Nákladné železnice dostane J&T

BRATISLAVA - Novým majiteľom nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia by sa malo stať zoskupenie Rail Cargo Austria a slovenská investičná skupina ...

FOTO

BRATISLAVA - Novým majiteľom nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia by sa malo stať zoskupenie Rail Cargo Austria a slovenská investičná skupina J&T Finance Group. Výberová komisia konzorcium v stredu odporučila ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi. Kedy budúceho vlastníka odsúhlasí vláda, zatiaľ jasné nie je.

Prokopovič včera verejnosť ubezpečoval, že privatizácia sa dotiahne do konca. Premiér Dzurinda však povedal, že ak budú predčasné parlamentné voľby v júni, žiadne privatizačné rozhodnutie na rokovanie vlády nezaradí. Bez súhlasu vlády sa predaj štátnej spoločnosti neuskutoční.

O víťazovi medzinárodnej súťaže rozhodla najmä ponúknutá cena. V hodnotení mala až 85-percentnú váhu. Spoločnosti Rail Cargo Austria a J&T podľa neoficiálnych informácií ponúkli za nákladné železnice najviac, a to 13,1 miliardy korún. Druhú najvyššiu ponuku, 12,4 miliardy, dalo zoskupenie Cargo Central Europe, v ktorom je okrem amerického Rail World Holdingu a európskej MID Europa Partners ďalšia domáca investičná firma Penta. Najmenej, 7,6 miliardy korún, za Cargo ponúklo konzorcium Carpathian Cargo zložené z maďarských železníc MÁV a slovenskej investičnej spoločnosti Slávia Capital Group.

Napriek počiatočnému veľkému záujmu záväzné ponuky podali posledný januárový deň iba tri konzorciá investorov. Ani jedna z nepodmienených ponúk nedosiahla výnos 15 až 20 miliárd korún, ktorý pôvodne odhadoval Prokopovič. Cez spodnú hranicu sa dostala len podmienená ponuka konzorcia Cargo Central Europe, ktoré by za firmu dalo 16,7 miliardy korún, keby sa znížili poplatky za používanie železničnej trate, ktoré železniční dopravcovia a prepravcovia platia štátnym Železniciam SR.

Privatizácia Carga, o ktoré súťažili tri veľké domáce investičné skupiny, nabrala na obrátkach po páde vládnej koalície. Komisia vybrala víťaza tendra deň po tom, ako traja ministri za KDH a predseda parlamentu podali prezidentovi demisiu. Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška, ktorý v utorok nevedel povedať, či bude privatizácia pokračovať, včera výber investora komentoval: "Rozhodnutie komisie sme očakávali začiatkom tohto týždňa."

Výberové kritériá

  • Cena 85 bodov
  • Účasť súkromného investora 5 bodov
  • Schopnosť zabezpečiť zvýšenie prepráv 5 bodov
  • Schopnosť urobiť úspešnú reštrukturalizáciu 3 body
  • Schopnosť uspieť na otvorenom (liberalizovanom) trhu 2 body
  • Spolu 100 bodov

Zdroj: Pravda

Reakcie účastníkov súťaže

  •  Za Carpatian Cargo Peter Benčúrik zo Slavia Capital: "Rešpektujeme rozhodnutie privatizačnej komisie".
  •  Za Cargo Central Europe, Andrea Straková z Penty: "O rozhodnutí privatizačnej komisie sme sa dozvedeli z médií. O našom ďalšom postupe budeme médiá a verejnosť informovať až po obdržaní oficiálneho stanoviska zo strany privatizačnej komisie".
  •  Zástupcov víťazného konzorcia, v ktorom je Rail Cargo Austria a investičná skupina J&T, sa denníku SME nepodarilo do uzávierky zastihnúť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 421
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 512
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 491
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 220
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 803
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 592
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 901
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 852
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 946
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 743

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.