Cargo vraj bude pred špekuláciami chránené

BRATISLAVA - Slovensko by na podobný problém, ako dnes riešia Estónci naraziť nemalo. Tamojšia vláda sa pod nátlakom verejnej mienky snaží od investora kúpiť späť 66-percent železničnej firmy EVR, ktoré v roku 2001 predala za zhruba miliardu korún. ...

Slovensko s nákladnou železničnou spoločnosťou Cargo nepredáva železničnú dráhu ani stanice. Ministerstvo dopravy preto nepredpokladá, že by mohlo mať v budúcnosti podobné problémy ako teraz Estónsko. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

BRATISLAVA - Slovensko by na podobný problém, ako dnes riešia Estónci naraziť nemalo. Tamojšia vláda sa pod nátlakom verejnej mienky snaží od investora kúpiť späť 66-percent železničnej firmy EVR, ktoré v roku 2001 predala za zhruba miliardu korún. Dnes od nej však za tie isté akcie pýtajú trojnásobok. Jedným z investorov je aj člen konzorcia uchádzajúceho sa o slovenské železničné Cargo, americký Rail World Holding.

Rozdiel je v tom, že Tallinn predal podiel firmy, ktorá okrem nákladnej prepravy prevádzkuje aj trate, zatiaľ čo Slovensko predáva len nákladného prepravcu, ale plných 100 percent jeho akcií. Noví vlastníci majoritnej časti štátnej železničnej firmy, americkí a estónski podnikatelia, podľa estónskeho kabinetu neinvestovali dostatočne do železničnej infraštruktúry v krajine, píše agentúra APA. Zlízali však smotanu v podobe miliónov za prepravu ruskej ropy do baltských prístavov.

Konzorcium Baltic Rail Services kontrovalo vyhlásením, že vláda je "skorumpovaná a neschopná" a zámerne bráni investíciám, aby mohla železničnú spoločnosť výhodne odkúpiť späť. Estónsky regulátor údajne nastavil veľmi nízko regulované ceny za prepravu, spoločnosť preto nemá z čoho platiť obnovu tratí.

Americký Rail World Holding sa o nákladnú železničnú spoločnosť Cargo Slovakia uchádza v konzorciu s investičnou skupinou Penta Investments a európskym MID Europa Partners. Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška si myslí, že problém Estónska sa Slovenska netýka. "Strategická železnica, teda stanice a trate ostanú štátne," povedal. Poistkou proti nevýhodnému spätnému odkúpeniu je podľa neho aj niekoľkoročné embargo na ďalší predaj akcií Carga po tom, ako ho získa investor. O nákladné železnice súťaží aj ďalšia investičná skupina J&T Finanace Group.

Šéf výskumného ústavu dopravy Ľubomír Palčák si myslí, že nákladný železničný dopravca má určitý strategický rozmer, aj keď nie je zo zákona strategickým podnikom. "Štát by si mal v železničnom Cargu ponechať určitý vplyv, keď nie prostredníctvom akcií, tak aspoň prostredníctvom dobre postavenej privatizačnej zmluvy," povedal. Význam nákladnej železničnej dopravy podľa neho porastie s ďalším rozširovaním Európskej únie. Vláda by tak mohla zasiahnuť a odkúpiť podnik späť, keby sa napríklad investor rozhodol, že prepravcu v záujme zahraničnej konkurencie zlikviduje.

Podľa zdroja z prostredia firiem, ktoré radili pri privatizácii veľkých štátnych podnikov, zmluvy obvykle obsahujú mechanizmy, ktoré zabraňujú spätnej kúpe spoločnosti za takú nevýhodnú cenu. Proti podobným špekuláciám by malo byť zabezpečené aj bratislavské a košické letisko, ktorých čiastočnú privatizáciu ministerstvo dopravy práve doťahuje. "Akcie letísk nemôžu nasledujúcich päť rokov zmeniť majiteľa. Navyše štát, ktorý vlastní 34-percentný podiel, musí s prípadným predajom súhlasiť," povedal hovorca ministra dopravy Šarluška. Hoci po desiatich percentách štátneho podielu dostanú Bratislavský samosprávy kraj a mesto Bratislava, rezort by s rozhodnutím nemal mať problém. Jeho slovo totiž rozhoduje, aj keď sa títo traja vlastníci nedohodnú.

Súťaž o letiská vyhralo konzorcium, kde je jedným z investorov skupina Penta. Ako finančný investor nevylučuje, že po zhodnotení svojho vkladu podiely letiska ďalej predá, napríklad svojmu partnerovi v konzorciu, viedenskému letisku Schwechat. Takýto postup je bežnou stratégiou investičných firiem po celom svete.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 663
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 147
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 000
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 288
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 927
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 798
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 2 420
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 286
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 883
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 824

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

TECH

Odhalili pôvod záhadného hobbita, z Afriky sa dostal ako prvý

Homo floresiensis mal malý mozog a veľké nohy.

DOMOV

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Z SNS nepovedali, či pravidlo bude platiť aj pre registrované strany.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

Neprehliadnite tiež

Nemecké stavebné objednávky sa vrátili k rastu

Pozitívny výsledok vykázal stavebný priemysel aj v medziročnom porovnaní.

Zisk firmy Whirlpool nenaplnil očakávania

Od začiatku tohto roka sa hodnota akcií firmy znížila o takmer 4 percentá.

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop