ILUSTRAČNÉ FOTO - EPA |
BRATISLAVA - Ak by vláda SR nestihla vybrať nového majiteľa 100-percentného balíka akcií Železničnej spoločnosti ZSSK Cargo do koalíciou odporúčaného termínu 31. marca, štát by mohol prísť o časť z predpokladaných privatizačných príjmov. Tie minister dopravy Pavol Prokopovič očakáva v sume od 15 do 20 miliárd korún.
Firma totiž podľa predsedu predstavenstva konkurenčnej Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti Romana Filisteina stráca trhové podiely a už v budúcom roku jej po uvoľnení trhu budú konkurovať aj dopravcovia z okolitých krajín. Už v roku 2006 sa podľa neho môže zvýšiť podiel alternatívnych dopravcov na slovenskom trhu železničnej prepravy z približne 1,5 percenta až na 10 percent. Šéf najväčšieho alternatívneho prepravcu na Slovensku si tiež myslí, že ZSSK Cargo každým týždňom stráca objem prepravy, a tým sa znižuje jej hodnota. "Dobre pripravená privatizácia však môže výrazne zvrátiť negatívne hospodárske výsledky spoločnosti, najmä ak sa pre ňu stane rozhodujúcim ukazovateľom zisk, a nie udržiavanie trhového podielu za každú cenu," povedal Filistein.
Ani predaj Carga by však nemal v strednodobom výhľade nič zmeniť na tom, že počas liberalizácie začnú na trhu železničnej dopravy pôsobiť a získavať trhové podiely ďalší dopravcovia. "Predpokladám, že v priebehu ďalších piatich až desiatich rokov môžu až 30 percent trhu získať nové železničné spoločnosti," povedal Gerhard Eibinger z rakúskej LTE Logistik- und Transport-GmbH, ktorá na Slovensku pôsobí prostredníctvom firmy LTE Logistik a Transport Slovakia.
Postavenie ZSSK Cargo na slovenskom trhu bude podľa Vladimíra Goceliaka zo Slovenskej železničnej dopravnej spoločnosti, ktorá je ďalším z alternatívnych dopravcov záležať aj na záväzkoch nového majiteľa, zakotvených v privatizačnej zmluve. (sita)