Únia skráti pracovnú dobu vodičov

Brusel 4. februára - Vodiči kamiónov a autobusov v Európskej únii si budú musieť od volantu častejšie povinne odpočinúť, aby ubudlo vážnych dopravných nehôd. Nové predpisy o pracovnej dobe vodičov z povolania včera definitívne schválil Európsky parlament

Za mnohé nehody automobilov môže únava vodičov. Preto chce Európska komisia skrátiť maximálny čas, ktorý môžu profesionálni vodiči stráviť za volantom. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME

BRUSEL - Vodiči kamiónov a autobusov v Európskej únii si budú musieť od volantu častejšie povinne odpočinúť, aby ubudlo vážnych dopravných nehôd. Nové predpisy o pracovnej dobe vodičov z povolania včera definitívne schválil Európsky parlament. Za porušovanie predpisov nebudú zodpovedať len vodiči, ktorí vraj často čelia tlaku zamestnávateľov, ale i prepravcovia. V rozprave zneli výhrady, že nové predpisy nejdú v snahe znížiť počet mŕtvych na cestách ešte ďalej, ale aj obavy z vplyvu na konkurencieschopnosť európskych prepravcov či zvýšenie výdavkov na verejnú dopravu.

Po novom budú vodiči musieť denne súvisle odpočívať najmenej 12 hodín, rozdelených do troj- a deväťhodinového bloku. Za volantom by nemali sedieť viac než deväť hodín denne; hodinu navyše bude možné pridať najviac dvakrát do týždňa. Doteraz mohli šoféri kamiónov a autobusov šoférovať až 74 hodín týždenne, zmení sa to na 56 hodín alebo 90 hodín počas dvoch nasledujúcich týždňov. Každé dva týždne budú musieť mať aspoň 45 hodín v kuse povinný odpočinok.

Nové predpisy sa budú vzťahovať i na vodičov tretích krajín na cestách únie. Pribudnú kontroly i digitálne tachometre, v nových vozidlách v únii povinné od 1. mája. Nebudú sa dať oklamať tak ľahko, ako doterajšie analogóvé zariadenia.

Parlamentný spravodajca k zákonu, nemecký komunista Helmuth Markov, ľutoval, že nové predpisy sa nebudú vzťahovať na vodičov dodávok do 3,5 tony, ktorých nehôd pribúda.

Členské štáty budú musieť od roku 2008 každoročne skontrolovať aspoň dve percentá pracovných dní vodičov, od roku 2010 tri percentá. Priestupky spáchané v jednej členskej krajine budú postihnuteľné i v inej. Sankcie, ktoré spadajú do výlučnej kompetencie členských krajín, sa však zladiť nepodarilo.

"Je to reálny pokrok," hovorí komisár pre dopravu Jacques Barrot. Povedal, že kamióny sa síce podieľajú len na šiestich percentách nehôd v únii, ale na 16 percentách havárií s obeťami na životoch. Pripomenul, že Európska komisia v decembri varovala 10 z 25 krajín únie, že dosiaľ neprijali ani jej súčasnú smernicu o pracovnej dobe v cestnej doprave. Chybu zatiaľ napravilo len Írsko, ostatným hrozí žaloba na európskom súde.

(čtk)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 609
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 086
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 353
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 879
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 464
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop