FOTO - REUTERS |
PRAHA - Automobilový priemysel patrí medzi popredných zamestnávateľov v Spojených štátoch a západnej Európe. V posledných rokoch sa výroba automobilov a s ňou spojené pracovné miesta stále viac presúvajú do krajín s nižšími mzdovými nákladmi, napríklad do východnej Európy.
Ohrozené sú pracovné miesta
Celosvetová produkcia automobilov sa v roku 2004 zvýšila o 4,6 percenta na 64,388 miliónov automobilov. V Severnej Amerike a západnej Európy zostala prakticky bez zmeny, pokým v ázijsko-pacifickom regióne stúpla o 7,6 percenta a vo východnej Európe o 11,9 percenta. V Južnej Amerike a na Blízkom východe rast výroby presiahol 20 percent.
Japonské a juhokórejské automobilky teraz zvyšujú svoje podiely na európskom trhu a budujú nové výrobné kapacity vo východnej Európe. Produkciu do tohto regiónu však presúvajú aj automobilky zo západnej Európy, napríklad z Nemecka a Francúzska, ktoré sú pre ázijskú konkurenciu a stagnujúci dopyt nútené znižovať náklady.
Predstavitelia automobilového priemyslu vrátane generálneho riaditeľa Volkswagenu Bernda Pischetsriedera a bývalého šéfa európskej divízie Fordu Marka Fieldsa varovali, že výroba automobilov v západnej Európe je ohrozená, pokým sa odvetviu nepodarí posilniť konkurencieschopnosť.
Obmedzovanie výroby automobilov by mohlo mať negatívny vplyv na vývoj ekonomiky i zamestnanosti v západnej Európe. V roku 2001 sa automobilový priemysel podieľal na celkovom počte pracovných miest v spracovateľskom odvetví EÚ šiestimi percentami. Znepokojené by malo byť predovšetkým Nemecko, kde od automobilového priemyslu závisí každé siedme pracovné miesto a kde sú mzdové náklady v tomto odvetví najvyššie na svete.
Problémy majú aj v Amerike
Ťažkosti majú rovnako výrobcovia automobilov v USA, ktorí sa potýkajú s rastúcou japonskou a kórejskou konkurenciou a so stúpajúcimi nákladmi na suroviny a zdravotnú starostlivosť. Drahý benzín navyše spôsobil pokles dopytu po športovo úžitkových automobiloch, ktoré boli v USA dlhý čas dôležitým zdrojom zisku.
Najväčšia svetová automobilka General Motors v novembri oznámila, že v Severnej Amerike zruší do roku 2008 asi 30-tisíc pracovných miest, čo zodpovedá takmer desiatim percentám jej celkovej pracovnej sily.
Najväčšia japonská automobilka Toyota naopak nedávno oznámila, že plánuje tento rok zvýšiť výrobu o desať percent na rekordných 9,06 milióna automobilov. Podľa niektorých odborníkov by tak mohla vystriedať General Motors na pozícii najväčšieho svetového výrobcu automobilov. Západné automobilky sa navyše začínajú obávať lacnejšej konkurencie čínskych rivalov. Mnohí americkí a západoeurópski výrobcovia áut sa v minulosti spojili s čínskymi firmami, aby vyrábali autá pre rýchlo rastúci čínsky trh. Teraz nastáva nevyhnutná druhá fáza, ktorou je vývoz lacnejších automobilov z Číny. (čtk)
AnalýzaVýroba automobilov vo svete Krajina | 2004 | 2003 | zmena (%) |
Ázia a Tichomorie | 23 161 729 | 21 531 955 | +7,6 |
Západná Európa | 16 982 488 | 16 942 779 | +0,2 |
Severná Amerika | 16 287 260 | 16 277 303 | +0,1 |
Východná Európa | 3 030 203 | 2 706 766 | +11,9 |
Stredná a Južná Amerika | 2 724 472 | 2 240 763 | +21,6 |
Blízky východ | 1 649 428 | 1 327 294 | +24,3 |
Afrika | 552 635 | 535 576 | +3,2 |
Celkom | 64 388 215 | 61 562 436 | +4,6 |
Zdroj: Automotive News Data Center, R.L. Polk Marketing Systems