Trh s nábytkom vo východnej Európe vykázal vlani 12,7-% nárast obratu

Viedeň 20. februára (TASR) - Zatiaľ čo západoeurópsky trh s kancelárskym nábytkom utrpel v minulých rokoch značné straty, päť nových členských krajín ...

Viedeň 20. februára (TASR) - Zatiaľ čo západoeurópsky trh s kancelárskym nábytkom utrpel v minulých rokoch značné straty, päť nových členských krajín Európskej únie (EÚ) v strednej a východnej Európe vykázalo nárast obratu. Trh s kancelárskym nábytkom v Poľsku, Česku, Slovensku, Maďarsku a Slovinsku zaznamenal v minulom roku nárast obratu celkovo o 12,7 % na 733 miliónov EUR, v prepočte 27,4 miliardy SKK.

O boome sa však nedá hovoriť, pretože, ak sa zohľadní zhodnocovanie národných mien, je rast len marginálny. Obrat na obyvateľa v uvedených krajinách predstavoval 11,30 EUR, čo je porovnateľné napr. s Veľkou Britániou. Vyplýva to zo štúdie spoločnosti InterConnection Consulting Group.

Najväčším trhom spomedzi piatich krajín strednej a východnej Európy bolo v minulom roku Poľsko s obratom 393 milióna PLN, v prepočte 3,9 miliardy SKK. Poľsko zároveň vďaka 5,9-% nárastu vykázalo aj najlepší vývoj trhu s kancelárskym nábytkom. Od polovice 90. rokov bolo v poľských veľkomestách vybudovaných veľa nových kancelárskych budov. Kancelárske plochy vo Varšave vzrástli od roku 2000 do roku 2005 o 57 % na 2,4 milióna štvorcových metrov (m2).

Hoci na trhoch s kancelárskym nábytkom ešte stále dominujú lokálni hráči, získavajú si veľké západné spoločnosti stále väčšie teritórium vo východnej Európe. Pritom často uzatvárajú kooperácie s veľkými národnými výrobcami a využívajú už dobre vybudovanú distribučnú sieť. Bene, Samas, Steelcase alebo Bitra sú niektoré z najaktívnejších západných firiem vo východnej Európe. V súčasnosti je 11 % trhu v rukách zahraničných spoločností.

Koncentrácia trhu vo východnej a západnej Európe je podľa štúdie takmer identická: 29 resp. 27 % trhu patrí v priemere top 10 producentom, medzi 24 % na Slovensku a 49 % v Česku.

Aj východoeurópski výrobcovia rozširujú svoje exporty v rámci východnej Európy. Mnohí majú filiálky tak v uvedených krajinách, ako aj v ostatných štátoch ako sú Rumunsko, Chorvátsko alebo Bulharsko, pričom niektorí sa pokúšajú aj o expanziu do západnej Európy. Príkladom je poľský výrobca Nowy Styl, ktorý úspešne pôsobí vo Francúzsku, Nemecku a Veľkej Británii.

V súčasnosti sa na trhoch KSVE dajú rozpoznať dva jasne definované segmenty: Na jednej strane sa medzinárodné spoločnosti rozhodujú pri kúpe kancelárskeho nábytku pre svoje filiálky vo východnej Európe podľa západných štandardov (ergonómia, dizajn, imidž), na strane druhej však stoja lokálne firmy, ktoré sú citlivé na ceny a volia si lacnejšie riešenia. Podľa analytičky firmy InterConnection Marie Fürhackerovej však lepšia hospodárska situácia v krajinách východnej Európy spôsobí zoslabnutie faktora ceny pri rozhodovaní o kúpe kancelárskeho nábytku, pričom do popredia vystúpia také faktory, ako je imidž značky a dizajn.

Informovala o tom rakúska agentúra APA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 611
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 560
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 300
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 860
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 970
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 340
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 307
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 094
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 036
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 620

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

DOMOV

Aké stíhačky môžeme a ktoré ponuky sú nereálne?

Rozhodovať sa bude len medzi gripenmi a stíhačkami F-16.

Neprehliadnite tiež

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol preto povinný odkryť vlastnícku štruktúru. Neurobil to.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.