O Cargo sa pobijú investičné skupiny

Hoci bolo o jediného nákladného železničného dopravcu viac záujemcov, záväzné ponuky podali len traja uchádzačiBRATISLAVA - O stopercentný balík akcií železničného nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo majú záujem tri konzorciá - Cargo Centra

Ministerstvo očakáva, že za 100 percent akcií Železničnej spoločnosti Cargo dostane 15 až 20 miliárd korún. Celkové aktíva spoločnosti aj s pohľadávkami a duševným vlastníctvom majú pritom odhadovanú hodnotu 21,7 miliardy korún. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR/AFP

Hoci bolo o jediného nákladného železničného dopravcu viac záujemcov, záväzné ponuky podali len traja uchádzačiBRATISLAVA - O stopercentný balík akcií železničného nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo majú záujem tri konzorciá - Cargo Central Europe, Carpatian Cargo a Rail Cargo Austria s J&T Finance Group.

"Je to dobrá východisková pozícia, ako zostaviť poradie," povedal Peter Mitka z PricewaterhouseCoopers, ktorá radila pri privatizácii Slovenských elektrární. Traja uchádzači sú podľa neho dosť, aby bola medzi nimi dostatočná konkurencia.

Ešte pred niekoľkými mesiacmi pritom prejavilo predbežný záujem 14 potenciálnych investorov, z ktorých sa do užšieho kola na predkladanie záväzných ponúk dostalo osem. Dve konzorciá krátko nato odstúpili zo súťaže. Zo šiestich zostávajúcich doručili záväzné ponuky do stanoveného termínu na ministerstvo tri konzorciá, v ktorých sú zastúpené slovenské finančné skupiny Penta, J&T a Slávia Capital.

Hlavným kritériom pri výbere kupca je cena, ktorá sa podieľa na hodnotení 85 percentami. Ďalších 15 percent získajú záujemcovia za odbornosť a skúsenosti. Podľa Mitku je dobré, ak má privatizačná komisia aj iné kritérium ako len cenu. "Komisia potrebuje aj ďalšie kritérium, aby mohla rozhodnúť v prípade, keby boli cenové ponuky rovnaké," povedal Mitka. V takomto prípade môže zohľadniť napríklad silu investora v sektore.

Poradcom pri výbere investora je konzorcium CA IB, HVB, Halcrow a Squires Sanders, ktoré bolo vybrané na základe medzinárodného tendra zhruba pred rokom. Činnosť začalo asi pred šiestimi mesiacmi.

Vláda musí podľa rozhodnutia koaličnej rady schváliť investora do konca marca. Ministerstvo dopravy sa tohto termínu neobáva. "Keď vychádzame zo skúseností pri privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach, tak to stihneme," povedal hovorca rezortu Tomáš Šarluška. Podľa neho je privatizácia Carga jednoduchšia, keďže podmienky tendra berú do úvahy len cenu, odbornosť a skúsenosti uchádzačov. Komisia nebude musieť hodnotiť napríklad kvalitu investičného plánu v kombinácii s výškou investícií. IVAN KAHANEC

Záujemcovia o ŽS Cargo

Cargo Central Europe - (Rail World Holding LLC, Penta Investments, MID Europa Parters LLP)

Carpatian Cargo - (MÁV, Slávia Capital Group)

Rail Cargo Austria a J&T Finance Group Zdroj: MDPT

Členovia výberovej komisie

Mikuláš Kačaljak, zástupca MDPT SR- predseda komisie

Ján Kotuľa, štátny tajomník MDPT SR

Pavol Kužma, zástupca MDPT SR

Zuzana Kokavcová, zástupkyňa MDPT SR

Anna Bubeníková, členka Výkonného výboru FNM SR

Jakub Wiedermann, MH SR

Vladimír Podstránsky, štátny tajomník MF SR

Stanislav Janiš, poslanec NR SR za SDKÚ

Ľubomír Vážny, poslanec NR SR za Smer Zdroj: MDPT

Čo predávame

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia vznikla rozdelením Železničnej spoločnosti 1. januára 2005 a jej hlavnou činnosťou je nákladná preprava. Jediným akcionárom je v súčasnosti Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Hodnota nepeňažného vkladu Carga predstavovala v čase vzniku 12,671 miliardy korún.

Cargo vlastní približne 800 lokomotív. Tento počet s dostatočnou rezervou pokrýva potreby nákladnej dopravy. Do nej prešiel aj majetok rušňových dep a celá údržbárska základňa.

Spoločnosť má v súčasnosti takmer 12-tisíc zamestnancov.

Aktíva spoločnosti, teda jej majetok, pohľadávky a duševná hodnota firmy, tvoria spolu 21,7 miliardy korún. Zdroj: ZSSK Cargo

Vývoj transformácie železníc

Železnice Slovenskej republiky - správca infraštruktúry - vznikla pri rozdelení spoločného podniku v bývalom ČSFR

Železničná spoločnosť Slovensko - osobná aj nákladná doprava - oddelila sa od ŽSR 1.januára 2003. O dva roky sa rozdelila na:

- Železničnú spoločnosť Slovensko - osobná doprava

- Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia - nákladná doprava

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 598
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 307
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 527
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 195
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 020
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 866
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 019
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 706
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 513
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 918

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

KOMENTÁRE

Čo sa stane, keď krajinu ovládnu svorky pedofilov

Nezvládame chrániť ani deti, nieto sa ešte nachystať na zložitejšie výzvy.

Neprehliadnite tiež

Členské štáty Únie sa dohodli na novej daňovej legislatíve

Členské štáty dnes odobrili legislatívu, ktorá bráni využívaniu takzvaných hybridných daňových nesúladov v tretích štátoch.

NBS varuje pred firmou Questra, ktorá ponúka investičné produkty

Národná banka upozorňuje, že žiadna zo spoločností nemá povolenie, ktoré by ju oprávňovalo podnikať v Slovenskej republike.

V jadrovej elektrárni v Jaslovských Bohuniciach došlo pred 40 rokmi k havárii

Pracovníci montáže palivových článkov nevyčistili dôsledne palivový článok.

Až do vydania nového cenového rozhodnutia platia dvojzložkové ceny vody

Úrad zároveň začína v súvislosti s prijatou vyhláškou na základe vlastného podnetu cenové konania.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop