Výroba áut potiahne ekonomiku

BRATISLAVA - Na Slovensku by sa mohlo v roku 2009 vyrobiť podľa analýzy VÚB banky 950-tisíc až 1,2 milióna automobilov. Ako ďalej uvádza analytik banky Martin Lenko, Slovensko by sa tým dostalo na vrchol v rámci produkcie automobilov na jedného obyvateľa

vo svete. "Okrem ďalšieho rozvoja spoločnosti VW Slovakia bude sektor jednoznačne ťažiť z príchodu nových hráčov Kia a PSA spolu s presunom produkcie ďalších výrobcov automobilových komponentov na naše územie," dodal.

Po spustení plnej výroby v rokoch 2007 až 2008 by mal priamy príspevok troch automobiliek pridať podľa analytika k rastu hrubého domáceho produktu Slovenska viac ako jeden percentuálny bod. Ako však dodal, ich konečný príspevok k rastu ekonomiky bude pravdepodobne ešte vyšší. K ohlásenej výške investícií automobiliek sa zrejme pripočítajú aj dodatočné investície ich subdodávateľov a investície pochádzajúce zo štátnych stimulov.

Priamu zamestnanosť vo všetkých troch spoločnostiach odhaduje Lenko v roku 2008 na približne 16-tisíc pracovníkov, čo je dvojnásobok v porovnaní so súčasným počtom zamestnancov spoločnosti Volkswagen Slovakia. Podľa štatistík vytvára jedno priame miesto v automobilovej výrobe priestor pre dodatočných päť pracovných miest. Pri zohľadnení súčasného počtu zamestnaných vo výške 55-tisíc a novovytvorených priamych pracovných miest možno podľa neho očakávať, že celkový počet pracovníkov by po roku 2008 mohol dosiahnuť v tomto odvetví 85- až 100-tisíc osôb. "Prispôsobenie sa takémuto vysokému dopytu po pracovnej sile si len v radoch vysokoškolsky vzdelaných odborníkov podľa odhadov Združenia automobilového priemyslu vyžiada 5- až 8-tisíc nových zamestnancov," povedal Lenko.

Hustá koncentrácia výroby umožní podľa analytika VÚB banky okrem zvyšovania efektivity v oblasti logistiky a výroby vytvoriť podmienky aj pre aktivity s vyššou pridanou hodnotou, akú predstavujú napríklad centrá výskumu a vývoja. "Práve tu sa otvára priestor pre začlenenie sa Slovenska do oblasti, kde už oznámilo svoje zámery viacero zahraničných spoločností," povedal Lenko. Budovanie slovenských vedeckovýskumných centier si na základe súčasných odhadov Združenia automobilového priemyslu vyžiada do roku 2010 investície vo výške 1 až 1,5 miliardy korún. Aj napriek vysokým nákladom však podľa Lenka táto oblasť patrí medzi jeden z najvýznamnejších strategických cieľov pre začlenenie Slovenska medzi svetové automobilové veľmoci. (sita)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 237
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 792
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 087
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 034
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 655
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 422
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 063

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.