Spoločné podnikanie GM s ruským AvtoVazom v Togliatti sa končí

Moskva 19. februára (TASR) Spoločné podnikanie v ruskom automobilovom priemysle medzi americkým a ruským výrobcom General Motors (GM) a AvtoVaz (Lada) ...

Moskva 19. februára (TASR) Spoločné podnikanie v ruskom automobilovom priemysle medzi americkým a ruským výrobcom General Motors (GM) a AvtoVaz (Lada) je pravdepodobne na konci. Spoločný podnik GM-AvtoVaz už týždeň nevyrába, čo potvrdila aj fabrika. Dôvodom je, že ruská strana odmieta dodávať do závodu v meste Togliatti na Volge motory a ďalšie súčiastky. "Stop,GM!" týmto nápisom prekryl moskovský hospodársky denník Vedomosti článok o problémoch v GM-AvtoVaz. "Medzi obidvoma koncernami to poriadne škrípe."

Spoločný podnik, ktorý sa považoval za ukážkový projekt, bol založený v roku 2001. Montujú sa v ňom terénne autá Chevrolet-Niva, ktoré vyvinula Lada, a modely Chevrolet Viva. Obidvaja partneri v podniku vlastnia každý 41,5 % akcií a podiel vo výške 17 % patrí Európskej banke pre obnovu a rozvoj (EBOR).

GM-AvtoVaz podľa nemeckého denníka Die Welt dosiahol v roku 2004 pri obrate 390 miliónov EUR, v prepočte 14,6 miliardy SKK, čistý zisk 40 miliónov EUR. Nemecký denník Handelsblatt sa odvoláva na údaje UFG, moskovskej dcéry nemeckej Deutsche Bank, podľa ktorej spoločný podnik dosiahol v roku 2005 obrat 468 miliónov USD, v prepočte 14,7 miliardy SKK, a zisk 48 miliónov USD. Obidva denníky uvádzajú ročnú kapacitu spoločného podniku okolo 100 000 áut. Podľa Die Welt vyrobil spoločný podnik vlani 47 000 terénnych áut typu Chevy Niva a 1 700 áut Chevrolet Viva, čo je licenčná výroba modelu Opel Astra. Handelsblatt uvádza, že vlaňajšia výroba predstavovala 51 806 áut.

Americká strana sa naposledy sťažovala na nedostatočnú kvalitu súčiastok, čo viedlo k odvetným akciám. Ruská strana zase považuje zmluvne stanovené ceny za dodávané automobilové komponenty za príliš nízke. "S každým dielom, ktorý dodáme spoločnému podniku, dosahujeme stratu. Naša rentabilita je mínus 19,5 %, konštatoval šéf AvtoVazu Igor Jesipovskij v januári. Podľa prepočtov koncernu stráca AvtoVaz kvôli spoločnému podniku asi 50 miliónov USD ročne. Jesipovski avizoval, že "otázka spolupráce v GM-AvtoVaz sa definitívne objasní vo februári".

Problémy sú v plnom prúde od konca roka 2005. Vtedy sa v najväčšom ruskom výrobcovi automobilov uskutočnila zmena moci. Kontrolu prevzal štátny monopolný zbrojársky exportér Rosboronexport, ktorý nemá žiadne skúsenosti s výrobou automobilov, avšak vynikajúce vzťahy v Kremli. Odvtedy tam majú hlavné slovo zbrojárski manažéri ako Jesipovskij. Za pomoci štátnych investícií vo výške 4 miliardy EUR chcú koncern modernizovať. Obchodný plán predpokladá, že sa postaví nová fabrika s kapacitou 450 000 áut, a že v nasledujúcich rokoch prinesie na trh 12 nových modelov. Handelsblatt cituje liberálny denník Novyje Izvestija, ktoré považujú plán štátu za zhubný: "Opäť sa vložia miliardy do nezmyselných priemyselných projektov na modely, ktoré sa na trhu nepresadia."

V minulom roku vyrobila Lada so svojimi 120 000 zamestnancami 719 000 áut. Koncern dosiahol v roku 2004 obrat 4,5 miliardy EUR a čistý zisk 130 miliónov EUR. V roku 2005 dosiahol obrat koncernu, podľa denníka Handelsblatt, 5,5 miliardy USD a zisk 157,6 milióna USD.

Konflikt by sa mohol skončiť tak, že AvtoVaz odkúpi podiel automobilky GM, domnieva sa analytička automobilového priemyslu Jelena Sachnovová z investičnej banky United Financial Group. Podľa Alexandra Žukova z investičnej banky Metropol nemá projekt viac budúcnosť. AvtoVaz skúša všetko, aby získal fabriku pre seba. "Ide tu o dodatočné kapacity 100 000 kusov." Waren Browne, zodpovedný v GM za aktivity v Rusku, zatiaľ stále opakuje: "GM-AvtoVaz je najlepšia automobilová spoločnosť v Rusku a má právo na existenciu."

Pre koncern GM, ktorý má veľké problémy, je zastavenie ruských výrobných liniek zničujúce nielen preto, že podľa údajov analytikov ho to stojí 8 miliónov USD týždenne, ale aj preto, že ruský automobilový trh sa neuveriteľne rozmáha. GM po predaji podielu v AvtoVaze bude musieť vyvinúť úplne novú stratégiu v Rusku pravdepodobne v podobe vlastnej fabriky Opel, ako to už jeho konkurent Ford urobil, keď vybudoval vlastné výrobné stredisko pri Sankt Petersburgu. Aj nemecký Volkswagen plánuje výstavbu vlastnej montážnej fabriky pri Moskve, japonská Toyota už stavia fabriku pri Sankt Petersburgu. Spoločne vyrábané modely predstavovali doteraz 67 % predajov GM v Rusku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 970
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 859
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 101
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 330
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 253
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 951
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 664
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 664
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 486
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Za hladomorom nie je len príroda, ale najmä ľudia

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop