KAŽDÝ Z UCHÁDZAČOV HOVORÍ O ŽALOBE, AŽ BLÍZKA BUDÚCNOSŤ VŠAK UKÁŽE, ČI SA NEÚSPEŠNÝ UCHÁDZAČ NAOZAJ OBRÁTI NA SÚD

ISAP je bez šancí, TwoOne nespokojné

Minister dopravy Pavol Prokopovič 9. januára na obhajobu konzorcia TwoOne, ktoré sa rozhodol odporučiť vláde ako kupujúceho 66-percent ...

Kontrolu nad letiskami v Bratislave a v Košiciach (na snímke) získa buď španielsko-britsko-slovenský Abertis, alebo rakúsko-slovenské konzorcium TwoOne. FOTO - TASR

Minister dopravy Pavol Prokopovič 9. januára na obhajobu konzorcia TwoOne, ktoré sa rozhodol odporučiť vláde ako kupujúceho 66-percent akcií bratislavského a košického letiska, vyhlásil: "Zvažoval som všetky možnosti reakcie a myslím si, že je to najlepšie riešenie na rozvoj týchto letísk."

O niekoľko dní neskôr, 19. januára, minister obhajoval rozhodnutie koaličnej rady vyhlásiť ešte jedno záverečné kolo pre konzorciá TwoOne a Abertis. "Kto dá viac, bude odporúčaný," vysvetlil pravidlá užšej súťaže Prokopovič. Zároveň trval na tom, že výberové konanie bolo transparentné.

Premiér Dzurinda, ktorý sa prihlásil k autorstvu posledného, finálneho kola vysvetlil, že 2,5 bodový rozdiel medzi oboma súťažiacimi je tesný. "Navrhol som, aby sa uplatnil takzvaný systém dvoch obálok. Urobil som tak potom, ako som si vypočul diskusiu, ministra dopravy a jeho odpovede na otázky koaličných partnerov," povedal.

Rezort dopravy na svojej internetovej stránke nečakané rozhodnutie vysvetlil takto: "Koaliční partneri súhlasili s privatizáciou letísk s tým, že dvaja uchádzači o 66-percentné podiely v bratislavskom a košickom letisku, ktorí predložili najvyššie ponuky, budú mať možnosť zlepšiť ich v rámci užšej súťaže."

TwoOne sa cíti poškodené

Takéto zlepšenie ponúk sa však vôbec nepáči TwoOne. Jeho hlavná výhrada spočíva v tom, že rozhodujúcim kritériom je len suma, ktorú súťažiaci ponúknu v užšej súťaži a predchádzajúce cenové ponuky sa do nej nezapočítajú. Keďže konzorcium TwoOne ponúklo štátu za obe letiská 6,9 miliardy a Abertis len 3,6 miliardy, hovorí o diskriminácii. "Preskúmame možnosť právnych krokov a v ďalšom kole sa zúčastníme s protestom," vyhlásil zástupca TwoOne Michael Fazekas.

Zlepšenie ponuky konzorcií nemusí znamenať, že štát získa na užšej súťaži viac. TwoOne upozorňuje, že "návrh smeruje k neoprávnenému zvýhodneniu jedného zo záujemcov, ktorému sa vytvára možnosť uspieť s nižšou a menej výhodnou ponukou pre štát." Je to narážka na Abertis, ktorý oproti TwoOne ponúkol za akcie letísk o 2,6 miliardy menej a nie je pravdepodobné, že v záverečnom kole prihodí toľko peňazí, aby sa jeho celková ponuka vyrovnala ponuke konkurenta. "Naša ponuka bola na hranici ekonomickej opodstatnenosti a nepočítali sme s tým, že bude ďalšie kolo," povedal Maroš Sýkora, hovorca spoločnosti J&T, jedného z členov Abertisu.

Ak však Abertis do obálky napíše napríklad 500 miliónov a s touto sumou vyhrá nad TwoOne, naše letiská možno získajú lepší podnikateľský plán, štát však príde o 2,8 miliardy korún pri predaji akcií 6.9 - (3,6 + 0,5).

Peniaze za akcie letísk sú z pohľadu štátu pritom jedinou istotou. Investície a plány rozvoja letísk sú prinajmenšom rovnako dôležité, je to však otázka budúcnosti.

ISAP sa má hanbiť

TwoOne je druhým konzorciom, ktoré dáva najavo, že je zo strany vlády poškodzované. Už niekoľko týždňov sa domáha nápravy konzorcium ISAP. Miesto ôsmich miliárd za bratislavské letisko mu totiž uznali len 4,8 miliardy korún. "Za akcie bratislavského letiska ponúklo konzorcium ISAP len 4,8 miliardy a nie 8 miliárd, ako to prezentuje v médiách. Ďalších 3,2 miliardy by ISAP vyplatilo štátu až po finančnej optimalizácii, teda po znížení základného imania a prevedení celej transakcie," tvrdí minister Prokopovič.

