Cargo vraj bude pred špekuláciami chránené

BRATISLAVA - Slovensko by na podobný problém, ako dnes riešia Estónci naraziť nemalo. Tamojšia vláda sa pod nátlakom verejnej mienky snaží od investora kúpiť späť 66-percent železničnej firmy EVR, ktoré v roku 2001 predala za zhruba miliardu korún. ...

Slovensko s nákladnou železničnou spoločnosťou Cargo nepredáva železničnú dráhu ani stanice. Ministerstvo dopravy preto nepredpokladá, že by mohlo mať v budúcnosti podobné problémy ako teraz Estónsko. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

BRATISLAVA - Slovensko by na podobný problém, ako dnes riešia Estónci naraziť nemalo. Tamojšia vláda sa pod nátlakom verejnej mienky snaží od investora kúpiť späť 66-percent železničnej firmy EVR, ktoré v roku 2001 predala za zhruba miliardu korún. Dnes od nej však za tie isté akcie pýtajú trojnásobok. Jedným z investorov je aj člen konzorcia uchádzajúceho sa o slovenské železničné Cargo, americký Rail World Holding.

Rozdiel je v tom, že Tallinn predal podiel firmy, ktorá okrem nákladnej prepravy prevádzkuje aj trate, zatiaľ čo Slovensko predáva len nákladného prepravcu, ale plných 100 percent jeho akcií. Noví vlastníci majoritnej časti štátnej železničnej firmy, americkí a estónski podnikatelia, podľa estónskeho kabinetu neinvestovali dostatočne do železničnej infraštruktúry v krajine, píše agentúra APA. Zlízali však smotanu v podobe miliónov za prepravu ruskej ropy do baltských prístavov.

Konzorcium Baltic Rail Services kontrovalo vyhlásením, že vláda je "skorumpovaná a neschopná" a zámerne bráni investíciám, aby mohla železničnú spoločnosť výhodne odkúpiť späť. Estónsky regulátor údajne nastavil veľmi nízko regulované ceny za prepravu, spoločnosť preto nemá z čoho platiť obnovu tratí.

Americký Rail World Holding sa o nákladnú železničnú spoločnosť Cargo Slovakia uchádza v konzorciu s investičnou skupinou Penta Investments a európskym MID Europa Partners. Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška si myslí, že problém Estónska sa Slovenska netýka. "Strategická železnica, teda stanice a trate ostanú štátne," povedal. Poistkou proti nevýhodnému spätnému odkúpeniu je podľa neho aj niekoľkoročné embargo na ďalší predaj akcií Carga po tom, ako ho získa investor. O nákladné železnice súťaží aj ďalšia investičná skupina J&T Finanace Group.

Šéf výskumného ústavu dopravy Ľubomír Palčák si myslí, že nákladný železničný dopravca má určitý strategický rozmer, aj keď nie je zo zákona strategickým podnikom. "Štát by si mal v železničnom Cargu ponechať určitý vplyv, keď nie prostredníctvom akcií, tak aspoň prostredníctvom dobre postavenej privatizačnej zmluvy," povedal. Význam nákladnej železničnej dopravy podľa neho porastie s ďalším rozširovaním Európskej únie. Vláda by tak mohla zasiahnuť a odkúpiť podnik späť, keby sa napríklad investor rozhodol, že prepravcu v záujme zahraničnej konkurencie zlikviduje.

Podľa zdroja z prostredia firiem, ktoré radili pri privatizácii veľkých štátnych podnikov, zmluvy obvykle obsahujú mechanizmy, ktoré zabraňujú spätnej kúpe spoločnosti za takú nevýhodnú cenu. Proti podobným špekuláciám by malo byť zabezpečené aj bratislavské a košické letisko, ktorých čiastočnú privatizáciu ministerstvo dopravy práve doťahuje. "Akcie letísk nemôžu nasledujúcich päť rokov zmeniť majiteľa. Navyše štát, ktorý vlastní 34-percentný podiel, musí s prípadným predajom súhlasiť," povedal hovorca ministra dopravy Šarluška. Hoci po desiatich percentách štátneho podielu dostanú Bratislavský samosprávy kraj a mesto Bratislava, rezort by s rozhodnutím nemal mať problém. Jeho slovo totiž rozhoduje, aj keď sa títo traja vlastníci nedohodnú.

Súťaž o letiská vyhralo konzorcium, kde je jedným z investorov skupina Penta. Ako finančný investor nevylučuje, že po zhodnotení svojho vkladu podiely letiska ďalej predá, napríklad svojmu partnerovi v konzorciu, viedenskému letisku Schwechat. Takýto postup je bežnou stratégiou investičných firiem po celom svete.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 802
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 761
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 608
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 561
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 200
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 033
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 857
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 000
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 018
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 871

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Únia rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Chcete stovky eur? Firmy zvyšujú odmeny za odporučenie nových ľudí

Na úradoch práce sa míňajú šikovní ľudia, preto firmy začali robiť nábor inak.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.