Poradcovia za letiská dostanú pol miliardy

BRATISLAVA - Skupina poradcov pod vedením Meinl Bank, ktorá radila privatizačnej komisii pri vstupe strategického investora do bratislavského a ...

FOTO

BRATISLAVA - Skupina poradcov pod vedením Meinl Bank, ktorá radila privatizačnej komisii pri vstupe strategického investora do bratislavského a košického letiska, dostane odmenu takmer pol miliardy korún. Okrem tejto sumy dostane aj paušál 45 miliónov korún. Vyplýva to zo zmluvy medzi ministerstvom dopravy a poradcom Meinl Bank, ktorú získal denník SME na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

Pol miliardy za letiská

Odmena je v tejto zmluve stanovená na 2,5 percenta z "celkovej kúpnej ceny, za ktorú zmluvný orgán prevedie podiel štátu do súkromného vlastníctva tretej strany". Do celkovej kúpnej ceny sa započítava okrem ceny za 66 percent akcií letísk aj hodnota záväzných investícií. Spolu ide teda o takmer 20 miliárd korún, z ktorých sa odmena vypočítava.

Pôsobenie poradcu pri privatizácii letísk nebolo bezproblémové, hoci sa v zmluve zaviazal garantovať "kvalitu poskytnutých služieb". Napríklad personálne prepojenie konzorcií TwoOne a Vinci/A-way, ktoré sa dostali do užšej súťaže, odhalili až médiá. Aj napriek tomu, že mali byť podľa pravidiel tendra obe konzorciá vylúčené, výberová komisia na odporúčanie poradcu nakoniec vylúčenie TwoOne neschválila. Toto konzorcium neskôr komisia odporučila ministrovi vyhlásiť za víťaza.

Ďalším sporným bodom práce poradcu bolo hodnotenie podnikateľských plánov subporadcom SH&E, ktoré Meinl Bank tesne pred rozhodnutím výberovej komisie upravil v prospech TwoOne. Zodpovednosť za toto hodnotenie síce nesie podľa zmluvy len Meinl Bank, ale bez odborných garantov by sa táto rakúska banka nemohla uchádzať v súťaži o poradenstvo. Preto zmluva priamo Meinl Bank prikázala uzavrieť zmluvu so subporadcami, ktorými boli okrem SH&E aj DLA Weiss-Tessbach.

Meinl Bank nemal pri poradenstve exkluzivitu. Ministerstvo je podľa zmluvy oprávnené využiť služby aj iných poradcov, čím nie je dotknutý nárok Meinl Bank na odmenu.

Za cargo menej

Poradca pri predaji železničného Carga, konzorcium pod vedením CA IB, má dostať za svoju prácu nižšiu odmenu ako Meinl Bank. Zo zmluvy, ktorú dostal denník SME z ministerstva dopravy, vyplýva, že výška odmeny pre CA IB je 1,35 percenta z kúpnej ceny národného nákladného dopravcu.

Ak sa pre privatizáciu Carga nájde politická zhoda a firmu získa komisiou odporučený uchádzač Rail Cargo Austria a J&T, poradca dostane odmenu približne 186 miliónov korún. Okrem tejto sumy má tiež nárok na paušál, ale ten je nižší ako v prípade letísk - 2,6 milióna korún mesačne, najviac však za 8 mesiacov. Pôjde teda maximálne o 21 miliónov korún.

Odmena je neistá

Hoci majú zmluvy s oboma poradcami platnosť do ukončenia privatizácie, zo slov hovorcu rezortu dopravy Tomáša Šarlušku vyplýva, že poradcovia ukončili činnosť v deň rozhodnutia výberovej komisie. To znamená, že odmena im bude vyplatená bez ohľadu na to, či predaj dobehne, tvrdí hovorca. V zmluve sa však píše, že "nárok na podiel na výnose vzniká dňom uzavretia kúpnej zmluvy a zmluvy o vysporiadaní kúpnej ceny s investorom".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  7. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  8. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  9. Detské zúbky sú veda
  10. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 610
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 154
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 102
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 603
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 769
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 252
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 191
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 074
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 037
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 990

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku. Preferencie potvrdzujú, že tretina ľudí si ešte nevybrala.

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Prieskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe zhodnotila prvú sezónu v najvyššej lige, očakával viac.

SVET

Vojna sa dnes nedá vyhlásiť. A už vôbec nie cez Twitter

KĽDR považuje tweety prezidenta USA za vyhlásenie vojny. Washington namieta.

SVET

Bez občianstva pre štát neexistujete. Aj na Slovensku

Aj deti, ktoré sa narodia utečencom v Európe, môžu skončiť bez občianstva.

Neprehliadnite tiež

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.

Rusi sa vyhrážajú, že na budúci rok zablokuje Facebook

Podľa šéfa ruského telekomunikačného úradu Moskva sociálnu sieť zablokuje, ak Facebook nebude v krajine skladovať svoje údaje.

Časť severného obchvatu Prešova je o krok bližšie, NDS chystá súťaž

Výstavbu rýchlostnej cesty neďaleko metropoly Šariša štát rozdelil na dve etapy. Kratšiu časť by chcel začať stavať budúci rok

Most-Híd zrejme pretlačí odvodové úľavy, seniori si privyrobia viac

Ekonomike sa darí, nezamestnanosť klesá a rastie priemerný plat, preto môže vláda prichádzať s novými opatreniami, vysvetlil Bugár.