Nákladné železnice dostane J&T

BRATISLAVA - Novým majiteľom nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia by sa malo stať zoskupenie Rail Cargo Austria a slovenská investičná skupina ...

FOTO

BRATISLAVA - Novým majiteľom nákladného železničného prepravcu Cargo Slovakia by sa malo stať zoskupenie Rail Cargo Austria a slovenská investičná skupina J&T Finance Group. Výberová komisia konzorcium v stredu odporučila ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi. Kedy budúceho vlastníka odsúhlasí vláda, zatiaľ jasné nie je.

Prokopovič včera verejnosť ubezpečoval, že privatizácia sa dotiahne do konca. Premiér Dzurinda však povedal, že ak budú predčasné parlamentné voľby v júni, žiadne privatizačné rozhodnutie na rokovanie vlády nezaradí. Bez súhlasu vlády sa predaj štátnej spoločnosti neuskutoční.

O víťazovi medzinárodnej súťaže rozhodla najmä ponúknutá cena. V hodnotení mala až 85-percentnú váhu. Spoločnosti Rail Cargo Austria a J&T podľa neoficiálnych informácií ponúkli za nákladné železnice najviac, a to 13,1 miliardy korún. Druhú najvyššiu ponuku, 12,4 miliardy, dalo zoskupenie Cargo Central Europe, v ktorom je okrem amerického Rail World Holdingu a európskej MID Europa Partners ďalšia domáca investičná firma Penta. Najmenej, 7,6 miliardy korún, za Cargo ponúklo konzorcium Carpathian Cargo zložené z maďarských železníc MÁV a slovenskej investičnej spoločnosti Slávia Capital Group.

Napriek počiatočnému veľkému záujmu záväzné ponuky podali posledný januárový deň iba tri konzorciá investorov. Ani jedna z nepodmienených ponúk nedosiahla výnos 15 až 20 miliárd korún, ktorý pôvodne odhadoval Prokopovič. Cez spodnú hranicu sa dostala len podmienená ponuka konzorcia Cargo Central Europe, ktoré by za firmu dalo 16,7 miliardy korún, keby sa znížili poplatky za používanie železničnej trate, ktoré železniční dopravcovia a prepravcovia platia štátnym Železniciam SR.

Privatizácia Carga, o ktoré súťažili tri veľké domáce investičné skupiny, nabrala na obrátkach po páde vládnej koalície. Komisia vybrala víťaza tendra deň po tom, ako traja ministri za KDH a predseda parlamentu podali prezidentovi demisiu. Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška, ktorý v utorok nevedel povedať, či bude privatizácia pokračovať, včera výber investora komentoval: "Rozhodnutie komisie sme očakávali začiatkom tohto týždňa."

Výberové kritériá

  • Cena 85 bodov
  • Účasť súkromného investora 5 bodov
  • Schopnosť zabezpečiť zvýšenie prepráv 5 bodov
  • Schopnosť urobiť úspešnú reštrukturalizáciu 3 body
  • Schopnosť uspieť na otvorenom (liberalizovanom) trhu 2 body
  • Spolu 100 bodov

Zdroj: Pravda

Reakcie účastníkov súťaže

  •  Za Carpatian Cargo Peter Benčúrik zo Slavia Capital: "Rešpektujeme rozhodnutie privatizačnej komisie".
  •  Za Cargo Central Europe, Andrea Straková z Penty: "O rozhodnutí privatizačnej komisie sme sa dozvedeli z médií. O našom ďalšom postupe budeme médiá a verejnosť informovať až po obdržaní oficiálneho stanoviska zo strany privatizačnej komisie".
  •  Zástupcov víťazného konzorcia, v ktorom je Rail Cargo Austria a investičná skupina J&T, sa denníku SME nepodarilo do uzávierky zastihnúť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 107
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 832
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 848
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 726
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 257
  6. Kam do tepla v januári? 2 535
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 285
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 147
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 1 568
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 352

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo na olympiádu nezobrali nikoho zo Slovanu

Kto sú najväčšie slovenské nádeje?

Neprehliadnite tiež

Amazon vybral dvadsať kandidátov na umiestnenie druhej centrály

Výber miest a lokalít odštartoval prvú etapu súboja o tisícky pracovných miest a miliardy dolárov

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.