Cargo vraj bude pred špekuláciami chránené

BRATISLAVA - Slovensko by na podobný problém, ako dnes riešia Estónci naraziť nemalo. Tamojšia vláda sa pod nátlakom verejnej mienky snaží od investora kúpiť späť 66-percent železničnej firmy EVR, ktoré v roku 2001 predala za zhruba miliardu korún. ...

Slovensko s nákladnou železničnou spoločnosťou Cargo nepredáva železničnú dráhu ani stanice. Ministerstvo dopravy preto nepredpokladá, že by mohlo mať v budúcnosti podobné problémy ako teraz Estónsko. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

BRATISLAVA - Slovensko by na podobný problém, ako dnes riešia Estónci naraziť nemalo. Tamojšia vláda sa pod nátlakom verejnej mienky snaží od investora kúpiť späť 66-percent železničnej firmy EVR, ktoré v roku 2001 predala za zhruba miliardu korún. Dnes od nej však za tie isté akcie pýtajú trojnásobok. Jedným z investorov je aj člen konzorcia uchádzajúceho sa o slovenské železničné Cargo, americký Rail World Holding.

Rozdiel je v tom, že Tallinn predal podiel firmy, ktorá okrem nákladnej prepravy prevádzkuje aj trate, zatiaľ čo Slovensko predáva len nákladného prepravcu, ale plných 100 percent jeho akcií. Noví vlastníci majoritnej časti štátnej železničnej firmy, americkí a estónski podnikatelia, podľa estónskeho kabinetu neinvestovali dostatočne do železničnej infraštruktúry v krajine, píše agentúra APA. Zlízali však smotanu v podobe miliónov za prepravu ruskej ropy do baltských prístavov.

Konzorcium Baltic Rail Services kontrovalo vyhlásením, že vláda je "skorumpovaná a neschopná" a zámerne bráni investíciám, aby mohla železničnú spoločnosť výhodne odkúpiť späť. Estónsky regulátor údajne nastavil veľmi nízko regulované ceny za prepravu, spoločnosť preto nemá z čoho platiť obnovu tratí.

Americký Rail World Holding sa o nákladnú železničnú spoločnosť Cargo Slovakia uchádza v konzorciu s investičnou skupinou Penta Investments a európskym MID Europa Partners. Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška si myslí, že problém Estónska sa Slovenska netýka. "Strategická železnica, teda stanice a trate ostanú štátne," povedal. Poistkou proti nevýhodnému spätnému odkúpeniu je podľa neho aj niekoľkoročné embargo na ďalší predaj akcií Carga po tom, ako ho získa investor. O nákladné železnice súťaží aj ďalšia investičná skupina J&T Finanace Group.

Šéf výskumného ústavu dopravy Ľubomír Palčák si myslí, že nákladný železničný dopravca má určitý strategický rozmer, aj keď nie je zo zákona strategickým podnikom. "Štát by si mal v železničnom Cargu ponechať určitý vplyv, keď nie prostredníctvom akcií, tak aspoň prostredníctvom dobre postavenej privatizačnej zmluvy," povedal. Význam nákladnej železničnej dopravy podľa neho porastie s ďalším rozširovaním Európskej únie. Vláda by tak mohla zasiahnuť a odkúpiť podnik späť, keby sa napríklad investor rozhodol, že prepravcu v záujme zahraničnej konkurencie zlikviduje.

Podľa zdroja z prostredia firiem, ktoré radili pri privatizácii veľkých štátnych podnikov, zmluvy obvykle obsahujú mechanizmy, ktoré zabraňujú spätnej kúpe spoločnosti za takú nevýhodnú cenu. Proti podobným špekuláciám by malo byť zabezpečené aj bratislavské a košické letisko, ktorých čiastočnú privatizáciu ministerstvo dopravy práve doťahuje. "Akcie letísk nemôžu nasledujúcich päť rokov zmeniť majiteľa. Navyše štát, ktorý vlastní 34-percentný podiel, musí s prípadným predajom súhlasiť," povedal hovorca ministra dopravy Šarluška. Hoci po desiatich percentách štátneho podielu dostanú Bratislavský samosprávy kraj a mesto Bratislava, rezort by s rozhodnutím nemal mať problém. Jeho slovo totiž rozhoduje, aj keď sa títo traja vlastníci nedohodnú.

Súťaž o letiská vyhralo konzorcium, kde je jedným z investorov skupina Penta. Ako finančný investor nevylučuje, že po zhodnotení svojho vkladu podiely letiska ďalej predá, napríklad svojmu partnerovi v konzorciu, viedenskému letisku Schwechat. Takýto postup je bežnou stratégiou investičných firiem po celom svete.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 859
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 930
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 654
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 965
  5. Kam do tepla v januári? 2 492
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 375
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 351
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 231
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 311
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.