O Cargo sa pobijú investičné skupiny

Hoci bolo o jediného nákladného železničného dopravcu viac záujemcov, záväzné ponuky podali len traja uchádzačiBRATISLAVA - O stopercentný balík akcií železničného nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo majú záujem tri konzorciá - Cargo Centra

Ministerstvo očakáva, že za 100 percent akcií Železničnej spoločnosti Cargo dostane 15 až 20 miliárd korún. Celkové aktíva spoločnosti aj s pohľadávkami a duševným vlastníctvom majú pritom odhadovanú hodnotu 21,7 miliardy korún. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR/AFP

Hoci bolo o jediného nákladného železničného dopravcu viac záujemcov, záväzné ponuky podali len traja uchádzačiBRATISLAVA - O stopercentný balík akcií železničného nákladného dopravcu Železničnej spoločnosti Cargo majú záujem tri konzorciá - Cargo Central Europe, Carpatian Cargo a Rail Cargo Austria s J&T Finance Group.

"Je to dobrá východisková pozícia, ako zostaviť poradie," povedal Peter Mitka z PricewaterhouseCoopers, ktorá radila pri privatizácii Slovenských elektrární. Traja uchádzači sú podľa neho dosť, aby bola medzi nimi dostatočná konkurencia.

Ešte pred niekoľkými mesiacmi pritom prejavilo predbežný záujem 14 potenciálnych investorov, z ktorých sa do užšieho kola na predkladanie záväzných ponúk dostalo osem. Dve konzorciá krátko nato odstúpili zo súťaže. Zo šiestich zostávajúcich doručili záväzné ponuky do stanoveného termínu na ministerstvo tri konzorciá, v ktorých sú zastúpené slovenské finančné skupiny Penta, J&T a Slávia Capital.

Hlavným kritériom pri výbere kupca je cena, ktorá sa podieľa na hodnotení 85 percentami. Ďalších 15 percent získajú záujemcovia za odbornosť a skúsenosti. Podľa Mitku je dobré, ak má privatizačná komisia aj iné kritérium ako len cenu. "Komisia potrebuje aj ďalšie kritérium, aby mohla rozhodnúť v prípade, keby boli cenové ponuky rovnaké," povedal Mitka. V takomto prípade môže zohľadniť napríklad silu investora v sektore.

Poradcom pri výbere investora je konzorcium CA IB, HVB, Halcrow a Squires Sanders, ktoré bolo vybrané na základe medzinárodného tendra zhruba pred rokom. Činnosť začalo asi pred šiestimi mesiacmi.

Vláda musí podľa rozhodnutia koaličnej rady schváliť investora do konca marca. Ministerstvo dopravy sa tohto termínu neobáva. "Keď vychádzame zo skúseností pri privatizácii letísk v Bratislave a Košiciach, tak to stihneme," povedal hovorca rezortu Tomáš Šarluška. Podľa neho je privatizácia Carga jednoduchšia, keďže podmienky tendra berú do úvahy len cenu, odbornosť a skúsenosti uchádzačov. Komisia nebude musieť hodnotiť napríklad kvalitu investičného plánu v kombinácii s výškou investícií. IVAN KAHANEC

Záujemcovia o ŽS Cargo

Cargo Central Europe - (Rail World Holding LLC, Penta Investments, MID Europa Parters LLP)

Carpatian Cargo - (MÁV, Slávia Capital Group)

Rail Cargo Austria a J&T Finance Group Zdroj: MDPT

Členovia výberovej komisie

Mikuláš Kačaljak, zástupca MDPT SR- predseda komisie

Ján Kotuľa, štátny tajomník MDPT SR

Pavol Kužma, zástupca MDPT SR

Zuzana Kokavcová, zástupkyňa MDPT SR

Anna Bubeníková, členka Výkonného výboru FNM SR

Jakub Wiedermann, MH SR

Vladimír Podstránsky, štátny tajomník MF SR

Stanislav Janiš, poslanec NR SR za SDKÚ

Ľubomír Vážny, poslanec NR SR za Smer Zdroj: MDPT

Čo predávame

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia vznikla rozdelením Železničnej spoločnosti 1. januára 2005 a jej hlavnou činnosťou je nákladná preprava. Jediným akcionárom je v súčasnosti Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Hodnota nepeňažného vkladu Carga predstavovala v čase vzniku 12,671 miliardy korún.

Cargo vlastní približne 800 lokomotív. Tento počet s dostatočnou rezervou pokrýva potreby nákladnej dopravy. Do nej prešiel aj majetok rušňových dep a celá údržbárska základňa.

Spoločnosť má v súčasnosti takmer 12-tisíc zamestnancov.

Aktíva spoločnosti, teda jej majetok, pohľadávky a duševná hodnota firmy, tvoria spolu 21,7 miliardy korún. Zdroj: ZSSK Cargo

Vývoj transformácie železníc

Železnice Slovenskej republiky - správca infraštruktúry - vznikla pri rozdelení spoločného podniku v bývalom ČSFR

Železničná spoločnosť Slovensko - osobná aj nákladná doprava - oddelila sa od ŽSR 1.januára 2003. O dva roky sa rozdelila na:

- Železničnú spoločnosť Slovensko - osobná doprava

- Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia - nákladná doprava

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 873
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 066
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 477
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 930
  5. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 538
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 524
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 332
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 305
  10. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 162

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.