Doug Flett, Edinburgh, Škótsko: ,,Na začiatku kariéry som počul: Vyhrať na celom svete nie je ziskom, ak pritom stratíte dušu. Teraz rozmýšľam, či je to pravda a či budúci historici o nás povedia, že sme vyhrali v globálnej ekonomike, ale zničili sme rodiny, spoločenstvá a dokonca celé národy. Čo nazývate výhrou? Nejde tu o niečo viac ako to, čo môže ponúknuť trh?"
Jack a Suzy Welchovci: "Vyhrávanie v skutočnosti nemá nič do činenia s trhmi. Alebo by sme mali skôr povedať, že by nemalo mať s nimi nič spoločné. Podľa vašej definície je vyhrávanie osobnou cestou. Je o vás ako o jednotlivcovi, ktorý si stanoví cieľ a dosiahne ho. Tým cieľom môže byť vytvorenie a udržanie šťastnej, zdravej rodiny. Mohlo by ním byť založenie alebo financovanie útulku pre bezdomovcov. Mohlo by ním byť učenie detí čítať. Mohlo by ním byť oboplávanie sveta.
Ale mohlo by ním byť aj vybudovanie prekvitajúcej spoločnosti, ktorá uspeje na globálnom trhu.
Pri vyhrávaní ide o dosiahnutie niečoho, čo si zvolíte. Nejde tu nutne o zisk. Ale pri vyhrávaní ide o to, že niečo podniknete so svojím životom. To je zásadné, Ide o zmysel počínania, dosiahnutie cieľa.
Pri vyhrávaní nejde o ničenie rodín, spoločenstiev a národov. Dokonca ani vtedy, keď vyhrávajú firmy, ktoré sa zúčastňujú na novej globálnej ekonomike. To, čo naznačujete, že ekonomický úspech je zo svojej podstaty akosi morálne skorumpovaný, je absolútne nepravdivé. Keď v biznise nejaká firma vyhráva, zvyčajne sa nájde aj veľa súbežných víťazov. Riaditelia a akcionári úspešnej firmy majú, samozrejme, prospech. Ale aj jej zamestnanci, veľkoobchodníci a dodávatelia. V niektorých prípadoch vedie úspech spoločnosti k vytvoreniu desiatok ďalších firiem, ktoré dodávajú alebo predávajú svoje produkty a služby "materskej" firme. Ako príklad uvedieme Microsoft a Amgen. Niekedy úspešné spoločnosti vytvoria celé nové odvetvia s množstvom nových konkurentov.
Najdôležitejšie je, že všetky tieto nové firmy vytvárajú pracovné miesta, životnú miazgu akejkoľvek spoločnosti. Keď ľudia majú zmysluplmú prácu, majú slobodu stanoviť si vlastné ciele, nielen prežívať. Môžu sa vzdelávať a vychovávať svoje deti, cestovať alebo dávať peniaze na charitu. Môžu snívať.
Popri vytváraní pracovných miest platia vyhrávajúce firmy dane, rovnako ako ich zamestnanci a financujú nespočetné programy - od škôl cez nemocnice až po ihriská.
Je jasné, že v ekonomike existujú ľudia, ktorí strácajú dušu na úkor zisku, ako to tvrdíte vy. Je to stará pesnička, ktorú - veľmi nešťastne - pravidelne oživujú nové správy o firemných klamstvách, podvodoch alebo krádežiach. Existujú a vždy budú existovať skorumpovaní hlupáci a nielen v ekonomike, ale v každej oblasti - od duchovenstva až po politiku. Sme však presvedčení, že väčšina ľudí v biznise, rovnako ako väčšina ľudí vo všeobecnosti je dobrá. Chcú vyhrávať správnym spôsobom, čisto, férovo a podľa pravidiel. Chcú rozbiehať firmy, alebo ich pomáhať budovať. Chcú každý deň hľadať nové nápady. Chcú vynaliezať nové technológie a spôsoby, ako robiť veci. Chcú inú budúcnosť - lepšiu pre seba, svoje rodiny, priateľov a kolegov. Obzrú sa budúci historici späť za týmito ľuďmi a povedia, že ich chápanie vyhrávania zničilo svet?
Alebo skôr povedia, že ho títo ľudia urobili lepším? (r)
New York Times Syndicate začal koncom minulého roka týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov.
Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME získal práva na ich zverejňovanie a prináša vám ich v pravidelnom seriáli.
Autor: Jack, Suzy Welchovci