Bratislava 20. februára (TASR) - Napriek tomu, že daň z príjmov fyzických osôb a odvody na sociálne a zdravotné poistenie majú mnoho spoločných charakteristík, na Slovensku sú upravené tromi rôznymi zákonmi a vyberajú ich daňové úrady (DÚ), Sociálna poisťovňa (SP) a viaceré zdravotné poisťovne.
Ako sa uvádza v návrhu postupu pri zjednotení daní a odvodov, ktorý vypracovalo Ministerstvo financií (MF) SR v spolupráci s Ministerstvom práce sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR a Ministerstvom zdravotníctva SR, takýto komplikovaný systém prináša zbytočné administratívne náklady pre občanov, podnikateľov aj štát.
Okrem toho sa roztriešteným výberom tiež znižuje úspešnosť výberu daní a odvodov, čím sa obmedzuje priestor na zníženie sadzieb daní a odvodov. V prípade, že by sa celý systém výberu daní a odvodov v súčasnosti vytváral "na zelenej lúke" bolo by jednoznačne výhodnejšie realizovať spoločný výber daní z príjmov fyzických osôb a odvodov cez jednu inštitúciu. Výhodou na strane platiteľov, teda občanov a podnikateľov, by bol jednoduchší systém, ktorý by umožňoval výpočet dane aj odvodov na jednom tlačive. Všetky platby a informácie o nich by smerovali len do jednej inštitúcie, ktorá by bola jediným partnerom fyzických a právnických osôb. Existovala by len jedna centrálna databáza občanov daňovníkov a súčasne poistencov. Významnou výhodou by bol fakt, že vymáhanie pohľadávok, ktoré v súčasnosti od jedného subjektu realizujú viaceré verejné inštitúcie, by sa sústredilo do jednej. Centralizácia vymáhania pohľadávok by umožnila nielen úsporu administratívnych nákladov, ale by aj odbúrala nedostatočnú koordináciu viacerých verejných inštitúcií. Ďalšou výhodou by bolo, že daňová správa má ako štátna inštitúcia na rozdiel od verejnoprávnej SP silnejšie možnosti pri vymáhaní pohľadávok. Výrazný efekt by mohla priniesť aj možnosť zápočtu pohľadávok na odvodoch so záväzkami štátu súvisiacich s vratkami niektorých daní.
V súčasnosti podľa predkladateľov existujú dva základné okruhy problémov, ktoré komplikujú prechod na jednotný výber poistného. V legislatívnej oblasti je to zjednotenie, resp. čo najvýraznejšie priblíženie vymeriavacích základov dane z príjmov a odvodov. Ďalším kľúčovým bodom je príprava inštitúcií, ktoré vyberajú, resp. budú vyberať dane a odvody. Z DÚ by sa tak stali finančné úrady. Realizácia tohto procesu bude prebiehať vo viacerých postupných krokoch a bude trvať niekoľko rokov. Harmonogram je preto potrebné zosúladiť aj vzhľadom na plán SR zaviesť euro v roku 2009. Rovnako je možné predpokladať, že po voľbách bude znovu otvorená otázka reformy daňovej správy. Celý harmonogram zjednotenia odvodov bude potrebné previazať aj s týmto procesom.
"Rozhodnutie o spôsobe výberu odvodov je predovšetkým technické rozhodnutie, ktoré má zabezpečiť čo najvyššiu platobnú disciplínu pri relatívne najnižších administratívnych nákladoch. Spôsob výberu nemá nič spoločné s politicky citlivými otázkami ako je výška odvodov alebo konštrukcia príslušných dávok," konštatuje sa v návrhu. Zjednotenie výberu odvodov bude pri vhodnej realizácii efektívne bez ohľadu na to, aká miera solidarity či zásluhovosti je, resp. bude zakomponovaná pri výpočte dávok. Rovnako na spôsob výberu nemá nijaký vplyv ani rozhodnutie o výške odvodov či dávok.
Počas nasledujúcich mesiacov nie je podľa predkladateľov zmysluplné schvaľovať konkrétne rozhodnutia alebo čiastkové kroky, potrebné je sústrediť sa na prípravu obsahu legislatívnych zmien, ktoré vytvoria predpoklady pre zavedenie jednotného výberu daní a odvodov. Dôležitá je aj príprava harmonogramu zmien v daňovej správe a SP a zastavenie investícií a iných opatrení, ktoré nie sú v tomto roku nevyhnutné a ktoré by v budúcnosti predražovali alebo inak komplikovali realizáciu jednotného výberu daní a odvodov.