Pri extrémnych mrazoch musia motoristi venovať svojmu vozidlu zvýšenú pozornosť

Bratislava 23. januára (TASR) - Motoristom, ktorí jazdia na vozidlách so vznetovým motorom, nestačí na jeho bezproblémových chod v zimnom období mať iba ...

Bratislava 23. januára (TASR) - Motoristom, ktorí jazdia na vozidlách so vznetovým motorom, nestačí na jeho bezproblémových chod v zimnom období mať iba vhodné palivo. Musia tiež podniknúť určité kroky súvisiace so špecifikami zimnej prevádzky.

Ako ďalej TASR uviedla hovorkyňa bratislavskej rafinérie Slovnaft Kristína Félová, problémy prevádzkovateľov vozidiel v zime vznikajú hlavne preto, že si pohonné látky nezabezpečujú z vhodného zdroja alebo neberú do úvahy sezónnu charakteristiku výrobku a nepripravia sa na zimnú prevádzku. Použitie motorovej nafty triedy F v zimnom období stanovuje norma, podľa ktorej je požadovaná medzná teplota filtrovateľnosti (CFPP) pod hranicou mínus 20 stupňov Celzia. V prípade tzv. extra zimnej nafty je na úrovni mínus 34 stupňov Celzia. Navyše, nízkoteplotná operabilita, ktorá charakterizuje stabilitu paliva za extrémnych zimných poveternostných podmienok, je pod mínus 30 stupňov.

Aby štartovanie vozidla so vznetovým motorom bolo v zimnom období pri teplotách nad hodnotou CFPP paliva bezproblémové, musí byť starostlivo pripravené na zimnú prevádzku. Podľa možnosti by pri večernom odstavení malo mať plnú palivovú nádrž. "Väčší objem paliva totiž chladne pomalšie, a tak v nádrži ostáva menej miesta pre vlhký vzduch, ktorý sa počas nočného ochladenia kondenzuje na vodu. Výsledkom je, že v sacom systéme môžu vzniknúť kryštáliky ľadu a dôsledkom toho už pri teplotách okolo bodu mrazu nie je motoru dodávané palivo. Pred veľmi mrazivými nocami je vhodné úplne naplniť palivovú nádrž a kondenzovanú vodu pravidelne odpúšťať," odporúča Félová.

Prevádzková bezpečnosť počas zimnej prevádzky vozidla je najviac ovplyvnená palivovým filtrom. Najlepšie riešenie podľa Félovej je používať filter s možnosťou ohrevu alebo filter odlučujúci vodu. "Pri vozidlách s najnovšou konštrukciou sa voda nahromadená vo filtri sníma a signalizuje, výsledkom čoho by malo byť okamžité vypustenie vody z filtra," pokračovala Félová. Prax však podľa nej poukazuje na to, že mnoho vozidiel takýmto filtrom nedisponuje. Odporúča preto zaobstarať si záložný filter, ktorý podľa možnosti treba uchovávať na teplom mieste. "Vozidlo sa nesmie prevádzkovať bez filtra. Pri tých automobiloch, u ktorých sa ohrev motorovej nafty zabezpečuje elektricky alebo chladiacou vodou, je treba prekontrolovať správne prevádzkovanie systému," dodala Félová.

Z ďalších rád, ako sa vyhnúť problémom s mrznutím nafty, odporúča napríklad kontrolu vzduchového filtra a používanie motorového oleja vhodného na zimnú prevádzku. K spoľahlivému štartu je treba mať k dispozícii bezchybný akumulátor vhodnej kapacity, potrebná je všeobecná kontrola elektrického systému. Dôležitou časťou bezchybného stavu vozidla je tiež správna kompresia.

Núdzovým riešením pri extrémne nízkych teplotách, obvykle pod mínus 20 stupňov Celzia, ako sa kritickému ochladeniu nafty vyhnúť, je podľa Félovej počas noci na krátky čas, v prípade potreby aj viackrát, nechať bežať motor vozidla.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 266
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 787
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 175
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 263
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 402
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 905
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 856
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 795
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 711
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 455

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.

Fico žiada Kisku, aby zaplatil milión za používanie vládneho lietadla

Fico sa na konci tlačovej konferencie pustil do prezidenta Andreja Kisku.