TNS: NAJVÄČŠIE PRÍJMY Z REKLAMY MALA V ROKU 2005 MARKÍZA, NAJVÄČŠÍMI ZADÁVATEĽMI BOLI UŽ TRADIČNE MOBILNÍ OPERÁTORI T-MOBILE A ORANGE

Reklamný trh bol vlani nevýrazný, ale rástol

BATISLAVA - Najviac ziskov z reklamy mala vlani Markíza, najväčším zadávateľom bol T-Mobile. Vyplýva to z monitoringu ...

Tento rok tržby z reklamy stúpli najmä tlačovým médiám, ale hegemóniu si udržali elektronické.

ILUSTRAČNÉ FOTO SME - PAVOL MAJER

BATISLAVA - Najviac ziskov z reklamy mala vlani Markíza, najväčším zadávateľom bol T-Mobile. Vyplýva to z monitoringu reklamy, ktorý pravidelne pripravuje spoločnosť TNS SK. Objem preinvestovaných výdavkov na reklamu v televízii, rozhlase, tlačených médiách, na reklamných plochách a v kinách v roku 2005 dosiahol 29,4 miliardy korún. Oproti roku 2004, keď to bolo 23,9 miliardy, tak nastal nárast reklamných výdavkov o 23,1 percenta.

Najviac peňazí tento rok smerovalo do televíznej reklamy. Reklamným lídrom so 66-percentným podielom na televíznom reklamnom trhu bola Markíza. Hlbšie pod ňou nasledovala televízia JOJ s 22 percentami a na tretej priečke Slovenská televízia (Jednotka a Dvojka) s 11-percentným podielom. STV má totiž v porovnaní s komerčnými televíziami prísnejšie pravidlá na vysielanie reklamy a zákonom povolený menší priestor na reklamu. Podiel spravodajskej televízie TA3 bol len jednopercentný.

Aj printové, teda tlačené médiá, minulý rok zaznamenali nárast, a to o takmer 10 percent, čím prekročili štvormiliardovú hranicu. Z toho takmer 40 percent reklamy bolo podľa TNS SK investovaných v piatich najsilnejších tituloch: Pravda, Nový Čas, SME, Plus 7 dní a v časopise Markíza.

Nižší podiel reklamy v porovnaní s televíziami a printmi je už tradične v rádiách. Minulý rok reklama v rádiách presiahla 1,7 miliardy, pričom najväčší podiel, 692 miliónov korún pripadol rádiu Expres.

Aj minulý rok, podobne ako v tých predchádzajúcich, boli najväčšími reklamnými zadávateľmi mobilní operátori. Najviac vložil do reklamy T-Mobile, a to zhruba 2,1 miliardy korún. Po ňom nasledovali firmy Orange Slovensko, Procter&Gamble a Slovak Telecom.

Vojtech Dencsö z TNS SK reklamný trh v roku 2005 hodnotí ako nevýrazný: "V porovnaní s minulým rokom trh mierne narástol, ale žiadne výrazné zmeny nenastali. Neobjavili sa žiadne zásadnejšie kampane," povedal Dencsö. Výraznejšie zmeny sa očakávajú skôr tento rok. V objeme reklamy sa môže výraznejšie odraziť napríklad kampaň dôchodkových správcovských spoločnosti na vstup do druhého piliera, ale hlavne parlamentné voľby, kde po prvýkrát nie je pre strany stanovený limit na reklamné výdavky.

Tlač pre metodiku vykázala vyššie príjmy

Výsledky monitoringu výdavkov na reklamu spoločnosti TNS SK sú odlišné ako predbežné odhady výdavkov na reklamu, ktoré v januári zverejnilo Združenie vydavateľov periodickej tlače Slovenska. Podľa predbežných odhadov združenia v roku 2005 dosiahli reálne príjmy z predaja reklamy všetkých médií na Slovensku 7,9 miliardy korún. Päťdesiat najväčších vydavateľov periodík sa na týchto tržbách podieľalo viac ako 3,3 miliardy.

Nárast printov nad televíziami oproti predchádzajúcim prieskumom zhodnotil obchodný riaditeľ vydavateľstva Perex Peter Mačinga, ktorý údaje zozbieral, tak že sa združenie podrobnejšie pozrelo na oveľa širšie pole vydavateľstiev a periodík. "Tie čísla v minulosti boli veľmi malé, nie preto, že vydavatelia mali malé tržby, ale jednoducho preto, lebo sa tým nikto nezaoberal," komentoval výsledky Združenia Mačinga.

Podľa Vojtecha Dencsöa sa výsledky TNS nedajú porovnávať z odhadmi združenia. TNS SK monitoruje výdavky na reklamu na základe platných oficiálnych cenníkov jednotlivých médií, pri ktorých nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre či bonusy. "Monitoring je určený hlavne na dlhodobejšie sledovanie vývoja výdavkov na reklamu do jednotlivých médií a tiež na sledovanie investícií konkrétnych zadávateľov reklamy," hovorí Dencsö. Reálne výdavky sú preto určite nižšie. TNS SK monitorovalo hlavné televízne a rozhlasové stanice a podobne aj v printoch hlavné celoplošné a regionálne periodiká.

Výdavky na reklamu v rokoch 2004 a 2005 *(v miliónoch Sk)

2004 2005

Televízie 17 841 22 491
Rádia 1494 1737
Tlač 3892 4272
Reklamné plochy 640 875
Kiná 14 21
Spolu 23 883 29 395

Najväčší zadávatelia reklamy*
(v miliónoch Sk)

T-Mobile 2 052
Orange Slovensko 1 536
Procter & Gamble 994
Slovak Telecom 982
L'Oreal 571
Henkel 562
Unilever 555
Nestle 523
Reckitt Benckiser 503
Volkswagen 418

Zdroj: TNS SR

* V monitoringu nie sú zohľadnené žiadne bartre, zľavy či bonusy

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 801
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 591
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 171
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 363
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 908
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 485
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 459
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 094
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 612
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 954

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

KULTÚRA

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

Neprehliadnite tiež

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.

Daňová kobra vyšetruje Remetovu Dúhu, ktorá stavia Višňové

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur spolu s talianskou spoločnosťou Salini Impregilo.

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Za elektrinu a plyn zaplatili Slováci menej, ako je priemer Únie

Stredne veľká domácnosť zaplatila vlani za sto kilowatthodín necelých 15 eur.