RÝCHLOVLAKY PENDOLINO CHCELI V MINULOSTI KUPOVAŤ AJ SLOVENSKÉ ŽELEZNICE, TENTO ZÁMER SA VŠAK NAPOKON NENAPLNIL

Hviezda českých železníc náhle zhasína

PRAHA, BRATISLAVA - Pýcha českej železnice, rýchlovlak Pendolino už nejazdí. Posledná pojazdná súprava totiž včera ráno zastavila v poliach ...

Vlaky Pendolino sú síce schopné jazdy 230 kilometrov za hodinu, ale pre slovenské železnice tento parameter nie je dôležitý. Trate u nás totiž zvládnu len 160-kilometrovú rýchlosť, a to len na vybraných úsekoch. FOTO - ČTK

PRAHA, BRATISLAVA - Pýcha českej železnice, rýchlovlak Pendolino už nejazdí. Posledná pojazdná súprava totiž včera ráno zastavila v poliach a musela ju odtiahnuť obyčajná lokomotíva. Tieto rýchlovlaky, ktoré sú schopné jazdy rýchlosťou až 230 kilometrov za hodinu, chceli pôvodne s Českými dráhami (ČD) nakupovať aj slovenské železnice. Pendolino tiež plánovali ČD nasadiť na pravidelnú linku z Bratislavy do Prahy už v tomto roku, ale nestihli to. Rýchlovlak sa však na slovenských tratiach v budúcnosti objaví.

Pred dvoma týždňami v Česku podobne skončili ďalšie štyri rýchlovlaky. Je pravdepodobné, že ich kolaps rovnako ako v predchádzajúcich prípadoch spôsobila porucha softvéru.

"Do Pardubíc bolo všetko v poriadku, potom sme asi trikrát náhle zastavili a pri Krasíkove sme ostali stáť úplne. Posádka sa snažila vlak opäť naštartovať, ale to sa už nepodarilo," povedal českému denníku Mladá fronta Dnes jeden z cestujúcich.

Posledný vlak, ktorý išiel z Prahy do Ostravy, skolaboval pri Krasíkove na Orlickoústecku. Do konca januára preto budú všetky spoje SuperCity Pendolino zabezpečovať náhradné súpravy. ČD cestujúcim, ktorí budú musieť využívať iné vlaky, vyplatia 20-percentnú kompenzáciu, alebo celú cenu cestovného v prípade, že náhradný spoj nevyužijú. Výrobca, spoločnosť Alstom sľúbila, že dovtedy vlaky opraví.

Ako SME povedala Hana Bednářová z tlačového oddelenia ČD, spoločnosť plánuje od Alstomu vymáhať ušlý zisk, ktorý však zatiaľ firma nevie spresniť. Zrejme však pôjde o miliónové sumy. ČD prevádzkujú sedem takýchto vlakov, ktoré ich stáli v prepočte šesť miliárd slovenských korún.

Dva rýchlovlaky Pendolino chceli pôvodne aj slovenské železnice. Ich technológia naklápania vozňov totiž dokáže výrazne zrýchliť jazdu na železničných oblúkoch.

Deklaračnú dohodu o spoločnom nákupe podpísala ešte nerozdelená Železničná spoločnosť s Českými dráhami v roku 2002. Vlaky sa v rámci štátnych zákaziek mali kupovať spolu a bez tendra tak, aby bola ich cena nižšia. Z dohody však nakoniec zišlo: ministerstvo dopravy železniciam dalo na takéto ambiciózne investície stop, pretože boli vysoko stratové.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Miloša Čikovského teraz firma o nákupe vlakov Pendolino neuvažuje. "Dnes máme iné priority. Namiesto nákupu vlakov pre diaľkovú dopravu sa sústredíme na posilnenie prímestských vlakov. Navyše, diaľkovú dopravu chceme zabezpečiť inak ako Česi," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  2. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  3. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  4. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  8. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  9. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 693
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 8 693
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 242
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 836
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 834
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 796
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 767
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 981
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 967
  10. Obchodné centrum Galéria Shopping Košice 678

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ďalší spor v koalícii, ministra za SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda v budúcnosti, mal povedať minister obrany do konca septembra. Rozhodnutie chce oddialiť o rok, čo je podľa Ondrejcsáka zásadný problém

DOMOV

Pellegriniho úradníčka má blízko k IT firme spájanej s Počiatkom

Žiláková má mať vzťah so šéfom Anextu.

KOMENTÁRE

Cigáni budú v nebi pred vami

Evanjelium je o prekonávaní hraníc a nie ich kultivovaní.

Neprehliadnite tiež

Česi držia v trezoroch málo zlata, ekonómovia radia navýšiť zlaté rezervy

Slovensko drží okolo 32 ton zlata, Poľsko či Rumunsko vyše 100 ton. Česi len okolo 10 ton.

Sedemdesiattisíc eur. Toľko peňazí dá štát na pacienta s rakovinou krvi

Odborníci poukazujú, že počet pacientov s rakovinou stúpa, čo pre štát znamená vyšší odliv peňazí.

Štát ešte nerozhodol o udelení štatútu významnej investície pre HB Reavis a J&T Real Estate

Štatút významnej investície môže priniesť zrýchlenie administratívnych procesov pre developerov.

Arca Capital vstupuje na bankový trh, ovládla rakúsku banku

Transakcia ešte podlieha schváleniu rakúskeho Orgánu pre dohľad nad finančným trhom.