Bratislava 22. februára (TASR) - Vláda SR dnes s pripomienkami schválila návrh zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
Návrh zákona má zmeniť systém spoplatnenia užívateľov vymedzenej cestnej infraštruktúry v SR, ktorá je v súčasnosti spoplatňovaná formou diaľničných nálepiek a neumožňuje spoplatnenia na základe prejazdenej dĺžky užívanej komunikácie. Elektronický výber mýta sa vypočíta z dĺžky prejazdenej vzdialenosti po vymedzenom úseku cesty a sadzby podľa kategórie vozidla. Zákon vymedzuje spoplatnené kategórie motorových vozidiel nad 3,5 tony v súlade s platnými smernicami Európskeho spoločenstva. Na určenie polohy vozidla a realizáciu transakcie automatického odúčtovania mýta bez zastavenia vozidla slúži elektronický prístroj umiestnený alebo zabudovaný vo vozidle, palubná jednotka. Platiteľ mýta má palubnú jednotku umiestniť a aktivovať.
Sadzby mýta za 1 kilometer cesty budú stanovené pre jednotlivé kategórie vozidiel podľa ich celkovej hmotnosti, počtu náprav a emisnej triedy vozidla. Systém výberu mýta musí umožniť úhradu mýta pred jazdou nielen pravidelným ale aj občasným užívateľom platbou v hotovosti, alebo platobnými kartami na zriadených platobných miestach. Vybudovať platobné miesta má správca výberu mýta - Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
Od platenia mýta sú oslobodené vozidlá ministerstva vnútra, colnej správy, ozbrojených síl SR, záchranných zložiek integrovaného záchranného systému, slovenskej informačnej služby, zboru väzenskej a justičnej správy, správcu výberu mýta, správcov ciest I., II. a III. triedy, ktorí zabezpečujú údržbu. Týka sa to aj vozidiel, ktoré zabezpečujú verejnú pravidelnú autobusovú dopravu.
Navrhované výšky pokút vychádzajú zo skúseností krajín, ktoré už elektronické mýto zaviedli a majú pôsobiť preventívne. Výnosy z pokút sú príjmom štátneho rozpočtu. Finančné prostriedky získané výberom poplatkov sú príjmom NDS.
Navrhovaná právna úprava vytvorí transparentné a harmonizované podmienky hospodárskej súťaže, zaručí rovnaké podmienky v prístupe k verejným službám, optimalizuje prepravné požiadavky a zavedie inteligentné dopravné systémy riadenia a regulácie dopravy pri zvýšení bezpečnosti a znížení negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie.
Zákon o elektronickom výbere mýta dopĺňa právny poriadok SR v oblasti harmonizácie pravidiel spoplatnenia užívateľov cestnej infraštruktúry zlučiteľný s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie vyplývajúci z dokumentov Európskej komisie a smerníc a odporúčaní Európskeho parlamentu a Rady.