účtoch za prúd ušetriť, má od januára možnosť prejsť k inému dodávateľovi. Zo štúdie PA Consulting však vyplýva, že sa to neoplatí. "Zmenou dodávateľa elektriny môžu domácnosti usporiť iba desiatky až stovky korún za rok, záleží na výške ročnej spotreby. Cena samotnej, tzv. silovej elektriny, ktorá má najväčší vplyv na jej konečnú výšku, sa totiž u jednotlivých dodávateľov líši iba minimálne," hovorí Dobešová.
Veľkými dodávateľmi prúdu sú okrem ČEZ ešte Pražská energetika v hlavnom meste ČR a E.ON, ktorý pôsobí na juhu Čiech.
Napríklad domácnosť s veľkou spotrebou elektriny, ktorá má dom s priamym vykurovaním a ročne platí okolo 50 000 Kč, by výmenou dodávateľa zo skupiny ČEZ za Pražskú energetiku ušetrila asi 1 200 Kč a zhruba 1 000 Kč pri odchode k E.ON.
Naopak, pražská domácnosť s najrozšírenejšou nižšou spotrebou v tarife D02 by ušetrila za rok zhruba 240 Kč pri odchode k ČEZ alebo E.ON.
"Nie sme spokojní, ako trh s elektrinou pre domácnosti funguje. Zásadným problémom je, že nie je veľmi z čoho vyberať," pripustil predseda Energetického regulačného úradu ČR Josef Fiřt. Ľudia si teraz aj podľa neho môžu vyberať v podstate iba medzi ČEZ, Pražskou energetikou a E.ON, ale samotné tieto firmy sa nijako nesnažia zákazníkov z radov domácností získať. "Skoro to vyzerá, ako keby sa dohodli," hovorí Fiřt.
To však firmy odmietajú. Napríklad ČEZ prijal zhruba desiatku nových domácností a zhruba 300 mu odišlo. Podľa hovorcu Ladislava Kříža to však boli výhradne zamestnanci Pražskej energetiky, ktorí majú vo svojej firme lacnejšiu zamestnaneckú sadzbu.
"Naozaj tuhý boj sa v poslednej dobe vedie o dodávky pre priemyselné podniky. Náklady, ktoré by sme museli vydať na získanie domácností, sú však oveľa vyššie ako potenciálne zisky. Navyše je známa skúsenosť z Nemecka, že väčšina firiem, ktorá sa do boja o domácnosti pustila, do dvoch rokov skrachovala," hovorí Kříž.
Podobný názor má aj Pražská energetika. "Neplánujeme žiadne masívne oslovovanie ďalších domácností. Obsluha zákazníkov mimo nášho územia je mimoriadne náročná a vzhľadom na ich malý odber sa to prakticky neoplatí," hovorí hovorca firmy Petr Holubec.
O domácnosti ako zákazníkov nejavia záujem ani nezávislí obchodníci. "Nemáme pre nich žiadnu efektívnu ponuku. Podľa prepočtov, ktoré máme, by sme museli získať aspoň 100 000 domácností, aby sa to oplatilo," uviedol Jiří Michalík zo spoločnosti Morava-Chem.
Ak sa však aj napriek pomerne nízkej úspore domácnosť rozhodne dodávateľa zmeniť, čaká ju administratívne martýrium.
"Spočítal som si, že keby som prešiel od ČEZ k E.ON, ušetril by som 2 000 Kč za rok. Uzatvorenie novej zmluvy, ktoré by som údajne musel mať dve, mi však pripadalo také zložité, že som to vzdal," hovorí majiteľ domu s priamym vykurovaním Miroslav Boháč.
K rovnakému záveru prišla aj štúdia PA Consulting. "Zorientovať sa v celom procese zmeny dodávateľa je pre zákazníka neuveriteľne zložité," hovorí Dobešová.
Regulačný úrad ČR si sťažuje na call centrá veľkých firiem. "Ľudia v call centrách nedokážu vysvetliť, čo by mal zákazník robiť, často dokonca dostáva nepravdivé informácie, ktoré ho od ďalších krokov odradí," tvrdí Fiřt.
Úrad je však presvedčený, že domácnosti nakoniec budú mať viac možností dodávateľov zmeniť, pretože niektoré firmy podľa Fiřta pre nich ponuky pripravujú.
Počas tohto roka chce navyše úrad získať ponuky všetkých dodávateľov a spustiť na svojich webových stránkach cenový automat. Do neho by záujemca o zmenu dodávateľa zadal svoje údaje o spotrebe a automat by mu dal na výber niekoľko ponúk.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.