Bratislava 22. januára (TASR) - Kým supermarkety v ČR v ostatných troch rokoch strácajú pozíciu na trhu v prospech hypermarketov a diskontov, na Slovensku sa supermarketom a hypermarketom stále darí.
Analytik agentúry pre prieskum trhu Terno v SR Ľubomír Drahovský vysvetlil, že "obľuba hypermarketov a supermarketov v uplynulom roku vyplýva aj z toho, že ich prevádzkovatelia dokázali najmä v segmente privátnych značiek ponúknuť tovar za cenu, ktorá konkuruje diskontu."
Zdeněk Skála zo spoločnosti Incoma Research podľa denníka Hospodářské noviny konkretizoval, že v roku 2005 poklesli preferencie supermarketov v ČR oproti roku 2000 (29 %) na 15 %. Naopak, súbežne stúpla obľuba diskontných predajní zo 17 % na minuloročných 23 %. Preferencie hypermarketov sa v ostatných troch rokoch pohybujú okolo 36 %. Podľa jeho slov predovšetkým nízke ceny lákajú spotrebiteľov do diskontných predajní a odrádzajú ich od návštevy supermarketov, kde narazia na dlhé rady pred pokladnicami, preplnené obchody, pomalé nákupy a komplikovanú dostupnosť. Asi 10 % zákazníkov v ČR je náročných a vyhľadáva malé špecializované predajne, ktoré prosperujú. Privátne značky podľa Skálu vernosť zákazníkov nezaručujú, zákazník sa v sortimente i cene tovaru môže rýchlo preorientovať.
V súvislosti s rozdielmi v návštevnosti obchodných prevádzok v ČR a SR Drahovský pre TASR pripomenul, že obchodný priestor Slovenska je v porovnaní s českým fázovo posunutý. Znamená to, že nástup diskontov bol o niečo pomalší a neskorší ako v Čechách. Na Slovensku je prakticky v predaji diskontov len jedna nadnárodná spoločnosť Schwarz, kam patrí Kaufland a Lidl. Z toho vyplýva, že "dominantnú obľubu v nákupoch Slovákov má stále sieť hypermarketov a supermarketov".
Najmä v supermarketoch, zdôraznil, obchodná sieť Billa, ktorá prevzala v roku 2005 predajne spoločnosti Delvita, a COOP JEDNOTA Slovensko SD, dokázali osloviť svojho zákazníka z blízkeho okolia, ponúknuť mu kvalitný sortiment a servis. Tým spôsobili, že sa neťahal do postupne sa rozrastajúcej sa siete diskontov.
Slovenský spotrebiteľ preferuje pri nákupe cenu. "Približne tri štvrtiny kupujúcich sa orientujú na potravinársky sortiment cez cenu a nie cez kvalitu. Táto skutočnosť deformuje pohľad na predaj sortimentnej štruktúry potravín."
Nadnárodné obchodné reťazce v roku 2006 prechádzajú do výstavby plošne menšej obchodnej siete, príkladom sú Tesco, Ahold. Začne sa však zapĺňať formát supermarketov, kde až doposiaľ bola lídrom spoločnosť Billa, patriaca k nadnárodnej skupine Rewe. "Čoraz viac významných obchodníkov hľadá svoju pozíciu v obchodno-zábavných centrách pre ich zvyšujúcu sa návštevnosť," mapuje stratégiu podnikateľov z brandže obchodu Drahovský.
Upozornil ďalej na fakt, že slovenský spotrebiteľ sa štrukturuje. Tak ako rastie skupina spotrebiteľov, preferujúca diskontný predaj z pohľadu cien, v mestách sa začína štrukturovať skupina spotrebiteľov, ktorí vyhľadávajú obchody s kvalitným sortimentom potravín.
Na otázku, v čom bude slovenský trh obchodných prevádzok kopírovať český, analytik uviedol že Slovensko bude kopírovať český trh iba v priestoroch väčších miest. Geografické rozloženie osídlenia a doposiaľ nízka mobilita obyvateľstva bude však stále dávať význam tomu obchodu, ktorý dokáže ponúkať sortiment lokálne a vystihne jeho štruktúrou dennú potrebu zákazníkov.
Kým Česi najčastejšie nakupujú potraviny v prevádzkach Kaufland, Penny Market, Plus Diskont, Jednota a Tesco, Slováci vyhľadávajú najmä predajne COOP Jednota Slovensko, Tesco, Billa, Ahold a siete Swarz (Kaufland a Lidl).