Predstaviteľka ISAP-u Corinne Namblared-Bouverotová oponuje: "Je to vytrhnuté z kontextu. Naša ponuka totiž okrem záväznej na 8 miliárd v hotovosti, obsahuje ešte aj návrh na finančnú optimalizáciu letiskovej spoločnosti. Ten hovorí, že v prvej splátke dáme 4,8 miliardy a v druhej 3,2 miliardy korún. Tento model prináša určité výhody, opakujem však, je to len návrh, ktorý by musela schváliť vláda. Pokiaľ nie, platí naša záväzná ponuka 8 miliárd korún," povedala.

Ešte pred minulotýždňovým zasadnutím koaličnej rady štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Kotuľa videl spor o ponuku ISAP-u tak, že "tu už pomôže len konfrontácia, prípadne by to mala posúdiť tretia strana, nejaký právnik. Je to tvrdenie proti tvrdeniu". KDH sa na koaličnej rade napokon uspokojilo s vysvetlením ministra Prokopoviča. "Ponuka tretej firmy sa ukázala ako nereálna," vyhlásil minulý týždeň predseda hnutia Pavol Hrušovský na adresu ISAP-u.

Minister hospodárstva Jirko Malchárek zašiel najďalej a tvrdenia

ISAP-u v rozhovore pre SME označil za "absolútne klamstvo". Konzorcium sa podľa neho "môže hanbiť za spôsob medializácie svojej ponuky. "ISAP nedal ponuku, ktorú by bolo hodné posudzovať," uzavrel.

Šanca len pre dvoch

Konzorcium TwoOne o užšej súťaži nemá vysokú mienku. Tvrdí, že "zmena logiky kritérií a väzieb medzi nimi je aj zmenou najzákladnejších pravidiel hry tesne pred jej záverom."

Anály slovenskej privatizácie však nepoznajú ani taký prípad, keď vláda opakovane tvrdí, že záujemca navrhovanú cenu nie je ochotný splatiť v hotovosti podľa pravidiel vyhlásenej súťaže a ten istý záujemca opakovane zdôrazňuje, že peniaze vyplatí "na drevo" v súlade s pravidlami.

Ak by štát uznal ISAP-u 8 miliárd a ISAP by tieto peniaze skutočne vyplatil štátu v hotovosti, jeho celková ponuka za akcie oboch letísk by dosiahla 9,06 miliardy korún. Oproti jestvujúcej ponuke TwoOne by to bolo viac o zhruba 2 miliardy a takmer o 5 a pol miliardy oproti konzorciu Abertis. Šancu zlepšiť svoju doterajšiu ponuku však dostali od koalície len TwoOne a Abertis.

Zhrnutie

Vláda, riskujúc súdy spor, odmietla takmer štyri miliardy ISAP-u so zdôvodnením, že sú výsledkom finančnej optimalizácie, ktorá nezodpovedá podmienkam súťaže. Oficiálne miesta zatiaľ nevysvetlili, čo presne finančná optimalizácia znamená, aké sú jej klady a zápory.

Vláda chce teraz vyťažiť z boja medzi TwoOne a Abertisom, riskuje však, že z užšej súťaže získa nakoniec menej peňazí ako bez nej.

TwoOne spochybňuje férovosť záverečného kola a ak vyhrá Abertis s nižšou ponukou, zváži žalobu.

V prípade víťazstva TwoOne sú zas možné sťažnosti porazených konzorcií na vznik regionálneho monopolu, ku ktorému dôjde spojením bratislavského a viedenského letiska Schwechat. K slovu sa tak dostanú nielen slovenskí, ale aj európski ochrancovia hospodárskej súťaže.

Začiatok privatizácie pritom súčasné problémy nepredznamenával. "S počtom predbežných ponúk a s kvalitou uchádzačov, ktorí podali ponuky, sme veľmi spokojní," oznámilo ministerstvo dopravy 5. septembra.

Záujemcovia o privatizáciu letísk

* Konzorcium TwoOne: Flughafen Wien (Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Česko, Slovensko)

* Konzorcium Abertis (Španielsko), TBI (Veľká Británia), a skupiny J&T (Slovensko)

* Konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP): Köln-Bonn Airport (Nemecko), Galaxy (infraštrukturálny fond), SNC-Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vienna (Rakúsko)

* TAV - Tepe Akfen Ventures (Turecko)

Zdroj: SME

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 381
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 076
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 076
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 193
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 018
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 981
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 131
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 402
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.