Vážny: Zmena hodnotiacich kritérií počas trvania tendra je neprípustná

Bratislava 24. januára (TASR) - Vyhlásené pravidlá tendra na predaj 66-% podielu v letiskových spoločnostiach nepripúšťajú žiadne zmeny počas jeho trvania.

Počas parlamentnej diskusie to uviedol poslanec Ľubomír Vážny, ktorý predložil Národnej rade (NR) SR požiadavku poslancov, aby vláda zastavila proces privatizácie letísk.

"Tender nebol právoplatne zrušený a napriek tomu doňho vstupujeme s novými pravidlami. Nie je možné si zaobstarávať zmeny v hodnotiacich kritériách, ktoré boli postavené na úplne iných alebo odlišných aspektoch," tvrdí Vážny. Celý tender je podľa neho diskriminačný voči dvom menej úspešným konzorciám a je neprofesionálne zvládnutý. Všetci očakávajú vyššiu cenu, ale podľa Vážneho je možné aj to, že sa účastníci dohodnú a cenu podhodnotia.

Celý tender bol zmanipulovaný, tvrdí Vážny, podľa ktorého pri vyhodnocovaní ponúk nebola zaručená objektívnosť výberu, už od začiatku bol pripravený tak, aby letiská sprivatizoval vopred známy vlastník.

Opozícia a nezávislí poslanci odmietajú, aby kritériom privatizácie letísk bola len najvyššia cena a objem plánovaných investícií. Minimálne rovnakú váhu musí mať aj podnikateľský a rozvojový plán investora, ktorý zaručí plnohodnotný budúci rozvoj letiska. Pri vyhodnocovaní ponuky na letisko Košice bola dokonca ako hlavné kritérium stanovená len cena. Vážny vyjadril pochybnosť o budúcom smerovaní rozvoja letiska Bratislava. Podľa jeho slov pri vyhodnocovaní ponúk jeden z členov konzorcia, ktorý je technickým poradcom, posúdil podnikateľský zámer a rozvojový plán víťazného uchádzača TwoOne ako najslabší spomedzi všetkých predložených ponúk. Aj napriek tomu privatizačný poradca odporučil ako víťaza práve túto spoločnosť.

Tender nemal kvalifikovane definované kritériá a pravidlá hodnotenia jednotlivých ponúk, tvrdí Vážny. Štát podľa neho dostatočne nezadefinoval základné podmienky budúceho rozvoja a fungovania letísk, v ktorých by boli jasne definované strategické ciele rozvoja leteckej dopravy v súlade so záujmami Slovenskej republiky. Vláda sa v tomto prípade radšej plne spoľahla na odporúčania privatizačného poradcu.

Vážny poukázal aj na jeden aspekt v procese privatizácie, ktorým je podľa neho skúmanie jej dosahu na hospodársku súťaž na relevantných trhoch. "Vláda SR akoby vôbec nebrala do úvahy odporúčania, aby výberom strategického partnera nedošlo k eliminácii aktuálnej alebo potenciálnej konkurencie alebo k vertikálnej integrácii," tvrdí Vážny. Podľa neho sa mal v prvom kole výberového konania testovať negatívny vplyv záujemcov o privatizáciu na obmedzenie hospodárskej súťaže. Snahou vlády malo byť vytvorenie plne konkurenčného prostredia.

Ak bude víťazom tendra spoločnosť TwoOne, hrozí, tvrdí Vážny, že Letisko M. R. Štefánika sa môže stať druhoradým, záložným letiskom susedného letiska Schwechat, ktoré je v skutočnosti z väčšej časti v rukách mesta Viedeň, krajinskej vlády Dolného Rakúska a zamestnancov letiska.

Na záver Vážny navrhol, aby NR SR požiadala vládu o zastavenie procesu privatizácie letiskových spoločností a vypracovala a predložila komplexnú analýzu budúceho vývoja letísk v Bratislave a Košiciach spolu so zdôvodnením nevyhnutnosti ich privatizácie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 776
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 534
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 533
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 422
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 121
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 158
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 090
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 582
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 090
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 585

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

DOMOV

SME Naživo: Rusko, aké by Slováci chceli nikdy neexistovalo

V diskusii SME diskutujú odborníci o propagande.

KOMENTÁRE

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby.

Neprehliadnite tiež

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.

Union poisťovňa sa prepadla do straty

Rok predtým bola spoločnosť ešte v zisku so sumou 1,85 milióna eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop