Predaj Carga železnice úplne neoddlží

BRATISLAVA - Hoci sa ministerstvá dopravy a financií dohodli, že peniaze z predaja nákladnej železničnej dopravy použijú na oddlženie ostatných železničných firiem, tieto peniaze na celé oddlženie nepostačia.

Ako Železniciam SR (ŽSR), tak Železničnej spoločnosti Slovensko zodpovednej za osobnú dopravu nejaké dlhy zostanú. Celkový súčet dlhov ŽSR a Železničnej spoločnosti Slovensko sa totiž blíži 40 miliardám korún, zatiaľ čo z predaja nákladného Carga štát očakáva 15 až 20 miliárd, teda prinajlepšom polovicu.

"S úplným oddlžením nepočítame. Skôr je prioritnejšie vyškrtanie úverov stratovej osobnej dopravy," hovorí štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Kotuľa. Osobná doprava, Železničná spoločnosť Slovensko má dnes dlhy za viac ako 4,5 miliardy korún.

Ak by štát získal celých 20 miliárd, na oddlženie ŽSR by tak zostalo ešte 15,5 miliardy. Táto firma, ktorá bola v minulosti zaťažená netransparentným hospodárením a peniaze jej dlhoval aj samotný štát, dnes ešte eviduje celkovú "sekeru" 34,1 miliardy korún.

Hovorkyňa spoločnosti Nela Blašková predpokladá, že sa oddlžovanie dotkne predovšetkým pôžičiek, za ktoré sa v minulosti zaručil štát. Predtým, ako minister financií Ivan Mikloš poskytovanie takýchto štátnych záruk zrušil, veľká časť garantovaných dlhov ŽSR prešla do štátneho dlhu. V pôžičkách železníc však stále zostali takéto úvery za takmer 21,7 miliardy.

Hoci Železničná spoločnosť Slovensko po predaji Carga počíta s úplným vyškrtaním svojho 4,5-miliardového dlhu, zadlžovať sa neprestáva. Štátny tajomník Ján Kotuľa však hovorí: firma sa ani zďaleka nezadlžuje tak divoko ako v minulosti.

Hovorca spoločnosti Miloš Čikovský pripustil, že firma vlani čerpala pôžičky za 690 miliónov korún. "Veľká časť úverov ide na prevádzku osobnej dopravy, ale investovali sme aj do Tatranských elektrických železníc," dodal.

V rezorte dopravy dnes nie je nikto, kto by hodnotil, či si pôžičky berú oprávnene. O menších úveroch podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku rozhodujú manažéri železničných firiem, väčšie musí ako akcionár schváliť minister dopravy.

Znamená to, že Železničná spoločnosť Slovensko sa zrejme bude zadlžovať aj potom, ako ju štát zbaví dlhov. "Osobná doprava nie je bez dlhov nikde vo svete," uzatvára Čikovský. Bez záväzkov nie sú ani železnice v bohatých krajinách, ako je Izrael či Kuvajt, kde je železničná sieť veľmi riedka. (dj)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 741
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 189
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 337
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 173
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 584
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 490
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 802
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 723
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 896
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 014

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop