Výberová komisia si mohla zvoliť, ktorú cenu záujemcov o Cargo posúdi

BRATISLAVA 9. februára (SITA) - Pri hodnotení ponúk záujemcov v tendri o kúpu 100-percentného balíka akcií Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) brala výberová komisia do úvahy rozdielne ...

BRATISLAVA 9. februára (SITA) - Pri hodnotení ponúk záujemcov v tendri o kúpu 100-percentného balíka akcií Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) brala výberová komisia do úvahy rozdielne ceny. Pre agentúru SITA to uviedol jeden z členov komisie, poslanec za stranu Smer - Sociálna demokracia Ľubomír Vážny. "Pri preferovanom investorovi, ktorým je Rail Cargo Austria spolu so skupinou J&T, sa komisia rozhodovala podľa podmienenej ceny vo výške 13,8 mld. Sk. Pri konzorciu Rail World Holding LLC, Penta Investment Limited a MID Europa Partners LLP, ktoré skončilo druhé v poradí, brala komisia do úvahy nepodmienenú cenu na úrovni 12,4 mld. Sk," skonštatoval Vážny. Ako ďalej uviedol, podľa pravidiel hodnotenia ponúk si komisia mohla zvoliť, ktorú cenu bude posudzovať, pričom toto rozhodovanie záviselo najmä na splniteľnosti podmienok jednotlivých konzorcií.

"Podmienky konzorcia, ktoré skončilo prvé v poradí, neboli také, ktoré by nevyhovovali predávajúcemu. Boli pre štát prijateľné," skonštatoval Vážny. Niektoré podmienky druhého konzorcia, ktorého súčasťou je skupina Penta, však boli podľa neho pre štát neprijateľné, predovšetkým v oblasti regulácie. "Pri hodnotení sme brali do úvahy nepodmienenú cenu vo výške 12,4 mld. Sk, pretože finančný dopad podmienok by podmienenú cenu vo výške 16,7 mld. Sk znížil pod úroveň nepodmienenej ceny," zdôraznil Vážny s tým, že akceptovaním podmienok konzorcia by sa štát zaviazal k nesplniteľným podmienkam.

Podľa Vážneho však boli podmienky tendra pre účastníkov diskriminačné. "Podľa nich môže štát zrušiť tender bez udania dôvodu. Takýto spôsob jednania nie je správny, voči investorom by sa mal štát správať korektne a oznámiť im dôvod svojho konania," skonštatoval Vážny. Zároveň dodal, že kritéria hodnotenia ponúk boli podľa jeho názoru nevhodne nastavené. "Účasť súkromného investora v konzorciu či schopnosť reštrukturalizovať v nákladnej železničnej doprave mali byť len podmienky účasti v tendri, nie hodnotiace kritériá. Jediným hodnotiacim kritériom tak mala byť cena, keďže vláda prezentovala, že chce ZSSK Cargo predať za čo najlepšiu cenu," zdôraznil Vážny s tým, že jednou z podmienok zúčastniť sa tendra mala byť aj minimálna cena.

Aj keď je strana Smer výlučne proti predaju 100 % akcií nákladného železničného prepravcu, Vážny pripustil, že v súčasných podmienkach by neprivatizáciou mohol podnik stratiť na svojej hodnote. "Je to z časti pravda. Konkurenti totiž získali dôležité informácie z hĺbkového auditu spoločnosti, poznajú jej slabé miesta a môžu to využiť," povedal Vážny. Zároveň však dodal, že budúcnosť ZSSK Cargo v takomto prípade by závisela od činnosti manažmentu, ktorý by po "prebudení" mohol firmu zastabilizovať. Na druhej strane by Vážny privítal rakúske know-how. "Rakúske Cargo dokáže pri zhruba 4,5 tis. zamestnancoch prepraviť 100 mil. ton tovaru ročne, naše Cargo s okolo 12 tis. zamestnancami ani nie 50 mil. ton tovaru," povedal Vážny. Východiskom by podľa neho mohlo byť to, že si štát ponechá rozhodujúci balík v ZSSK Cargo a od súkromného investora si vezme to, čo ten investor vie lepšie ako štát.

Vážny však celý doterajší proces úplne nespochybnil. "Výberová komisia pracovala transparentne. Výhrady mám však k nastaveným kritériám, ponuke štátu či podmienkam účasti v tendri," skonštatoval. Čo však bude ďalej s procesom je podľa neho otázne, aj keď premiér Mikuláš Dzurinda uviedol, že by sa už vzhľadom na predčasné parlamentné voľby nemali prijímať privatizačné rozhodnutia. "Minister dopravy Pavol Prokopovič síce môže zhodnotiť odporúčanie komisie, pripraviť materiál a dokonca ho aj predložiť vláde, tá by však už nemala prijať rozhodnutie," vysvetlil Vážny. Ak by tak však vláda spravila, strana Smer je podľa neho pripravená podniknúť náležité kroky a predložiť návrh na odvolanie predsedu vlády.

Minister dopravy sa však v stredu po rokovaní vlády vyjadril, že celý proces privatizácie pokračuje podľa harmonogramu a súčasná politická situácia by ho nemala ovplyvniť. "Predaj 100 % akcií ZSSK Cargo schválila vláda aj Národná rada SR. Výberové konanie je len technický prostriedok, ako naplniť uznesenie parlamentu a vlády. Ja to chápem tak, že tie privatizácie, ktoré vyžadujú privatizačné rozhodnutia sú stopnuté, tie, ktoré boli vopred schválené vládou a parlamentom, dobehnú," prezentoval Prokopovič. Neprijímanie žiadnych privatizačných rozhodnutí ale naopak avizoval premiér Mikuláš Dzurinda.

Predaj ZSSK Cargo odštartovala vláda ešte minulý rok v máji, konečné ponuky do konca januára 2006 predložili tri konzorciá v posledný januárový deň tohto roka. Konzorcium rakúskej spoločnosti Rail Cargo s investičnou skupinou J&T, predložilo nepodmienečnú cenu 13,1 mld. Sk, podmienenú 13,8 mld. Sk. Konzorcium so skupinou Penta ponúklo cenu bez úprav vo výške 12,4 mld. Sk, cenu s úpravami 16,7 mld. Sk. Maďarské železnice MÁV so skupinu Slavia Capital uviedli ako nepodmienečnú cenu 7,6 mld. Sk.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 502
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 753
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 637
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 907
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 162
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 145
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 140
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 987
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 928

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Chcel byť námorníkom, školí kapitánov. Z lásky k Dunaju si urobil živobytie

Význam vodného turizmu sme nedocenili, chýbajú služby, tvrdí Komárňan Marián Molnár

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Dnes je dvadsaťpäťka novou osemnástkou, tvrdí dlhodobý výskum adolsentov.

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Neprehliadnite tiež

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.