Bratislava 4. marca (TASR) - Dve bratislavské firmy Dunajservis a Port Service predložili Fondu národného majetku (FNM) SR záväzné ponuky na kúpu jeho 86,99-% balíka akcií v spoločnosti Slovenská plavba a prístavy (SPaP), a. s., Bratislava.
Ako pre TASR uviedla hovorkyňa fondu Tatjana Lesajová, ktorá však mená uchádzačov poskytnúť nechcela, ponuky oboch firiem splnili formálno-technické kritériá a výberové komisia posúdi ich obsahovú stránku v blízkej budúcnosti. Pre konečný verdikt v otázke budúceho nadobúdateľa SPaP bude mať výška kúpnej ceny 50-% a spôsob jej úhrady až 30-% váhu. Profil uchádzača a jeho podnikateľský plán zavážia každý po 10 %. Poradcom FNM je spoločnosť Minpar Investment Ltd.
Bez strategického partnera, teda samostatne, vstúpil predložením ponuky do opakovanej verejnej obchodnej súťaže Port Service, a. s., Bratislava, čo potvrdil jeho konateľ Pavol Pavlis. Základné imanie rovnomennej materskej "eseročky" predstavuje 3,7 milióna Sk, pričom sčasti sa na ňom podieľa rakúska firma Mierka Donauhafen GmbH & Co. KG. Hlavným predmetom podnikania Port Service, a. s. sú veľkoobchod, maloobchod a sprostredkovateľské činnosti.
Podnikateľský zámer druhého uchádzača - Dunajservisu Slovensko, s. r. o., Bratislava - predpokladá spoluprácu s Penta Group, a. s., Bratislava a Penta Investment Ltd. V prípade víťazstva v súťaži chcú tieto firmy v SPaP preinvestovať v horizonte troch rokov približne 10 miliónov EUR. Plavba a prístavy vyžadujú podľa člena predstavenstva Penty Jaroslava Haščáka konsolidáciu a zefektívnenie jednotlivých činností. Finančné zdroje by mali podľa neho smerovať do modernizácie člnov pre výkon nákladnej riečnej dopravy a rozvoja divízie Prístav Bratislava.
Predovšetkým pre nevyjasnenosť prebiehajúceho súdneho sporu medzi FNM a Penta Group sa do tendra rozhodla nevstúpiť rakúska firma Express Interfracht Viedeň. Pre TASR to povedal Kamil Bernáth, generálny riaditeľ Express Slovakia Medzinárodná preprava, a. s., Bratislava, ktorá je 100-% dcérskou spoločnosťou Express Interfracht. Na definitívnom rozhodnutí nezúčastniť sa súťaže mal nemalý vplyv i predaj dvoch lodí divízie Námorná doprava ako aj podlžnosti SPaP voči Štátnej plavebnej správe.
Ponuku na majoritný podiel v SPaP sa rozhodla nepredložiť podľa slov svojej hovorkyne Kataríny Belkovej aj J&T Finance Group. Nezáujem participovať v boji o plavbu vyjadrila i špedičná firma Proxar Slovensko International Spedition, a. s, Ružomberok. Hoci pôvodne jej manažment plánoval spojiť sily so strategickým partnerom, nakoniec od tohto zámeru odstúpil a na súťaži sa nezúčastní, čo na poslednú chvíľu oznámil generálny riaditeľ firmy Roman Vallovič. V privatizačnej hre o SPaP nebudú figurovať ani neúspešný uchádzač z predchádzajúcej súťaže o slovenského vodného dopravcu, spoločnosť Konzorcium, a. s., Bratislava, či v kuloároch nezáväzne spomínané ruské podnikateľské kruhy.
Opakovanú verejnú súťaž vyhlásil FNM 2. januára tohto roka, pričom hĺbkový audit vykonalo v stanovenom termíne 6 subjektov.
Víťazom pôvodnej verejnej súťaže na získanie podielu v SPaP, ktorá bola vyhlásená v marci 2001, sa stal Dunajservis s ponúkanou cenou 311 miliónov Sk. O jeho víťazstve rozhodol prísľub o realizácii transakcie jednorazovou platbou. Na základe pochybností o priebehu súťaže a nedostatočného prepracovania podmienok odporučila vláda SR v lete minulého roka tender zrušiť a vyhlásiť nový. Následne sa k jej stanovisku priklonilo i Prezídium FNM a súťaž zrušilo.
V súčasnosti čelí FNM žalobe, ktorou sa Penta na miestne príslušnom súde snaží docieliť potvrdenie výsledku pôvodného, no zrušeného tendra o 86,99-% balík akcií fondu v SPaP. Ak fond súdny spor prehrá, bude podľa J. Haščáka musieť s pôvodným víťazom uzavrieť zmluvu o predaji SPaP za cenu, navrhovanú v zrušenom tendri (311 miliónov Sk).