RÝCHLOVLAKY PENDOLINO CHCELI V MINULOSTI KUPOVAŤ AJ SLOVENSKÉ ŽELEZNICE, TENTO ZÁMER SA VŠAK NAPOKON NENAPLNIL

Hviezda českých železníc náhle zhasína

PRAHA, BRATISLAVA - Pýcha českej železnice, rýchlovlak Pendolino už nejazdí. Posledná pojazdná súprava totiž včera ráno zastavila v poliach ...

Vlaky Pendolino sú síce schopné jazdy 230 kilometrov za hodinu, ale pre slovenské železnice tento parameter nie je dôležitý. Trate u nás totiž zvládnu len 160-kilometrovú rýchlosť, a to len na vybraných úsekoch. FOTO - ČTK

PRAHA, BRATISLAVA - Pýcha českej železnice, rýchlovlak Pendolino už nejazdí. Posledná pojazdná súprava totiž včera ráno zastavila v poliach a musela ju odtiahnuť obyčajná lokomotíva. Tieto rýchlovlaky, ktoré sú schopné jazdy rýchlosťou až 230 kilometrov za hodinu, chceli pôvodne s Českými dráhami (ČD) nakupovať aj slovenské železnice. Pendolino tiež plánovali ČD nasadiť na pravidelnú linku z Bratislavy do Prahy už v tomto roku, ale nestihli to. Rýchlovlak sa však na slovenských tratiach v budúcnosti objaví.

Pred dvoma týždňami v Česku podobne skončili ďalšie štyri rýchlovlaky. Je pravdepodobné, že ich kolaps rovnako ako v predchádzajúcich prípadoch spôsobila porucha softvéru.

"Do Pardubíc bolo všetko v poriadku, potom sme asi trikrát náhle zastavili a pri Krasíkove sme ostali stáť úplne. Posádka sa snažila vlak opäť naštartovať, ale to sa už nepodarilo," povedal českému denníku Mladá fronta Dnes jeden z cestujúcich.

Posledný vlak, ktorý išiel z Prahy do Ostravy, skolaboval pri Krasíkove na Orlickoústecku. Do konca januára preto budú všetky spoje SuperCity Pendolino zabezpečovať náhradné súpravy. ČD cestujúcim, ktorí budú musieť využívať iné vlaky, vyplatia 20-percentnú kompenzáciu, alebo celú cenu cestovného v prípade, že náhradný spoj nevyužijú. Výrobca, spoločnosť Alstom sľúbila, že dovtedy vlaky opraví.

Ako SME povedala Hana Bednářová z tlačového oddelenia ČD, spoločnosť plánuje od Alstomu vymáhať ušlý zisk, ktorý však zatiaľ firma nevie spresniť. Zrejme však pôjde o miliónové sumy. ČD prevádzkujú sedem takýchto vlakov, ktoré ich stáli v prepočte šesť miliárd slovenských korún.

Dva rýchlovlaky Pendolino chceli pôvodne aj slovenské železnice. Ich technológia naklápania vozňov totiž dokáže výrazne zrýchliť jazdu na železničných oblúkoch.

Deklaračnú dohodu o spoločnom nákupe podpísala ešte nerozdelená Železničná spoločnosť s Českými dráhami v roku 2002. Vlaky sa v rámci štátnych zákaziek mali kupovať spolu a bez tendra tak, aby bola ich cena nižšia. Z dohody však nakoniec zišlo: ministerstvo dopravy železniciam dalo na takéto ambiciózne investície stop, pretože boli vysoko stratové.

Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko Miloša Čikovského teraz firma o nákupe vlakov Pendolino neuvažuje. "Dnes máme iné priority. Namiesto nákupu vlakov pre diaľkovú dopravu sa sústredíme na posilnenie prímestských vlakov. Navyše, diaľkovú dopravu chceme zabezpečiť inak ako Česi," dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 748
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 550
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 043
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 476
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 910
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 649
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 496
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 294
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 887
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop