P. Staněk: Vláda by mala stopnúť privatizáciu Carga

Bratislava 9. februára (TASR) - Súčasná vládna garnitúra by už nemala pokračovať v privatizácii Železničnej spoločnosti (ZSSK) Cargo Slovakia, a. s. Oddialením ...

Bratislava 9. februára (TASR) - Súčasná vládna garnitúra by už nemala pokračovať v privatizácii Železničnej spoločnosti (ZSSK) Cargo Slovakia, a. s. Oddialením predaja tejto spoločnosti by jej cena neklesla, práve naopak. TASR to uviedol Peter Staněk z Ústavu slovenskej a svetovej ekonomiky Slovenskej akadémie vied (SAV).

Hodnota Carga bude podľa neho rásť vďaka očakávanému nárastu významu prepravy v stredoeurópskom regióne. Ukončenie privatizácie vo všeobecnosti pri súčasnom vývoji politických vzťahov považuje za rozumné. "Odvádzalo by to od dôležitejších tém v predvolebnom boji," povedal Staněk, ktorý sa vyslovil za dotiahnutie akvizície Slovenských elektrární (SE) talianskou spoločnosťou Enel. V prípade zastavenej doprivatizácie distribučných energetických podnikov Stredoslovenská energetika (SSE) a Východoslovenská energetika (VSE) preferuje súťaž pred priamou ponukou akcií terajším zahraničným akcionárom Electricité de France (EdF), resp. RWE Energy.

Ak by nová vládna garnitúra začala prehodnocovať minulé privatizačné rozhodnutia, podľa analytika Poštovej banky Miroslava Šmála by to bol oveľa horší signál ako zastavenie predaja štátneho majetku do konca súčasného volebného obdobia. Terajšia vláda by podľa neho už nemala prijímať nové privatizačné rozhodnutia. Rozbehnuté projekty ako napríklad privatizácia SE či ZSSK Cargo Slovakia by však mali dobehnúť podľa plánovaných harmonogramov. "Samotné stopnutie privatizácie sa dalo čakať. Negatívny signál by však mohla vyslať nová vláda, ak by začala prehodnocovať minulé privatizácie. To by poškodilo imidž Slovenska u zahraničných investorov," myslí si Šmál.

Dôležité podľa neho bude zachovať aj po predčasných parlamentných voľbách kontinuitu čo sa týka privatizácie, ale aj reforiem. V prípade, že by na Slovensku po voľbách nastal výrazný obrat smerom k ľavicovej vládnej politike, bol by to nepriaznivý signál najmä v očiach zahraničných investorov. "Ratingová agentúra Fitch zatiaľ potvrdila, že napriek súčasnému vývoju na Slovensku nebude meniť náš rating. Už fakt, že spozorovali, že sa tu niečo deje je dôkazom toho, že SR je v zahraničí vnímaná dosť pozorne," dodal Šmál.

Podľa analytika Inštitútu ekonomických a sociálnych analýz INESS Juraja Karpiša neexistujú žiadne ekonomické dôvody na zastavenie privatizácie. "Je to politické rozhodnutie, ktoré by som nerád komentoval," uviedol TASR. Prípadné zmeny podmienok alebo termínov v rozbehnutých tendroch napríklad na teplárne alebo podniky SAD, by podľa neho neboli dobrým signálom pre investorov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Borguľa požiadal o okamžité uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 443
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 096
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 148
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 693
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 440
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 329
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 061
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 041
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 649
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 553

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná prísť ani neplánovala.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Nemecká Arriva kúpila väčšinu v chorvátskej autobusovej spoločnosti

Arriva považuje dopravný trh strednej a juhovýchodnej Európy za rastový.

Vysoké odmeny v automobilkách nie sú spravodlivé, myslí si Merkelová

Kancelárka pripomenula, že nie je na politikoch, aby určovali strop pre odmeny vedúcim pracovníkom v súkromných firmách.

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.