Airbus pre vývoj A380 zanedbal iné modely

Mníchov 6. februára (TASR) Európania pre vývoj veľkokapacitného lietadla Airbus A380 zanedbali iné modely.

V roku 2005 sa síce európskemu výrobcovi lietadiel Airbus podarilo s počtom 1 055 objednaných lietadiel opätovne predbehnúť amerického konkurenta Boeing, ktorý zaznamenal 1 002 objednávok. Avšak napriek náskoku sa stále výraznejšie prejavuje deficit tak v palete produktov Airbusu, ako aj v perspektívach výnosov, pripomína v dnešnom vydaní nemecký denník Die Welt. Nový šéf Gustav Humbert preto prednedávnom musel uznať, že Boeing práve získal náskok v lukratívnom segmente obchodu s väčšími lietadlami určenými na dlhé lety.

V tomto segmente sa Američania napríklad pre výraznejšie nasadenie techniky uhlíkových vlákien považujú medzičasom za inovatívnejších a ochotnejších viac riskovať. Odhliadnuc od toho, že Boeing dominuje na trhu s 55-% podielom. Naproti tomu Airbus v minulých rokoch sústredil veľkú časť svojich vývojových kapacít na obrovský Airbus A380 na škodu ostatných segmentov, ktoré na trhu strácajú. Preto dopyt po A340 vlani dosiahol 19 objednávok, zatiaľ čo konkurenčný model Boeingu B777 zaznamenal 154 objednávok. Aj na model A350, ktorý uviedli na trh na jeseň, a bol koncipovaný ako konkurencia novovyvinutého Boeingu B787 "Dreamliner", je menej objednávok, než sa očakávalo.

Nepriamo medzery v produktoch potvrdil aj šéf materského koncernu Airbusu EADS, No‰l Forgeard. Na prekvapenie znalcov z branže ohlásil vývoj lietadla určeného na stredné lety z kombinovaných materiálov do roku 2009. Dobrú pozíciu má Airbus jedine so svojou A320. Predovšetkým zo strany nízkonákladových leteckých spoločností je silnejší dopyt po lietadlách na krátke a stredné lety, než po zastaranom B737 od Boeingu.

Rozdielne postavenie obidvoch leteckých gigantov predovšetkým pri lietadlách na dlhé trate má svoj dôvod v odlišných odhadoch budúceho vývoja leteckej dopravy na svete, konštatuje ďalej denník. Obidvaja výrobcovia vychádzajú z podobných mier rastu. Boeing počíta s tým, že letecká doprava sa v nasledujúcich 20 rokoch zvýši ročne o 5 % a tým výrazne prekročí prognózovaný všeobecný hospodársky rast vo výške priemerne 3 %. "Hlavný rozdiel je v prognóze veľkosti lietadiel," uviedol šéf marketingu Boeingu Randy Baseler.

Airbus počíta s tým, že veľkosť lietadiel meraná priemernou kapacitou na sedenie na jedno lietadlo sa v najbližších dvoch desaťročiach zväčší z dnešných 181 na 215 sedadiel. Airbus verí, že cestujúci budú stále viac a viac lietať z veľkých letísk na veľké letiská a cieľ svojej cesty dosiahnu s prípojnými letmi. V dôsledku tohto predpokladu vypočítal Airbus na nasledujúcich 20 rokov dopyt po viac ako 1 250 lietadlách s viac ako 450 miestami na palube. Na tento účel majú Európania model A380.

Boeing naproti tomu počíta len s 300 lietadlami tejto veľkostnej triedy. "Počítame s tým, že aerolínie zvládnu rastúcu leteckú dopravu väčšími frekvenciami letov a nonstop spojeniami a pritom siahnu skôr po menších, efektívnejších strojoch," uviedol Baseler.

Prinajmenšom v jednom bode sa však Boeing a Airbus od seba takmer nelíšia. Obidvaja výrobcovia majú problémy získať kvalifikovaný personál.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 089
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 318
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 326
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 949
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 680
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 810
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 828
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 563
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 333

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Babičkina čipka, Zlatovláska či Bratislavský princ nie sú názvy rozprávok, ale originálne odrody irisov a gladiol, ktoré získali prestížne svetové ocenenia.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.

Doprava a logistika

Nafta je najlacnejšia v tomto roku, kamionisti môžu výrazne ušetriť

Priemerná cena sa pohybuje na úrovni 1,11 eura za liter. Cena pod touto úrovňou bola v polovici decembra - stála 1,09 eur za liter.

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.