Spoločné podnikanie GM s ruským AvtoVazom v Togliatti sa končí

Moskva 19. februára (TASR) Spoločné podnikanie v ruskom automobilovom priemysle medzi americkým a ruským výrobcom General Motors (GM) a AvtoVaz (Lada) ...

Moskva 19. februára (TASR) Spoločné podnikanie v ruskom automobilovom priemysle medzi americkým a ruským výrobcom General Motors (GM) a AvtoVaz (Lada) je pravdepodobne na konci. Spoločný podnik GM-AvtoVaz už týždeň nevyrába, čo potvrdila aj fabrika. Dôvodom je, že ruská strana odmieta dodávať do závodu v meste Togliatti na Volge motory a ďalšie súčiastky. "Stop,GM!" týmto nápisom prekryl moskovský hospodársky denník Vedomosti článok o problémoch v GM-AvtoVaz. "Medzi obidvoma koncernami to poriadne škrípe."

Spoločný podnik, ktorý sa považoval za ukážkový projekt, bol založený v roku 2001. Montujú sa v ňom terénne autá Chevrolet-Niva, ktoré vyvinula Lada, a modely Chevrolet Viva. Obidvaja partneri v podniku vlastnia každý 41,5 % akcií a podiel vo výške 17 % patrí Európskej banke pre obnovu a rozvoj (EBOR).

GM-AvtoVaz podľa nemeckého denníka Die Welt dosiahol v roku 2004 pri obrate 390 miliónov EUR, v prepočte 14,6 miliardy SKK, čistý zisk 40 miliónov EUR. Nemecký denník Handelsblatt sa odvoláva na údaje UFG, moskovskej dcéry nemeckej Deutsche Bank, podľa ktorej spoločný podnik dosiahol v roku 2005 obrat 468 miliónov USD, v prepočte 14,7 miliardy SKK, a zisk 48 miliónov USD. Obidva denníky uvádzajú ročnú kapacitu spoločného podniku okolo 100 000 áut. Podľa Die Welt vyrobil spoločný podnik vlani 47 000 terénnych áut typu Chevy Niva a 1 700 áut Chevrolet Viva, čo je licenčná výroba modelu Opel Astra. Handelsblatt uvádza, že vlaňajšia výroba predstavovala 51 806 áut.

Americká strana sa naposledy sťažovala na nedostatočnú kvalitu súčiastok, čo viedlo k odvetným akciám. Ruská strana zase považuje zmluvne stanovené ceny za dodávané automobilové komponenty za príliš nízke. "S každým dielom, ktorý dodáme spoločnému podniku, dosahujeme stratu. Naša rentabilita je mínus 19,5 %, konštatoval šéf AvtoVazu Igor Jesipovskij v januári. Podľa prepočtov koncernu stráca AvtoVaz kvôli spoločnému podniku asi 50 miliónov USD ročne. Jesipovski avizoval, že "otázka spolupráce v GM-AvtoVaz sa definitívne objasní vo februári".

Problémy sú v plnom prúde od konca roka 2005. Vtedy sa v najväčšom ruskom výrobcovi automobilov uskutočnila zmena moci. Kontrolu prevzal štátny monopolný zbrojársky exportér Rosboronexport, ktorý nemá žiadne skúsenosti s výrobou automobilov, avšak vynikajúce vzťahy v Kremli. Odvtedy tam majú hlavné slovo zbrojárski manažéri ako Jesipovskij. Za pomoci štátnych investícií vo výške 4 miliardy EUR chcú koncern modernizovať. Obchodný plán predpokladá, že sa postaví nová fabrika s kapacitou 450 000 áut, a že v nasledujúcich rokoch prinesie na trh 12 nových modelov. Handelsblatt cituje liberálny denník Novyje Izvestija, ktoré považujú plán štátu za zhubný: "Opäť sa vložia miliardy do nezmyselných priemyselných projektov na modely, ktoré sa na trhu nepresadia."

V minulom roku vyrobila Lada so svojimi 120 000 zamestnancami 719 000 áut. Koncern dosiahol v roku 2004 obrat 4,5 miliardy EUR a čistý zisk 130 miliónov EUR. V roku 2005 dosiahol obrat koncernu, podľa denníka Handelsblatt, 5,5 miliardy USD a zisk 157,6 milióna USD.

Konflikt by sa mohol skončiť tak, že AvtoVaz odkúpi podiel automobilky GM, domnieva sa analytička automobilového priemyslu Jelena Sachnovová z investičnej banky United Financial Group. Podľa Alexandra Žukova z investičnej banky Metropol nemá projekt viac budúcnosť. AvtoVaz skúša všetko, aby získal fabriku pre seba. "Ide tu o dodatočné kapacity 100 000 kusov." Waren Browne, zodpovedný v GM za aktivity v Rusku, zatiaľ stále opakuje: "GM-AvtoVaz je najlepšia automobilová spoločnosť v Rusku a má právo na existenciu."

Pre koncern GM, ktorý má veľké problémy, je zastavenie ruských výrobných liniek zničujúce nielen preto, že podľa údajov analytikov ho to stojí 8 miliónov USD týždenne, ale aj preto, že ruský automobilový trh sa neuveriteľne rozmáha. GM po predaji podielu v AvtoVaze bude musieť vyvinúť úplne novú stratégiu v Rusku pravdepodobne v podobe vlastnej fabriky Opel, ako to už jeho konkurent Ford urobil, keď vybudoval vlastné výrobné stredisko pri Sankt Petersburgu. Aj nemecký Volkswagen plánuje výstavbu vlastnej montážnej fabriky pri Moskve, japonská Toyota už stavia fabriku pri Sankt Petersburgu. Spoločne vyrábané modely predstavovali doteraz 67 % predajov GM v Rusku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 461
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 995
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 934
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 268
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 981
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 7 021
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 090
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 387
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 206

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.