Nepredané Cargo bude čeliť väčšej konkurencii

BRATISLAVA - Zastavenie privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo, ktoré chce presadiť opozícia, môže mať na štát i samotnú spoločnosť negatívny dopad.

FOTO

Štát bude musieť vyplatiť paušálnu odmenu poradcovi, konzorciu pod vedením CA IB, zmluvne stanovenú na 2,6 milióna korún mesačne najviac na osem mesiacov. Môže to byť až 21 miliónov korún. Poradca by však prišiel o odmenu zhruba 186 miliónov, vypočítanú z víťaznej ponuky, a štát by mohol čeliť žalobe. Poradca totiž už svoju prácu urobil a doteraz neboli vznesené žiadne námietky proti jeho činnosti.

Cargo zas investora potrebuje. "Firmy, ktorým prepravujeme tovar, nám odchádzajú a od budúceho roka sa to môže ešte zhoršiť," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Pavol Kužma. Investor by mohol tento trend podľa neho zastaviť a prípadne aj otočiť. Na to, aby si spoločnosť udržala klientelu, musí investovať do vozňov a rušňov. Od roku 1999 totiž nekúpila ani jeden nový vozeň a už 15 rokov ani jeden rušeň.

Osem uchádzačov, ktorí sa dostali do užšieho výberu, malo prístup do tzv. dataroomu. Dostali možnosť spoznať detailne obchodnú stratégiu alebo cenotvorbu firmy, čo môžu v prípadnom konkurenčnom boji využiť proti domácemu železničnému prepravcovi. Prípadný vstup niektorej z týchto spoločností na slovenský trh sa podľa Kužmu nedá vylúčiť, trh bude otvorený od roku 2007.

So vstupom investora sa spájajú aj zmeny v riadení spoločnosti a jej zamestnanosti. Dokáže manažment reštrukturalizovať riadenie podľa strategického plánu? "Budeme ho plniť, len je otázka, ako sa nám podarí udržať objem prepravy," odpovedal Kužma. Objem prepravy závisí aj od toho, ako sa vyvinie trh prepravy železnej rudy, uhlia, ropných produktov a hospodárska situácia v únii, Rusku a na Ukrajine.

Privatizačná komisia odporučila ministrovi dopravy za víťaza konzorcium Rail Cargo Austria a J&T. Minister dopravy Pavol Prokopovič čaká na politické rozhodnutie, či sa privatizácia dokončí. Hovorca investičnej skupiny J&T Maroš Sýkora sa k veci nechcel vyjadrovať.

Kužma za najväčšiu výhodu Carga považuje objem prepravy v porovnaní s nákladnou cestnou dopravou, ktorý je dobrým východiskom na ďalší rozvoj. Železničná nákladná preprava má dnes na Slovensku asi 20-percentný podiel, vo vyspelejších západných krajinách je to 9 až 15 percent. Podiel železničnej dopravy u nás mierne klesá. Za poklesom je ale okrem kamiónov aj konkurencia na koľajniciach. Ak Cargo nezíska silného strategického investora, konkurenčný tlak, v ktorom sa ocitne, sa bude stále zvyšovať.

Podiel jednotlivých druhov dopráv na prepravnom trhu

Druh 1999 2000 2001 2002 2003 2004
dopravy (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) %
železničná 49 115 24,32 54 177 21,39 53 588 21,36 49 862 22,17 50 521 21,42 49 756 20,75
cestná 151 251 74,91 197 411 77,95 195 716 78,00 173 616 77,21 174 153 73,84 178 028 74,24
ostatné 1 550 0,77 1 657 0,65 1 630 0,65 1 379 0,61 11 172 4,74 12 006 5,01
Celkom 201 916 100 253 245 100 250 934 100 224 857 100 235 846 100 239 790 100

Zdroj: ZS Cargo

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 891
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 512
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 529
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 196
  5. Kam do tepla v januári? 1 843
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 677
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 596
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 464
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 402
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 919

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.

Agentúra S&P potvrdila ratingy Českej republiky

Česká republika obstála v hodnotení medzinárodnej ratingovej agentúry.

Nemci našli v dieselových motoroch Audi softvér na reguláciu emisií

Audi musí povolať do servisom viac ako 120-tisíc áut.

Americké akciové indexy stúpli na nové rekordné maximá

Investori si nevšímali, že Kongres neschváli dočasný rozpočet pre federálnu vládu.