Spoločné podnikanie GM s ruským AvtoVazom v Togliatti sa končí

Moskva 19. februára (TASR) Spoločné podnikanie v ruskom automobilovom priemysle medzi americkým a ruským výrobcom General Motors (GM) a AvtoVaz (Lada) ...

Moskva 19. februára (TASR) Spoločné podnikanie v ruskom automobilovom priemysle medzi americkým a ruským výrobcom General Motors (GM) a AvtoVaz (Lada) je pravdepodobne na konci. Spoločný podnik GM-AvtoVaz už týždeň nevyrába, čo potvrdila aj fabrika. Dôvodom je, že ruská strana odmieta dodávať do závodu v meste Togliatti na Volge motory a ďalšie súčiastky. "Stop,GM!" týmto nápisom prekryl moskovský hospodársky denník Vedomosti článok o problémoch v GM-AvtoVaz. "Medzi obidvoma koncernami to poriadne škrípe."

Spoločný podnik, ktorý sa považoval za ukážkový projekt, bol založený v roku 2001. Montujú sa v ňom terénne autá Chevrolet-Niva, ktoré vyvinula Lada, a modely Chevrolet Viva. Obidvaja partneri v podniku vlastnia každý 41,5 % akcií a podiel vo výške 17 % patrí Európskej banke pre obnovu a rozvoj (EBOR).

GM-AvtoVaz podľa nemeckého denníka Die Welt dosiahol v roku 2004 pri obrate 390 miliónov EUR, v prepočte 14,6 miliardy SKK, čistý zisk 40 miliónov EUR. Nemecký denník Handelsblatt sa odvoláva na údaje UFG, moskovskej dcéry nemeckej Deutsche Bank, podľa ktorej spoločný podnik dosiahol v roku 2005 obrat 468 miliónov USD, v prepočte 14,7 miliardy SKK, a zisk 48 miliónov USD. Obidva denníky uvádzajú ročnú kapacitu spoločného podniku okolo 100 000 áut. Podľa Die Welt vyrobil spoločný podnik vlani 47 000 terénnych áut typu Chevy Niva a 1 700 áut Chevrolet Viva, čo je licenčná výroba modelu Opel Astra. Handelsblatt uvádza, že vlaňajšia výroba predstavovala 51 806 áut.

Americká strana sa naposledy sťažovala na nedostatočnú kvalitu súčiastok, čo viedlo k odvetným akciám. Ruská strana zase považuje zmluvne stanovené ceny za dodávané automobilové komponenty za príliš nízke. "S každým dielom, ktorý dodáme spoločnému podniku, dosahujeme stratu. Naša rentabilita je mínus 19,5 %, konštatoval šéf AvtoVazu Igor Jesipovskij v januári. Podľa prepočtov koncernu stráca AvtoVaz kvôli spoločnému podniku asi 50 miliónov USD ročne. Jesipovski avizoval, že "otázka spolupráce v GM-AvtoVaz sa definitívne objasní vo februári".

Problémy sú v plnom prúde od konca roka 2005. Vtedy sa v najväčšom ruskom výrobcovi automobilov uskutočnila zmena moci. Kontrolu prevzal štátny monopolný zbrojársky exportér Rosboronexport, ktorý nemá žiadne skúsenosti s výrobou automobilov, avšak vynikajúce vzťahy v Kremli. Odvtedy tam majú hlavné slovo zbrojárski manažéri ako Jesipovskij. Za pomoci štátnych investícií vo výške 4 miliardy EUR chcú koncern modernizovať. Obchodný plán predpokladá, že sa postaví nová fabrika s kapacitou 450 000 áut, a že v nasledujúcich rokoch prinesie na trh 12 nových modelov. Handelsblatt cituje liberálny denník Novyje Izvestija, ktoré považujú plán štátu za zhubný: "Opäť sa vložia miliardy do nezmyselných priemyselných projektov na modely, ktoré sa na trhu nepresadia."

V minulom roku vyrobila Lada so svojimi 120 000 zamestnancami 719 000 áut. Koncern dosiahol v roku 2004 obrat 4,5 miliardy EUR a čistý zisk 130 miliónov EUR. V roku 2005 dosiahol obrat koncernu, podľa denníka Handelsblatt, 5,5 miliardy USD a zisk 157,6 milióna USD.

Konflikt by sa mohol skončiť tak, že AvtoVaz odkúpi podiel automobilky GM, domnieva sa analytička automobilového priemyslu Jelena Sachnovová z investičnej banky United Financial Group. Podľa Alexandra Žukova z investičnej banky Metropol nemá projekt viac budúcnosť. AvtoVaz skúša všetko, aby získal fabriku pre seba. "Ide tu o dodatočné kapacity 100 000 kusov." Waren Browne, zodpovedný v GM za aktivity v Rusku, zatiaľ stále opakuje: "GM-AvtoVaz je najlepšia automobilová spoločnosť v Rusku a má právo na existenciu."

Pre koncern GM, ktorý má veľké problémy, je zastavenie ruských výrobných liniek zničujúce nielen preto, že podľa údajov analytikov ho to stojí 8 miliónov USD týždenne, ale aj preto, že ruský automobilový trh sa neuveriteľne rozmáha. GM po predaji podielu v AvtoVaze bude musieť vyvinúť úplne novú stratégiu v Rusku pravdepodobne v podobe vlastnej fabriky Opel, ako to už jeho konkurent Ford urobil, keď vybudoval vlastné výrobné stredisko pri Sankt Petersburgu. Aj nemecký Volkswagen plánuje výstavbu vlastnej montážnej fabriky pri Moskve, japonská Toyota už stavia fabriku pri Sankt Petersburgu. Spoločne vyrábané modely predstavovali doteraz 67 % predajov GM v Rusku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. Predĺžte si leto a zohrejte sa vo Wellness Hoteli Patince
  3. Jednoducho “wau" !
  4. Keď mladí prestávajú odchádzať za prácou do zahraničia
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  7. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Keď mladí prestávajú odchádzať za prácou do zahraničia
  2. Jednoducho “wau" !
  3. Predĺžte si leto a zohrejte sa vo Wellness Hoteli Patince
  4. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  5. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  6. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  7. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  8. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  10. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 381
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 007
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 987
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 480
  5. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 439
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 429
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 416
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 217
  9. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 1 013
  10. Kedy sa refinancovanie oplatí? 900

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hlávkovej prípad stojí, Ficove kroky proti korupcii by jej nepomohli

Polícia korupčné prípady podľa prokuratúry nezvláda riešiť a ľudia jej neveria.

PLUS

Má dvadsaťpäť a cudzie srdce. Dnes už vie, aké to je

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

ŽENA

Vedkyňa, ktorá skúma sexualitu: Žiarlivosť je obranný mechanizmus

V laboratóriu je oveľa ťažšie vzrušiť ženy než mužov, tvrdí.

Neprehliadnite tiež

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Ľudia sa surfovania v roamingu prestávajú báť

Podiel dovolenkárov, ktorí využívali mobilné dátové služby v roamingu tak často ako doma, sa po zrušení roamingových poplatkov zdvojnásobil.

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.