Nepredané Cargo bude čeliť väčšej konkurencii

BRATISLAVA - Zastavenie privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo, ktoré chce presadiť opozícia, môže mať na štát i samotnú spoločnosť negatívny dopad.

FOTO

Štát bude musieť vyplatiť paušálnu odmenu poradcovi, konzorciu pod vedením CA IB, zmluvne stanovenú na 2,6 milióna korún mesačne najviac na osem mesiacov. Môže to byť až 21 miliónov korún. Poradca by však prišiel o odmenu zhruba 186 miliónov, vypočítanú z víťaznej ponuky, a štát by mohol čeliť žalobe. Poradca totiž už svoju prácu urobil a doteraz neboli vznesené žiadne námietky proti jeho činnosti.

Cargo zas investora potrebuje. "Firmy, ktorým prepravujeme tovar, nám odchádzajú a od budúceho roka sa to môže ešte zhoršiť," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Pavol Kužma. Investor by mohol tento trend podľa neho zastaviť a prípadne aj otočiť. Na to, aby si spoločnosť udržala klientelu, musí investovať do vozňov a rušňov. Od roku 1999 totiž nekúpila ani jeden nový vozeň a už 15 rokov ani jeden rušeň.

Osem uchádzačov, ktorí sa dostali do užšieho výberu, malo prístup do tzv. dataroomu. Dostali možnosť spoznať detailne obchodnú stratégiu alebo cenotvorbu firmy, čo môžu v prípadnom konkurenčnom boji využiť proti domácemu železničnému prepravcovi. Prípadný vstup niektorej z týchto spoločností na slovenský trh sa podľa Kužmu nedá vylúčiť, trh bude otvorený od roku 2007.

So vstupom investora sa spájajú aj zmeny v riadení spoločnosti a jej zamestnanosti. Dokáže manažment reštrukturalizovať riadenie podľa strategického plánu? "Budeme ho plniť, len je otázka, ako sa nám podarí udržať objem prepravy," odpovedal Kužma. Objem prepravy závisí aj od toho, ako sa vyvinie trh prepravy železnej rudy, uhlia, ropných produktov a hospodárska situácia v únii, Rusku a na Ukrajine.

Privatizačná komisia odporučila ministrovi dopravy za víťaza konzorcium Rail Cargo Austria a J&T. Minister dopravy Pavol Prokopovič čaká na politické rozhodnutie, či sa privatizácia dokončí. Hovorca investičnej skupiny J&T Maroš Sýkora sa k veci nechcel vyjadrovať.

Kužma za najväčšiu výhodu Carga považuje objem prepravy v porovnaní s nákladnou cestnou dopravou, ktorý je dobrým východiskom na ďalší rozvoj. Železničná nákladná preprava má dnes na Slovensku asi 20-percentný podiel, vo vyspelejších západných krajinách je to 9 až 15 percent. Podiel železničnej dopravy u nás mierne klesá. Za poklesom je ale okrem kamiónov aj konkurencia na koľajniciach. Ak Cargo nezíska silného strategického investora, konkurenčný tlak, v ktorom sa ocitne, sa bude stále zvyšovať.

Podiel jednotlivých druhov dopráv na prepravnom trhu

Druh 1999 2000 2001 2002 2003 2004
dopravy (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) %
železničná 49 115 24,32 54 177 21,39 53 588 21,36 49 862 22,17 50 521 21,42 49 756 20,75
cestná 151 251 74,91 197 411 77,95 195 716 78,00 173 616 77,21 174 153 73,84 178 028 74,24
ostatné 1 550 0,77 1 657 0,65 1 630 0,65 1 379 0,61 11 172 4,74 12 006 5,01
Celkom 201 916 100 253 245 100 250 934 100 224 857 100 235 846 100 239 790 100

Zdroj: ZS Cargo

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 429
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 510
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 492
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 228
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 807
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 602
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 903
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 848
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 943
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 740

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.