TNS: NAJVÄČŠIE PRÍJMY Z REKLAMY MALA V ROKU 2005 MARKÍZA, NAJVÄČŠÍMI ZADÁVATEĽMI BOLI UŽ TRADIČNE MOBILNÍ OPERÁTORI T-MOBILE A ORANGE

Reklamný trh bol vlani nevýrazný, ale rástol

BATISLAVA - Najviac ziskov z reklamy mala vlani Markíza, najväčším zadávateľom bol T-Mobile. Vyplýva to z monitoringu ...

Tento rok tržby z reklamy stúpli najmä tlačovým médiám, ale hegemóniu si udržali elektronické.

ILUSTRAČNÉ FOTO SME - PAVOL MAJER

BATISLAVA - Najviac ziskov z reklamy mala vlani Markíza, najväčším zadávateľom bol T-Mobile. Vyplýva to z monitoringu reklamy, ktorý pravidelne pripravuje spoločnosť TNS SK. Objem preinvestovaných výdavkov na reklamu v televízii, rozhlase, tlačených médiách, na reklamných plochách a v kinách v roku 2005 dosiahol 29,4 miliardy korún. Oproti roku 2004, keď to bolo 23,9 miliardy, tak nastal nárast reklamných výdavkov o 23,1 percenta.

Najviac peňazí tento rok smerovalo do televíznej reklamy. Reklamným lídrom so 66-percentným podielom na televíznom reklamnom trhu bola Markíza. Hlbšie pod ňou nasledovala televízia JOJ s 22 percentami a na tretej priečke Slovenská televízia (Jednotka a Dvojka) s 11-percentným podielom. STV má totiž v porovnaní s komerčnými televíziami prísnejšie pravidlá na vysielanie reklamy a zákonom povolený menší priestor na reklamu. Podiel spravodajskej televízie TA3 bol len jednopercentný.

Aj printové, teda tlačené médiá, minulý rok zaznamenali nárast, a to o takmer 10 percent, čím prekročili štvormiliardovú hranicu. Z toho takmer 40 percent reklamy bolo podľa TNS SK investovaných v piatich najsilnejších tituloch: Pravda, Nový Čas, SME, Plus 7 dní a v časopise Markíza.

Nižší podiel reklamy v porovnaní s televíziami a printmi je už tradične v rádiách. Minulý rok reklama v rádiách presiahla 1,7 miliardy, pričom najväčší podiel, 692 miliónov korún pripadol rádiu Expres.

Aj minulý rok, podobne ako v tých predchádzajúcich, boli najväčšími reklamnými zadávateľmi mobilní operátori. Najviac vložil do reklamy T-Mobile, a to zhruba 2,1 miliardy korún. Po ňom nasledovali firmy Orange Slovensko, Procter&Gamble a Slovak Telecom.

Vojtech Dencsö z TNS SK reklamný trh v roku 2005 hodnotí ako nevýrazný: "V porovnaní s minulým rokom trh mierne narástol, ale žiadne výrazné zmeny nenastali. Neobjavili sa žiadne zásadnejšie kampane," povedal Dencsö. Výraznejšie zmeny sa očakávajú skôr tento rok. V objeme reklamy sa môže výraznejšie odraziť napríklad kampaň dôchodkových správcovských spoločnosti na vstup do druhého piliera, ale hlavne parlamentné voľby, kde po prvýkrát nie je pre strany stanovený limit na reklamné výdavky.

Tlač pre metodiku vykázala vyššie príjmy

Výsledky monitoringu výdavkov na reklamu spoločnosti TNS SK sú odlišné ako predbežné odhady výdavkov na reklamu, ktoré v januári zverejnilo Združenie vydavateľov periodickej tlače Slovenska. Podľa predbežných odhadov združenia v roku 2005 dosiahli reálne príjmy z predaja reklamy všetkých médií na Slovensku 7,9 miliardy korún. Päťdesiat najväčších vydavateľov periodík sa na týchto tržbách podieľalo viac ako 3,3 miliardy.

Nárast printov nad televíziami oproti predchádzajúcim prieskumom zhodnotil obchodný riaditeľ vydavateľstva Perex Peter Mačinga, ktorý údaje zozbieral, tak že sa združenie podrobnejšie pozrelo na oveľa širšie pole vydavateľstiev a periodík. "Tie čísla v minulosti boli veľmi malé, nie preto, že vydavatelia mali malé tržby, ale jednoducho preto, lebo sa tým nikto nezaoberal," komentoval výsledky Združenia Mačinga.

Podľa Vojtecha Dencsöa sa výsledky TNS nedajú porovnávať z odhadmi združenia. TNS SK monitoruje výdavky na reklamu na základe platných oficiálnych cenníkov jednotlivých médií, pri ktorých nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre či bonusy. "Monitoring je určený hlavne na dlhodobejšie sledovanie vývoja výdavkov na reklamu do jednotlivých médií a tiež na sledovanie investícií konkrétnych zadávateľov reklamy," hovorí Dencsö. Reálne výdavky sú preto určite nižšie. TNS SK monitorovalo hlavné televízne a rozhlasové stanice a podobne aj v printoch hlavné celoplošné a regionálne periodiká.

Výdavky na reklamu v rokoch 2004 a 2005 *(v miliónoch Sk)

2004 2005

Televízie 17 841 22 491
Rádia 1494 1737
Tlač 3892 4272
Reklamné plochy 640 875
Kiná 14 21
Spolu 23 883 29 395

Najväčší zadávatelia reklamy*
(v miliónoch Sk)

T-Mobile 2 052
Orange Slovensko 1 536
Procter & Gamble 994
Slovak Telecom 982
L'Oreal 571
Henkel 562
Unilever 555
Nestle 523
Reckitt Benckiser 503
Volkswagen 418

Zdroj: TNS SR

* V monitoringu nie sú zohľadnené žiadne bartre, zľavy či bonusy

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 296
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 781
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 082
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 037
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 161
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 423
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 421
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 061

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.