Bratislava 23. januára (TASR) - Motoristom, ktorí jazdia na vozidlách so vznetovým motorom, nestačí na jeho bezproblémových chod v zimnom období mať iba vhodné palivo. Musia tiež podniknúť určité kroky súvisiace so špecifikami zimnej prevádzky.
Ako ďalej TASR uviedla hovorkyňa bratislavskej rafinérie Slovnaft Kristína Félová, problémy prevádzkovateľov vozidiel v zime vznikajú hlavne preto, že si pohonné látky nezabezpečujú z vhodného zdroja alebo neberú do úvahy sezónnu charakteristiku výrobku a nepripravia sa na zimnú prevádzku. Použitie motorovej nafty triedy F v zimnom období stanovuje norma, podľa ktorej je požadovaná medzná teplota filtrovateľnosti (CFPP) pod hranicou mínus 20 stupňov Celzia. V prípade tzv. extra zimnej nafty je na úrovni mínus 34 stupňov Celzia. Navyše, nízkoteplotná operabilita, ktorá charakterizuje stabilitu paliva za extrémnych zimných poveternostných podmienok, je pod mínus 30 stupňov.
Aby štartovanie vozidla so vznetovým motorom bolo v zimnom období pri teplotách nad hodnotou CFPP paliva bezproblémové, musí byť starostlivo pripravené na zimnú prevádzku. Podľa možnosti by pri večernom odstavení malo mať plnú palivovú nádrž. "Väčší objem paliva totiž chladne pomalšie, a tak v nádrži ostáva menej miesta pre vlhký vzduch, ktorý sa počas nočného ochladenia kondenzuje na vodu. Výsledkom je, že v sacom systéme môžu vzniknúť kryštáliky ľadu a dôsledkom toho už pri teplotách okolo bodu mrazu nie je motoru dodávané palivo. Pred veľmi mrazivými nocami je vhodné úplne naplniť palivovú nádrž a kondenzovanú vodu pravidelne odpúšťať," odporúča Félová.
Prevádzková bezpečnosť počas zimnej prevádzky vozidla je najviac ovplyvnená palivovým filtrom. Najlepšie riešenie podľa Félovej je používať filter s možnosťou ohrevu alebo filter odlučujúci vodu. "Pri vozidlách s najnovšou konštrukciou sa voda nahromadená vo filtri sníma a signalizuje, výsledkom čoho by malo byť okamžité vypustenie vody z filtra," pokračovala Félová. Prax však podľa nej poukazuje na to, že mnoho vozidiel takýmto filtrom nedisponuje. Odporúča preto zaobstarať si záložný filter, ktorý podľa možnosti treba uchovávať na teplom mieste. "Vozidlo sa nesmie prevádzkovať bez filtra. Pri tých automobiloch, u ktorých sa ohrev motorovej nafty zabezpečuje elektricky alebo chladiacou vodou, je treba prekontrolovať správne prevádzkovanie systému," dodala Félová.
Z ďalších rád, ako sa vyhnúť problémom s mrznutím nafty, odporúča napríklad kontrolu vzduchového filtra a používanie motorového oleja vhodného na zimnú prevádzku. K spoľahlivému štartu je treba mať k dispozícii bezchybný akumulátor vhodnej kapacity, potrebná je všeobecná kontrola elektrického systému. Dôležitou časťou bezchybného stavu vozidla je tiež správna kompresia.
Núdzovým riešením pri extrémne nízkych teplotách, obvykle pod mínus 20 stupňov Celzia, ako sa kritickému ochladeniu nafty vyhnúť, je podľa Félovej počas noci na krátky čas, v prípade potreby aj viackrát, nechať bežať motor vozidla.