Nepredané Cargo bude čeliť väčšej konkurencii

BRATISLAVA - Zastavenie privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo, ktoré chce presadiť opozícia, môže mať na štát i samotnú spoločnosť negatívny dopad.

FOTO

Štát bude musieť vyplatiť paušálnu odmenu poradcovi, konzorciu pod vedením CA IB, zmluvne stanovenú na 2,6 milióna korún mesačne najviac na osem mesiacov. Môže to byť až 21 miliónov korún. Poradca by však prišiel o odmenu zhruba 186 miliónov, vypočítanú z víťaznej ponuky, a štát by mohol čeliť žalobe. Poradca totiž už svoju prácu urobil a doteraz neboli vznesené žiadne námietky proti jeho činnosti.

Cargo zas investora potrebuje. "Firmy, ktorým prepravujeme tovar, nám odchádzajú a od budúceho roka sa to môže ešte zhoršiť," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Pavol Kužma. Investor by mohol tento trend podľa neho zastaviť a prípadne aj otočiť. Na to, aby si spoločnosť udržala klientelu, musí investovať do vozňov a rušňov. Od roku 1999 totiž nekúpila ani jeden nový vozeň a už 15 rokov ani jeden rušeň.

Osem uchádzačov, ktorí sa dostali do užšieho výberu, malo prístup do tzv. dataroomu. Dostali možnosť spoznať detailne obchodnú stratégiu alebo cenotvorbu firmy, čo môžu v prípadnom konkurenčnom boji využiť proti domácemu železničnému prepravcovi. Prípadný vstup niektorej z týchto spoločností na slovenský trh sa podľa Kužmu nedá vylúčiť, trh bude otvorený od roku 2007.

So vstupom investora sa spájajú aj zmeny v riadení spoločnosti a jej zamestnanosti. Dokáže manažment reštrukturalizovať riadenie podľa strategického plánu? "Budeme ho plniť, len je otázka, ako sa nám podarí udržať objem prepravy," odpovedal Kužma. Objem prepravy závisí aj od toho, ako sa vyvinie trh prepravy železnej rudy, uhlia, ropných produktov a hospodárska situácia v únii, Rusku a na Ukrajine.

Privatizačná komisia odporučila ministrovi dopravy za víťaza konzorcium Rail Cargo Austria a J&T. Minister dopravy Pavol Prokopovič čaká na politické rozhodnutie, či sa privatizácia dokončí. Hovorca investičnej skupiny J&T Maroš Sýkora sa k veci nechcel vyjadrovať.

Kužma za najväčšiu výhodu Carga považuje objem prepravy v porovnaní s nákladnou cestnou dopravou, ktorý je dobrým východiskom na ďalší rozvoj. Železničná nákladná preprava má dnes na Slovensku asi 20-percentný podiel, vo vyspelejších západných krajinách je to 9 až 15 percent. Podiel železničnej dopravy u nás mierne klesá. Za poklesom je ale okrem kamiónov aj konkurencia na koľajniciach. Ak Cargo nezíska silného strategického investora, konkurenčný tlak, v ktorom sa ocitne, sa bude stále zvyšovať.

Podiel jednotlivých druhov dopráv na prepravnom trhu

Druh 1999 2000 2001 2002 2003 2004
dopravy (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) %
železničná 49 115 24,32 54 177 21,39 53 588 21,36 49 862 22,17 50 521 21,42 49 756 20,75
cestná 151 251 74,91 197 411 77,95 195 716 78,00 173 616 77,21 174 153 73,84 178 028 74,24
ostatné 1 550 0,77 1 657 0,65 1 630 0,65 1 379 0,61 11 172 4,74 12 006 5,01
Celkom 201 916 100 253 245 100 250 934 100 224 857 100 235 846 100 239 790 100

Zdroj: ZS Cargo

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  7. Inteligencia vo všetkom
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  10. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  1. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  2. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  3. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  4. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  7. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  10. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 183
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 784
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 052
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 764
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 581
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 926
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 923
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 803
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 613
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa 1 521

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Francúzsky analytik: Le Penová je v pozícii, z ktorej sa nevyhráva

Veriť, že Rusko je za všetkým zlé, je nesprávne, rovnako ako veriť tomu, že Rusko nemá vplyv, hovorí pre SME analytik FLORENT PARMENTIER.

SVET

Kremeľ smúti. Jeho favoritka Le Penová vo voľbách nevyhrala

Macron je kandidátom Bruselu a Merkelovej, Le Penová je z ľudu, opakujú ruské štátne médiá.

KOMENTÁRE

V čom majú Mihál s Beblavým výhodu

Môžu sa stať rozhodujúcou silou.

KOMENTÁRE

Moskvu zbavia jedného z jej symbolov

Chruščovky zbúrajú, milióny ľudí sa presťahujú.

Neprehliadnite tiež

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov. Z jeho slov vyplýva, že nárok nebudú mať všetci

Stovky zamestnávateľov ponúknu na veľtrhu 31 tisíc pracovných miest

Veľtrh práce nie je určený len ľuďom, ktorí si hľadajú prácu, ale aj pre generáciu vstupujúcu na trh práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop