KAŽDÝ Z UCHÁDZAČOV HOVORÍ O ŽALOBE, AŽ BLÍZKA BUDÚCNOSŤ VŠAK UKÁŽE, ČI SA NEÚSPEŠNÝ UCHÁDZAČ NAOZAJ OBRÁTI NA SÚD

ISAP je bez šancí, TwoOne nespokojné

Minister dopravy Pavol Prokopovič 9. januára na obhajobu konzorcia TwoOne, ktoré sa rozhodol odporučiť vláde ako kupujúceho 66-percent ...

Kontrolu nad letiskami v Bratislave a v Košiciach (na snímke) získa buď španielsko-britsko-slovenský Abertis, alebo rakúsko-slovenské konzorcium TwoOne. FOTO - TASR

Minister dopravy Pavol Prokopovič 9. januára na obhajobu konzorcia TwoOne, ktoré sa rozhodol odporučiť vláde ako kupujúceho 66-percent akcií bratislavského a košického letiska, vyhlásil: "Zvažoval som všetky možnosti reakcie a myslím si, že je to najlepšie riešenie na rozvoj týchto letísk."

O niekoľko dní neskôr, 19. januára, minister obhajoval rozhodnutie koaličnej rady vyhlásiť ešte jedno záverečné kolo pre konzorciá TwoOne a Abertis. "Kto dá viac, bude odporúčaný," vysvetlil pravidlá užšej súťaže Prokopovič. Zároveň trval na tom, že výberové konanie bolo transparentné.

Premiér Dzurinda, ktorý sa prihlásil k autorstvu posledného, finálneho kola vysvetlil, že 2,5 bodový rozdiel medzi oboma súťažiacimi je tesný. "Navrhol som, aby sa uplatnil takzvaný systém dvoch obálok. Urobil som tak potom, ako som si vypočul diskusiu, ministra dopravy a jeho odpovede na otázky koaličných partnerov," povedal.

Rezort dopravy na svojej internetovej stránke nečakané rozhodnutie vysvetlil takto: "Koaliční partneri súhlasili s privatizáciou letísk s tým, že dvaja uchádzači o 66-percentné podiely v bratislavskom a košickom letisku, ktorí predložili najvyššie ponuky, budú mať možnosť zlepšiť ich v rámci užšej súťaže."

TwoOne sa cíti poškodené

Takéto zlepšenie ponúk sa však vôbec nepáči TwoOne. Jeho hlavná výhrada spočíva v tom, že rozhodujúcim kritériom je len suma, ktorú súťažiaci ponúknu v užšej súťaži a predchádzajúce cenové ponuky sa do nej nezapočítajú. Keďže konzorcium TwoOne ponúklo štátu za obe letiská 6,9 miliardy a Abertis len 3,6 miliardy, hovorí o diskriminácii. "Preskúmame možnosť právnych krokov a v ďalšom kole sa zúčastníme s protestom," vyhlásil zástupca TwoOne Michael Fazekas.

Zlepšenie ponuky konzorcií nemusí znamenať, že štát získa na užšej súťaži viac. TwoOne upozorňuje, že "návrh smeruje k neoprávnenému zvýhodneniu jedného zo záujemcov, ktorému sa vytvára možnosť uspieť s nižšou a menej výhodnou ponukou pre štát." Je to narážka na Abertis, ktorý oproti TwoOne ponúkol za akcie letísk o 2,6 miliardy menej a nie je pravdepodobné, že v záverečnom kole prihodí toľko peňazí, aby sa jeho celková ponuka vyrovnala ponuke konkurenta. "Naša ponuka bola na hranici ekonomickej opodstatnenosti a nepočítali sme s tým, že bude ďalšie kolo," povedal Maroš Sýkora, hovorca spoločnosti J&T, jedného z členov Abertisu.

Ak však Abertis do obálky napíše napríklad 500 miliónov a s touto sumou vyhrá nad TwoOne, naše letiská možno získajú lepší podnikateľský plán, štát však príde o 2,8 miliardy korún pri predaji akcií 6.9 - (3,6 + 0,5).

Peniaze za akcie letísk sú z pohľadu štátu pritom jedinou istotou. Investície a plány rozvoja letísk sú prinajmenšom rovnako dôležité, je to však otázka budúcnosti.

ISAP sa má hanbiť

TwoOne je druhým konzorciom, ktoré dáva najavo, že je zo strany vlády poškodzované. Už niekoľko týždňov sa domáha nápravy konzorcium ISAP. Miesto ôsmich miliárd za bratislavské letisko mu totiž uznali len 4,8 miliardy korún. "Za akcie bratislavského letiska ponúklo konzorcium ISAP len 4,8 miliardy a nie 8 miliárd, ako to prezentuje v médiách. Ďalších 3,2 miliardy by ISAP vyplatilo štátu až po finančnej optimalizácii, teda po znížení základného imania a prevedení celej transakcie," tvrdí minister Prokopovič.

Predstaviteľka ISAP-u Corinne Namblared-Bouverotová oponuje: "Je to vytrhnuté z kontextu. Naša ponuka totiž okrem záväznej na 8 miliárd v hotovosti, obsahuje ešte aj návrh na finančnú optimalizáciu letiskovej spoločnosti. Ten hovorí, že v prvej splátke dáme 4,8 miliardy a v druhej 3,2 miliardy korún. Tento model prináša určité výhody, opakujem však, je to len návrh, ktorý by musela schváliť vláda. Pokiaľ nie, platí naša záväzná ponuka 8 miliárd korún," povedala.

Ešte pred minulotýždňovým zasadnutím koaličnej rady štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Kotuľa videl spor o ponuku ISAP-u tak, že "tu už pomôže len konfrontácia, prípadne by to mala posúdiť tretia strana, nejaký právnik. Je to tvrdenie proti tvrdeniu". KDH sa na koaličnej rade napokon uspokojilo s vysvetlením ministra Prokopoviča. "Ponuka tretej firmy sa ukázala ako nereálna," vyhlásil minulý týždeň predseda hnutia Pavol Hrušovský na adresu ISAP-u.

Minister hospodárstva Jirko Malchárek zašiel najďalej a tvrdenia

ISAP-u v rozhovore pre SME označil za "absolútne klamstvo". Konzorcium sa podľa neho "môže hanbiť za spôsob medializácie svojej ponuky. "ISAP nedal ponuku, ktorú by bolo hodné posudzovať," uzavrel.

Šanca len pre dvoch

Konzorcium TwoOne o užšej súťaži nemá vysokú mienku. Tvrdí, že "zmena logiky kritérií a väzieb medzi nimi je aj zmenou najzákladnejších pravidiel hry tesne pred jej záverom."

Anály slovenskej privatizácie však nepoznajú ani taký prípad, keď vláda opakovane tvrdí, že záujemca navrhovanú cenu nie je ochotný splatiť v hotovosti podľa pravidiel vyhlásenej súťaže a ten istý záujemca opakovane zdôrazňuje, že peniaze vyplatí "na drevo" v súlade s pravidlami.

Ak by štát uznal ISAP-u 8 miliárd a ISAP by tieto peniaze skutočne vyplatil štátu v hotovosti, jeho celková ponuka za akcie oboch letísk by dosiahla 9,06 miliardy korún. Oproti jestvujúcej ponuke TwoOne by to bolo viac o zhruba 2 miliardy a takmer o 5 a pol miliardy oproti konzorciu Abertis. Šancu zlepšiť svoju doterajšiu ponuku však dostali od koalície len TwoOne a Abertis.

Zhrnutie

Vláda, riskujúc súdy spor, odmietla takmer štyri miliardy ISAP-u so zdôvodnením, že sú výsledkom finančnej optimalizácie, ktorá nezodpovedá podmienkam súťaže. Oficiálne miesta zatiaľ nevysvetlili, čo presne finančná optimalizácia znamená, aké sú jej klady a zápory.

Vláda chce teraz vyťažiť z boja medzi TwoOne a Abertisom, riskuje však, že z užšej súťaže získa nakoniec menej peňazí ako bez nej.

TwoOne spochybňuje férovosť záverečného kola a ak vyhrá Abertis s nižšou ponukou, zváži žalobu.

V prípade víťazstva TwoOne sú zas možné sťažnosti porazených konzorcií na vznik regionálneho monopolu, ku ktorému dôjde spojením bratislavského a viedenského letiska Schwechat. K slovu sa tak dostanú nielen slovenskí, ale aj európski ochrancovia hospodárskej súťaže.

Začiatok privatizácie pritom súčasné problémy nepredznamenával. "S počtom predbežných ponúk a s kvalitou uchádzačov, ktorí podali ponuky, sme veľmi spokojní," oznámilo ministerstvo dopravy 5. septembra.

Záujemcovia o privatizáciu letísk

* Konzorcium TwoOne: Flughafen Wien (Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Česko, Slovensko)

* Konzorcium Abertis (Španielsko), TBI (Veľká Británia), a skupiny J&T (Slovensko)

* Konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP): Köln-Bonn Airport (Nemecko), Galaxy (infraštrukturálny fond), SNC-Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vienna (Rakúsko)

* TAV - Tepe Akfen Ventures (Turecko)

Zdroj: SME

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 747
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 459
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 975
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 277
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 827
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 444
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 306
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 812
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Niektorí ľudia majú zvláštny dar, chutí im dúha a vidia zvuky

Ak vám vonia hudba alebo zapácha nejaká situácia, zrejme máte dobrú slovnú zásobu a radi sa vyjadrujete opisne. Alebo ste synestetik a myslíte to doslovne.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop