Výroba automobilov sa presúva zo západu do lacnejších krajín

PRAHA - Automobilový priemysel patrí medzi popredných zamestnávateľov v Spojených štátoch a západnej Európe. V posledných rokoch sa výroba automobilov a s ňou spojené pracovné miesta stále viac presúvajú do krajín s nižšími mzdovými nákladmi, napríklad ..

FOTO - REUTERS

PRAHA - Automobilový priemysel patrí medzi popredných zamestnávateľov v Spojených štátoch a západnej Európe. V posledných rokoch sa výroba automobilov a s ňou spojené pracovné miesta stále viac presúvajú do krajín s nižšími mzdovými nákladmi, napríklad do východnej Európy.

Ohrozené sú pracovné miesta

Celosvetová produkcia automobilov sa v roku 2004 zvýšila o 4,6 percenta na 64,388 miliónov automobilov. V Severnej Amerike a západnej Európy zostala prakticky bez zmeny, pokým v ázijsko-pacifickom regióne stúpla o 7,6 percenta a vo východnej Európe o 11,9 percenta. V Južnej Amerike a na Blízkom východe rast výroby presiahol 20 percent.

Japonské a juhokórejské automobilky teraz zvyšujú svoje podiely na európskom trhu a budujú nové výrobné kapacity vo východnej Európe. Produkciu do tohto regiónu však presúvajú aj automobilky zo západnej Európy, napríklad z Nemecka a Francúzska, ktoré sú pre ázijskú konkurenciu a stagnujúci dopyt nútené znižovať náklady.

Predstavitelia automobilového priemyslu vrátane generálneho riaditeľa Volkswagenu Bernda Pischetsriedera a bývalého šéfa európskej divízie Fordu Marka Fieldsa varovali, že výroba automobilov v západnej Európe je ohrozená, pokým sa odvetviu nepodarí posilniť konkurencieschopnosť.

Obmedzovanie výroby automobilov by mohlo mať negatívny vplyv na vývoj ekonomiky i zamestnanosti v západnej Európe. V roku 2001 sa automobilový priemysel podieľal na celkovom počte pracovných miest v spracovateľskom odvetví EÚ šiestimi percentami. Znepokojené by malo byť predovšetkým Nemecko, kde od automobilového priemyslu závisí každé siedme pracovné miesto a kde sú mzdové náklady v tomto odvetví najvyššie na svete.

Problémy majú aj v Amerike

Ťažkosti majú rovnako výrobcovia automobilov v USA, ktorí sa potýkajú s rastúcou japonskou a kórejskou konkurenciou a so stúpajúcimi nákladmi na suroviny a zdravotnú starostlivosť. Drahý benzín navyše spôsobil pokles dopytu po športovo úžitkových automobiloch, ktoré boli v USA dlhý čas dôležitým zdrojom zisku.

Najväčšia svetová automobilka General Motors v novembri oznámila, že v Severnej Amerike zruší do roku 2008 asi 30-tisíc pracovných miest, čo zodpovedá takmer desiatim percentám jej celkovej pracovnej sily.

Najväčšia japonská automobilka Toyota naopak nedávno oznámila, že plánuje tento rok zvýšiť výrobu o desať percent na rekordných 9,06 milióna automobilov. Podľa niektorých odborníkov by tak mohla vystriedať General Motors na pozícii najväčšieho svetového výrobcu automobilov. Západné automobilky sa navyše začínajú obávať lacnejšej konkurencie čínskych rivalov. Mnohí americkí a západoeurópski výrobcovia áut sa v minulosti spojili s čínskymi firmami, aby vyrábali autá pre rýchlo rastúci čínsky trh. Teraz nastáva nevyhnutná druhá fáza, ktorou je vývoz lacnejších automobilov z Číny. (čtk)

AnalýzaVýroba automobilov vo svete Krajina 2004 2003 zmena (%)
Ázia a Tichomorie 23 161 729 21 531 955 +7,6
Západná Európa 16 982 488 16 942 779 +0,2
Severná Amerika 16 287 260 16 277 303 +0,1
Východná Európa 3 030 203 2 706 766 +11,9
Stredná a Južná Amerika 2 724 472 2 240 763 +21,6
Blízky východ 1 649 428 1 327 294 +24,3
Afrika 552 635 535 576 +3,2
Celkom 64 388 215 61 562 436 +4,6

Zdroj: Automotive News Data Center, R.L. Polk Marketing Systems

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 155
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 441
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 584
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 999
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 732
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 839
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 879
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 517
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 261

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Neprehliadnite tiež

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.