Predaj Carga železnice úplne neoddlží

BRATISLAVA - Hoci sa ministerstvá dopravy a financií dohodli, že peniaze z predaja nákladnej železničnej dopravy použijú na oddlženie ostatných železničných firiem, tieto peniaze na celé oddlženie nepostačia.

Ako Železniciam SR (ŽSR), tak Železničnej spoločnosti Slovensko zodpovednej za osobnú dopravu nejaké dlhy zostanú. Celkový súčet dlhov ŽSR a Železničnej spoločnosti Slovensko sa totiž blíži 40 miliardám korún, zatiaľ čo z predaja nákladného Carga štát očakáva 15 až 20 miliárd, teda prinajlepšom polovicu.

"S úplným oddlžením nepočítame. Skôr je prioritnejšie vyškrtanie úverov stratovej osobnej dopravy," hovorí štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Kotuľa. Osobná doprava, Železničná spoločnosť Slovensko má dnes dlhy za viac ako 4,5 miliardy korún.

Ak by štát získal celých 20 miliárd, na oddlženie ŽSR by tak zostalo ešte 15,5 miliardy. Táto firma, ktorá bola v minulosti zaťažená netransparentným hospodárením a peniaze jej dlhoval aj samotný štát, dnes ešte eviduje celkovú "sekeru" 34,1 miliardy korún.

Hovorkyňa spoločnosti Nela Blašková predpokladá, že sa oddlžovanie dotkne predovšetkým pôžičiek, za ktoré sa v minulosti zaručil štát. Predtým, ako minister financií Ivan Mikloš poskytovanie takýchto štátnych záruk zrušil, veľká časť garantovaných dlhov ŽSR prešla do štátneho dlhu. V pôžičkách železníc však stále zostali takéto úvery za takmer 21,7 miliardy.

Hoci Železničná spoločnosť Slovensko po predaji Carga počíta s úplným vyškrtaním svojho 4,5-miliardového dlhu, zadlžovať sa neprestáva. Štátny tajomník Ján Kotuľa však hovorí: firma sa ani zďaleka nezadlžuje tak divoko ako v minulosti.

Hovorca spoločnosti Miloš Čikovský pripustil, že firma vlani čerpala pôžičky za 690 miliónov korún. "Veľká časť úverov ide na prevádzku osobnej dopravy, ale investovali sme aj do Tatranských elektrických železníc," dodal.

V rezorte dopravy dnes nie je nikto, kto by hodnotil, či si pôžičky berú oprávnene. O menších úveroch podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku rozhodujú manažéri železničných firiem, väčšie musí ako akcionár schváliť minister dopravy.

Znamená to, že Železničná spoločnosť Slovensko sa zrejme bude zadlžovať aj potom, ako ju štát zbaví dlhov. "Osobná doprava nie je bez dlhov nikde vo svete," uzatvára Čikovský. Bez záväzkov nie sú ani železnice v bohatých krajinách, ako je Izrael či Kuvajt, kde je železničná sieť veľmi riedka. (dj)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 621
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 548
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 642
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 667
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 979
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 143
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 934
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 797
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 1 685
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 527

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojných príjmov a života nás ničí, z nej pramenia spoločenské nedorozumenia.

EKONOMIKA

Futej predáva strojárne v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

Oslovili záujemcov z Česka a Slovenska.

DOMOV

Pavol Rusko s náramkom ďaleko nezájde

Je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

Neprehliadnite tiež

Výrobu Škody Superb z Česka podľa šéfa podnikovej rady presunú

Predseda podnikovej rady Škoda Auto Jaroslav Povšík tvrdí, že je to hotová vec.

Futej predáva strojárne PPS v Detve, keď SNS chystá výrobu transportérov

S ponukou na prevzatie strojární boli oslovení záujemcovia z Česka a Slovenska.

Naši inšpektori možno preveria firmu, ktorej zadržali kamióny

V skladoch prístavu Zeebrugge zadržali v pondelok 112 kamiónov so slovenskými značkami.

Spolumajiteľa J&T Finance, ktorý chce kúpiť Markízu, vyšetrujú pre korupciu

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.