Bratislava 1. marca (TASR) - V súčasnosti sa v slovenskom bankovom sektore prejavuje trend rastu neúrokových výnosov - poplatkov a provízií. Konštatuje to Analýza podielu poplatkov za bankové služby na celkovom zisku bankového sektora z dielne Ministerstva financií (MF) SR, ktorú dnes vláda schválila.
V roku 2005 predstavoval podiel čistého výnosu z poplatkov a provízii na zisku bankového sektora (prevádzkový HV očistený od opravných položiek) 78,5 % a 76,3 % v roku 2004, čo je viac o 2,2 bázického bodu oproti roku 2004. Pri porovnaní podielu úrokového výnosu z úverov poskytnutých klientom na výnosoch z finančnej činnosti je podľa MF SR zrejmé, že tu dochádza k trvalému poklesu z takmer 20-% podielu v roku 2000 na 8,5 % za 9 mesiacov 2005. Pri porovnaní podielu poplatkov a provízií na výnosoch z finančnej činnosti je viditeľná dlhodobá stagnácia, keď objem poplatkov nerastie rýchlejšie ako výnosy.
Analýza podielu poplatkov za bankové služby na celkovom zisku bankového sektora sa zaoberala vývojom poplatkovej politiky bánk a pobočiek zahraničných bánk v rokoch 2004 až 2005 resp. trendmi vo vývoji od roku 2000 a ich porovnaním s vývojom hospodárskeho výsledku a výnosov z finančnej činnosti.
MF SR konštatuje, že v súčasnosti prevláda v bankovom sektore na Slovensku pokles čistého úrokového výnosu na celkových príjmoch. Čistý úrokový výnos klesol v roku 2005 medziročne o 1,8 miliardy Sk, čo predstavuje 6,9 %. Zníženie čistého úrokového výnosu bolo ovplyvnené významnejším absolútnym poklesom úrokových výnosov o 3 miliardy Sk, pričom úrokové náklady klesali pomalšie. Na tvorbe čistého úrokového výnosu sa najvýznamnejšie podieľali čisté výnosy z operácií s klientmi, ktoré vzrástli o 3,5 miliardy, čo je v percentuálnom vyjadrení zvýšenie o 77,3 % pri súčasnom poklese salda z operácií s cennými papiermi o 3,1 miliardy Sk a salda z medzibankových operácií o 1,5 miliardy Sk.
Ministerstvo financií je presvedčené, že navrhované legislatívne opatrenia vlády SR, ktorých cieľom je zabezpečiť väčšiu transparentnosť pri informovanosti klientov o všetkých nákladoch súvisiacich s uzatvorením bankových obchodov a ich správou, ako aj povinnosť informovať klientov o ich zmenách, prispejú k väčšej ochrane klientov a k vyššiemu stupňu rovnoprávnosti postavenia zmluvných strán.