Naštartovať auto v zime môže byť problém. Najmä, ak je v ňom nekvalitná nafta. FOTO - ČTK |
Nafta by mala zamŕzať až pri teplote nižšej ako 20 stupňov Celzia. V skutočnosti však za posledné dva dni zamŕzala aj pri teplotách okolo 15 stupňov pod nulou. Námestník ústrednej riaditeľky Slovenskej obchodnej inšpekcie Ladislav Čeplík tvrdí, že v takom prípade si poškodení motoristi majú uplatniť náhradu škody na benzínke, na ktorej tankovali.
"Keď zamrzne niekomu nafta, musí mať blok, kde tankoval. Lebo inak to nepreukáže a išlo by len o domnienky. Takýmto spôsobom si môže na pumpe uplatňovať všetky náklady, ktoré mu vzniknú tým, že opäť uvedie auto do chodu," hovorí Čeplík. Ak by s reklamáciou neuspel, môže sa obrátiť na inšpekciu. Tá môže odobrať vzorky paliva a posúdiť, či vyhovujú norme.
Problém nastane vtedy, ak k zamrznutiu príde dlhší čas po natankovaní. Pumpa mohla medzitým dostať novú zásobu nafty. Potom sa už nedá určiť, či nafta, ktorú motorista natankoval, vyhovovala norme.
Motorista, ktorý sa chce domáhať svojho práva, si musí dať v servise vystaviť potvrdenie, že za poruchu môže nekvalitné palivo alebo chladiaca zmes. V opačnom prípade nemôže dokázať, že si za poruchu nemôže sám. Rovnako musí postupovať v prípade, ak problém spôsobila zamrznutá chladiaca zmes. Ak zamrzla skôr, ako mala, je za chybu zodpovedný predajca alebo servis, ktorý ju dopĺňal.
Motoristi neuspejú ani u poisťovní. Zamrznutie nafty či chladiacej kvapaliny sa neposudzuje ako poistná udalosť. "Vo všeobecnosti platí, že poškodenie vozidla mrazom nie je poistná udalosť," hovorí Jozef Stasík z Oddelenia poistenia motorových vozidiel v poisťovni Uniqa. "V takom prípade môžeme hovoriť o nesprávnej údržbe motorového vozidla, na to sa poistenie nevzťahuje. Čo sa týka zamrznutia nafty - ide o odstrániteľný, prevádzkový problém, nie je to poistná udalosť," povedal riaditeľ úseku neživotného poistenia poisťovne Wüstenrot Roman Goldberger. Niektoré poisťovne však poskytujú aj pri takýchto poruchách asistenčné služby. To znamená, že ak sa to dá, auto opravia na mieste. Ak to nejde, zabezpečia jeho odtiahnutie, uskladnenie, prípadne dopravu či ubytovanie cestujúcich. Viaceré poisťovne však dávajú asistenčné služby len v prípade havárie. Na aký rozsah asistenčných služieb má motorista právo, je vždy uvedené v podmienkach o ich poskytovaní.
PETER CSERNÁK