Airbus pre vývoj A380 zanedbal iné modely

Mníchov 6. februára (TASR) Európania pre vývoj veľkokapacitného lietadla Airbus A380 zanedbali iné modely.

V roku 2005 sa síce európskemu výrobcovi lietadiel Airbus podarilo s počtom 1 055 objednaných lietadiel opätovne predbehnúť amerického konkurenta Boeing, ktorý zaznamenal 1 002 objednávok. Avšak napriek náskoku sa stále výraznejšie prejavuje deficit tak v palete produktov Airbusu, ako aj v perspektívach výnosov, pripomína v dnešnom vydaní nemecký denník Die Welt. Nový šéf Gustav Humbert preto prednedávnom musel uznať, že Boeing práve získal náskok v lukratívnom segmente obchodu s väčšími lietadlami určenými na dlhé lety.

V tomto segmente sa Američania napríklad pre výraznejšie nasadenie techniky uhlíkových vlákien považujú medzičasom za inovatívnejších a ochotnejších viac riskovať. Odhliadnuc od toho, že Boeing dominuje na trhu s 55-% podielom. Naproti tomu Airbus v minulých rokoch sústredil veľkú časť svojich vývojových kapacít na obrovský Airbus A380 na škodu ostatných segmentov, ktoré na trhu strácajú. Preto dopyt po A340 vlani dosiahol 19 objednávok, zatiaľ čo konkurenčný model Boeingu B777 zaznamenal 154 objednávok. Aj na model A350, ktorý uviedli na trh na jeseň, a bol koncipovaný ako konkurencia novovyvinutého Boeingu B787 "Dreamliner", je menej objednávok, než sa očakávalo.

Nepriamo medzery v produktoch potvrdil aj šéf materského koncernu Airbusu EADS, No‰l Forgeard. Na prekvapenie znalcov z branže ohlásil vývoj lietadla určeného na stredné lety z kombinovaných materiálov do roku 2009. Dobrú pozíciu má Airbus jedine so svojou A320. Predovšetkým zo strany nízkonákladových leteckých spoločností je silnejší dopyt po lietadlách na krátke a stredné lety, než po zastaranom B737 od Boeingu.

Rozdielne postavenie obidvoch leteckých gigantov predovšetkým pri lietadlách na dlhé trate má svoj dôvod v odlišných odhadoch budúceho vývoja leteckej dopravy na svete, konštatuje ďalej denník. Obidvaja výrobcovia vychádzajú z podobných mier rastu. Boeing počíta s tým, že letecká doprava sa v nasledujúcich 20 rokoch zvýši ročne o 5 % a tým výrazne prekročí prognózovaný všeobecný hospodársky rast vo výške priemerne 3 %. "Hlavný rozdiel je v prognóze veľkosti lietadiel," uviedol šéf marketingu Boeingu Randy Baseler.

Airbus počíta s tým, že veľkosť lietadiel meraná priemernou kapacitou na sedenie na jedno lietadlo sa v najbližších dvoch desaťročiach zväčší z dnešných 181 na 215 sedadiel. Airbus verí, že cestujúci budú stále viac a viac lietať z veľkých letísk na veľké letiská a cieľ svojej cesty dosiahnu s prípojnými letmi. V dôsledku tohto predpokladu vypočítal Airbus na nasledujúcich 20 rokov dopyt po viac ako 1 250 lietadlách s viac ako 450 miestami na palube. Na tento účel majú Európania model A380.

Boeing naproti tomu počíta len s 300 lietadlami tejto veľkostnej triedy. "Počítame s tým, že aerolínie zvládnu rastúcu leteckú dopravu väčšími frekvenciami letov a nonstop spojeniami a pritom siahnu skôr po menších, efektívnejších strojoch," uviedol Baseler.

Prinajmenšom v jednom bode sa však Boeing a Airbus od seba takmer nelíšia. Obidvaja výrobcovia majú problémy získať kvalifikovaný personál.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  4. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  8. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  1. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 9 060
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 585
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 094
  4. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 819
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 805
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 791
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 692
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 1 013
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 993
  10. Obchodné centrum Galéria Shopping Košice 710

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ďalší spor v koalícii, ministra za SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda v budúcnosti, mal povedať minister obrany do konca septembra. Rozhodnutie chce oddialiť o rok, čo je podľa Ondrejcsáka zásadný problém

DOMOV

Ftáčnik vedie v prieskume na bratislavského župana

Jakubec nezískal ani dve percentá.

KOMENTÁRE

Ak nebudeme na Západe, budeme pod Ruskom

Amerika či Británia si môžu populizmus dovoliť, my nie.

SVET

Zomrel muž, ktorý zabránil možnej jadrovej vojne

Petrov spozoroval údaje, podľa ktorých USA vypustili rakety.

Neprehliadnite tiež

Ryanair ruší aj lety z Bratislavy. Ako získať odškodné pár stoviek eur

Pri letoch do 1500 kilometrov, čo je napríklad linka medzi Bratislavou a Londýnom, je odškodné 250 eur. Pri dlhších letoch až 400 eur.

Hornbach spustil na Slovensku e-shop, menší tovar dovezie zadarmo

Ceny sa na e-shope nebudú líšiť od tých v kamenných predajniach.

Kanada pohrozila, že nekúpi vojenské lietadlá od Boeingu

Kanadský premiér vyhlásil, že Kanada nebude obchodovať s firmou, ktorá sa ich snaží zažalovať.

Výpočet minimálnej mzdy sa na Slovensku meniť nebude

Pri súčasnom systéme daní a odvodov si 58 centov z každého navýšeného eura vezme štát.