Odborári volajú po odbornej diskusii pri privatizácii Carga

BRATISLAVA 17. februára (SITA) - Železničiarski odborári chcú odbornú diskusiu o privatizácii Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). "Chceli by sme, aby privatizácia ZSSK Cargo nebola ...

BRATISLAVA 17. februára (SITA) - Železničiarski odborári chcú odbornú diskusiu o privatizácii Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). "Chceli by sme, aby privatizácia ZSSK Cargo nebola politickou vecou, ale aby sa stala vecou odbornou," uviedol pre agentúru SITA predseda Odborového združenia železničiarov Peter Rozložník. Podľa neho by mali odborníci zaujať vecné a odborné stanovisko, aby sa skončila súčasná neistota, najmä vo vzťahu k zamestnancom spoločnosti. "V podstate sú len tri možnosti. Buď sa privatizácia oddiali, úplne zruší alebo sa bude pokračovať," skonštatoval Rozložník.

Ako pre agentúru SITA uviedol prezident Konfederácie odborových zväzov SR (KOZ) Ivan Saktor, konfederácia s privatizáciou nesúhlasí. "KOZ ešte v marci minulého roka vyjadrila zásadný nesúhlas s privatizáciou celej majetkovej účasti štátu v ZSSK Cargo a požadovala zachovanie 51-percentného podielu štátu v spoločnosti," uviedol Saktor. Privatizácia podľa neho nie je potrebná aj vzhľadom na ziskovosť spoločnosti. Po predaji nákladnej železničnej dopravy sa totiž podľa neho môže stať, že štát nebude mať financie na prefinancovanie výkonov vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. "Trend súčasnej vlády je komercionalizovať všetko, čo sa dá a smeruje to aj ku komercionalizácii cestovného," skonštatoval Saktor.

Ak však odborníci zistia, že privatizácia je nezvratná a je výhodnejšia ako ponechanie firmy vo vlastníctve štátu, malo by sa podľa Rozložníka definitívne rozhodnúť o pokračovaní privatizácie. "Dôležité však v súčasnosti je, aby sa rozhodlo, čo bude ďalej," dodal Rozložník. Predaj ZSSK Cargo zahraničnému investorovi bude mať podľa Saktora dopad na zamestnanosť v podniku. "Zatiaľ je ťažko odhadnúť, o aký dopad pôjde. Skúsenosti z predajov iných štátnych podnikov však ukazujú, že aj napriek prvotným sľubom o zachovaní zamestnanosti, ich počet napokon klesne," dodal Saktor.

Podľa tieňového ministra dopravy za stranu Smer - Sociálna demokracia Ľubomíra Vážneho by sa mali odborári zaoberať práve otázkou zamestnanosti. "Odborári by sa mali zaujímať o to, aké bude ďalšie uplatnenie zamestnancov po privatizácií. Ak nový majiteľ zníži počet zamestnancov z 12 tis. na 4 tis., tak ja sa pýtam, čo bude s nimi," reagoval Vážny. Odborári by tejto otázke mali dať podľa neho prednosť pred otázkou doprivatizácie. "Zatiaľ totiž nikto nekvantifikoval ekonomický dopad privatizácie či neprivatizácie, všetci len strašia, že aké to bude mať dôsledky," dodal Vážny.

Výberová komisia pre privatizáciu odporučila ministrovi dopravy ako najvhodnejšie investora konzorcium, ktoré je zložené z rakúskej spoločnosti Rail Cargo a investičnej skupiny J&T. To ponúklo podmienenú cenu za firmu 13,8 mld. Sk. Či sa však privatizácia ukončí, je otázne. Vzhľadom na predčasné parlamentné voľby sa slovenská vláda zaviazala nerobiť už žiadne privatizačné rozhodnutia a na odobrenie privatizácie ZSSK Cargo tak potrebuje súhlas aj opozičných strán. Tie sa však k tejto otázke postavili negatívne. Ak by sa vláda aj napriek nesúhlasu opozície pokúsila predať ZSSK Cargo, čelila by návrhom na odvolanie premiéra.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 574
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 620
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 524
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 489
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 088
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 990
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 868
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.