V Rusku sa začína nová éra motorizmu

Ruskému automobilovému priemyslu už zrejme niet pomoci. Z ciest postupne miznú Volgy, Lady, Nivy i Moskviče. Na ich miesta nastupujú zahraničné ...

FOTO

Ruskému automobilovému priemyslu už zrejme niet pomoci. Z ciest postupne miznú Volgy, Lady, Nivy i Moskviče. Na ich miesta nastupujú zahraničné autá, stále častejšie vyrábané v obrovských ruských závodoch, ktoré riadia cudzinci a pracujú v nich ruskí robotníci.

Poslednou kvapkou bola tohtoročná krutá zima. "Naše autá sa v tridsaťstupňových mrazoch nedali ani naštartovať a napríklad juhokórejské išli dobre. Ako keby tam mali väčšiu zimu než u nás," tvrdia moskovskí taxikári.

O ďalší krok k definitívnemu koncu sa ruský autopriemysel priblížil tento týždeň bankrotom ruského automobilového gigantu Moskvič. Potom, čo v decembri Rusi oplakávali koniec Volgy, sa tak lúčia s ďalším výplodom sovietskeho designu a technického umu.

Ruský trh - žatva zahraničných výrobcov

Koniec Moskviča a predtým Volgy prijala ruská verejnosť s ľútosťou, ale obetovať sa a kúpiť si za nemalé peniaze stroj, ktorého hlavnými charakteristikami sú obrovská spotreba, ťažkopádnosť, nevábny vzhľad a katastrofálna poruchovosť, bol ochotný málokto. Do konca 80. rokov z moskovského Závodu Leninského komsomolu vyšli štyri milióny moskvičov. Napriek tomu sa nikdy nepodarilo zbaviť ich chorôb.

Nepomohlo ani to, že do záchrany domácej produkcie sa zapojili patriotickí politici. Starosta Moskvy Jurij Lužkov s nadšením v roku 1997 predpovedal, že nové modely Moskviča "Jurij Dolgorukij" a "Knieža Vladimir" budú raz bez hanby používať i najvyšší ruskí štátni predstavitelia. Ani tí najväčší vlastenci však na Moskvič nepresedlali a i staré vládne Volgy vymenili za Audi, Mercedesy a Fordy.

V moskovskom závode radšej začali Francúzi montovať Renault Megane, pri Petrohrade si pozemok na továreň vzal japonský Nissan a pri Moskve sa usadila Škoda s modelom Octavia. Podľa prognóz v roku 2010 malo v Rusku fungovať desať zahraničných automobiliek, ktoré budú chrliť milión kusov áut ročne. Bude medzi nimi Toyota, Volkswagen, Ford, Kia, BMW, Chevrolet či Hyundai, ktorých autá sa už v Rusku čiastočne kompletizujú. Môže to znamenať, že za päť rokov klesne výroba klasických ruských áut na 700-tisíc kusov ročne, zatiaľ čo zahraničné - montované aj dovážané - autá dosiahnu 1,3 milióna kusov ročne.

V roku 2004 po prvý raz v histórii minuli Rusi viac peňazí za zahraničné značky než za domáce. V Rusku je pritom najrýchlejšie rastúci trh s osobnými autami na svete.

Typicky ruská pompa

Vlani ruskí občania nakúpili autá za 18,3 miliardy eur, čo je o 22 percent viac než v roku 2004. Ak budú pokračovať rovnakým tempom, čoskoro nebude platiť, že na 1000 rodín pripadá len 157 áut a aj do Ruska príde móda dvoch áut v rodine.

Ľudia dávajú prednosť ojazdeným zahraničným značkám. Najväčšou módou medzi bohatými je však dnes v Rusku obrovský, silný a celkom železný Jeep. Dobre sa predávajú aj honosné Toyoty Land Cruiser za 70-tisíc dolárov. Túto módu chcel využiť aj domáci UAZ a preraziť s čisto ruským džípom Patriot, ktorý je však vybavený kórejskou prevodovkou, nemeckým generátorom i celým riadením, iránskym palubným panelom a niekoľkými lotyšskými súčiastkami. Z 20 percent je tak Patriot opäť autom zahraničnej výroby.

 

Volga aj Moskvič po desaťročiach odchádzajú zo scény. Ich miesto na trhu okamžite prevezmú ázijské, európske a americké autá.

FOTO - REUTERS, INTERNET

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 978
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 856
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 648
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 253
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 769
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 675
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 443
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 879
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 875
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 846

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Obchvat Bratislavy mešká. Érsek sa chce stretnúť s investorom

Približne 60 kilometrov ciest v okolí hlavného mesta stavia súkromník, meškanie môže byť nakoniec aj rok.

Mladé páry zaskočila správa o zrušení lacných hypoték, VÚB už núka riešenie

Od januára mladí ľudia nedostanú nižšiu splátku, zľavu si budú môcť vybaviť inak.

Protischránkový register má prvú obeť, vypovedali nájom bratislavskej stanice

ŽSR oznámili, že odstupujú od zmluvy s firmou Transprojekt.

Guvernér Wisconsinu odobril finančnú injekciu pre taiwanský Foxconn

Taiwanský výrobca elektroniky Foxconn Technology Group získa v hotovosti takmer tri miliardy dolárov.