Odborári volajú po odbornej diskusii pri privatizácii Carga

BRATISLAVA 17. februára (SITA) - Železničiarski odborári chcú odbornú diskusiu o privatizácii Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). "Chceli by sme, aby privatizácia ZSSK Cargo nebola ...

BRATISLAVA 17. februára (SITA) - Železničiarski odborári chcú odbornú diskusiu o privatizácii Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo). "Chceli by sme, aby privatizácia ZSSK Cargo nebola politickou vecou, ale aby sa stala vecou odbornou," uviedol pre agentúru SITA predseda Odborového združenia železničiarov Peter Rozložník. Podľa neho by mali odborníci zaujať vecné a odborné stanovisko, aby sa skončila súčasná neistota, najmä vo vzťahu k zamestnancom spoločnosti. "V podstate sú len tri možnosti. Buď sa privatizácia oddiali, úplne zruší alebo sa bude pokračovať," skonštatoval Rozložník.

Ako pre agentúru SITA uviedol prezident Konfederácie odborových zväzov SR (KOZ) Ivan Saktor, konfederácia s privatizáciou nesúhlasí. "KOZ ešte v marci minulého roka vyjadrila zásadný nesúhlas s privatizáciou celej majetkovej účasti štátu v ZSSK Cargo a požadovala zachovanie 51-percentného podielu štátu v spoločnosti," uviedol Saktor. Privatizácia podľa neho nie je potrebná aj vzhľadom na ziskovosť spoločnosti. Po predaji nákladnej železničnej dopravy sa totiž podľa neho môže stať, že štát nebude mať financie na prefinancovanie výkonov vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave. "Trend súčasnej vlády je komercionalizovať všetko, čo sa dá a smeruje to aj ku komercionalizácii cestovného," skonštatoval Saktor.

Ak však odborníci zistia, že privatizácia je nezvratná a je výhodnejšia ako ponechanie firmy vo vlastníctve štátu, malo by sa podľa Rozložníka definitívne rozhodnúť o pokračovaní privatizácie. "Dôležité však v súčasnosti je, aby sa rozhodlo, čo bude ďalej," dodal Rozložník. Predaj ZSSK Cargo zahraničnému investorovi bude mať podľa Saktora dopad na zamestnanosť v podniku. "Zatiaľ je ťažko odhadnúť, o aký dopad pôjde. Skúsenosti z predajov iných štátnych podnikov však ukazujú, že aj napriek prvotným sľubom o zachovaní zamestnanosti, ich počet napokon klesne," dodal Saktor.

Podľa tieňového ministra dopravy za stranu Smer - Sociálna demokracia Ľubomíra Vážneho by sa mali odborári zaoberať práve otázkou zamestnanosti. "Odborári by sa mali zaujímať o to, aké bude ďalšie uplatnenie zamestnancov po privatizácií. Ak nový majiteľ zníži počet zamestnancov z 12 tis. na 4 tis., tak ja sa pýtam, čo bude s nimi," reagoval Vážny. Odborári by tejto otázke mali dať podľa neho prednosť pred otázkou doprivatizácie. "Zatiaľ totiž nikto nekvantifikoval ekonomický dopad privatizácie či neprivatizácie, všetci len strašia, že aké to bude mať dôsledky," dodal Vážny.

Výberová komisia pre privatizáciu odporučila ministrovi dopravy ako najvhodnejšie investora konzorcium, ktoré je zložené z rakúskej spoločnosti Rail Cargo a investičnej skupiny J&T. To ponúklo podmienenú cenu za firmu 13,8 mld. Sk. Či sa však privatizácia ukončí, je otázne. Vzhľadom na predčasné parlamentné voľby sa slovenská vláda zaviazala nerobiť už žiadne privatizačné rozhodnutia a na odobrenie privatizácie ZSSK Cargo tak potrebuje súhlas aj opozičných strán. Tie sa však k tejto otázke postavili negatívne. Ak by sa vláda aj napriek nesúhlasu opozície pokúsila predať ZSSK Cargo, čelila by návrhom na odvolanie premiéra.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 747
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 860
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 199
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 997
  5. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 701
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 570
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 228
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 935
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 790
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 014

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál vraj nesúhlasí s niektorými postojmi predsedu strany Sulíka.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

ŠPORT

Češka je hviezdou biatlonu, no je rozhodnutá skončiť kariéru

Gabriela Koukalová získala na MS tri medaily.

Neprehliadnite tiež

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.

Španielsko do roku 2050 vypadne zo skupiny najväčších svetových ekonomík

Vyššie pozície medzitým zaujmú mnohé z dnešných transformujúcich sa ekonomík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop