Ak by štát nepredal ZSSK Cargo, firma stratí na hodnote

BRATISLAVA 22. januára (SITA) - Ak by vláda SR nestihla vybrať nového majiteľa 100-percentého balíka akcií Železničnej spoločnosti ZSSK Cargo, a.s. (ZSSK Cargo) do koalíciou odporúčaného termínu 31. marca ...

BRATISLAVA 22. januára (SITA) - Ak by vláda SR nestihla vybrať nového majiteľa 100-percentého balíka akcií Železničnej spoločnosti ZSSK Cargo, a.s. (ZSSK Cargo) do koalíciou odporúčaného termínu 31. marca 2006, štát by mohol prísť o časť z predpokladaných privatizačných príjmov. Tie minister dopravy Pavol Prokopovič očakáva na úrovni 15 mld. Sk až 20 mld. Sk. Firma totiž podľa oslovených odborníkov stráca trhové podiely a už v budúcom roku jej budú konkurovať na základe voľného vstupu na trh aj dopravcovia z okolitých krajín. “Každým týždňom ZSSK Cargo stráca objem prepravy, a tým pádom aj na hodnote," tvrdí predseda predstavenstva Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti, a.s. (BRKS) Roman Filistein, ktorá je najväčším alternatívnym dopravcom na

Ešte pred privatizáciou ZSSK Cargo je však potrebné zabezpečiť vzťah firmy s osobným dopravcom Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s., keďže potom už pôjde o vzťah súkromného a štátneho subjektu, myslí si generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák. Termín privatizácie stanovený na volebný rok nie je podľa neho úplne na mieste. "Ak sa už však proces začal, umelé naťahovanie by mu neprospelo a mal by sa dokončiť čo najskôr," dodal Palčák. Podľa Vladimíra Goceliaka zo Slovenskej železničnej dopravnej spoločnosti, a.s., ďalšieho alternatívneho dopravcu, záleží aj na tom, ako bude postavená privatizačná zmluva. "Napríklad do akej miery bude privatizér zaviazaný pokryť dopravnú obslužnosť územia na menej využitých tratiach, či bude ochotný spolupracovať s alternatívnymi dopravcami, čo terajšie ZSSK Cargo odmieta, či sa bude meniť cenový výmer za využívanie dopravnej cesty a podobne," argumentuje Goceliak.

"Predaj ZSSK Cargo nezmení v strednodobom výhľade nič na tom, že počas liberalizácie začnú na trhu železničnej dopravy pôsobiť a získavať trhové podiely ďalší dopravcovia. Predpokladám, že v priebehu ďalších 5 až 10 rokov môžu až 30 % trhu získať nové železničné spoločnosti," povedal pre agentúru SITA Gerhard Eibinger z rakúskej LTE Logistik- und Transport-GmbH, ktorá na Slovensku pôsobí prostredníctvom firmy LTE Logistik a Transport Slovakia, s.r.o. Len v samotnom roku 2006 sa môže podľa Romana Filisteina z BRKS zvýšiť podiel alternatívnych dopravcov na slovenskom trhu železničnej prepravy z približne 1,5 % až na 10 %. "Dobre pripravená privatizácia ale môže výrazne zvrátiť negatívne hospodárske výsledky ZSSK Cargo, najmä ak sa pre ňu stane rozhodujúcim ukazovateľom zisk a nie udržiavanie trhového podielu za každú cenu," povedal Filistein.

Aj keď má ZSSK Cargo spracovaný aj strategický plán na obdobie rokov 2005 až 2007 s výhľadom do roku 2010, veľmi dôležitá však bude podľa hovorcu firmy Miloša Čikovského predstava nového akcionára. V súčasnosti uplatňuje spoločnosť tzv. udržiavací variant, ktorý sa zakladá na tvorbe vlastných investičných zdrojov len prostredníctvom odpisov a získavaní cudzích zdrojov cez úvery. "Prínos nového akcionára by sa mal prejaviť predovšetkým v získaní a využití nových prepravných príležitostí a následne aj vo zvýšenej tvorbe hospodárskeho zisku, ktorého časť by mohla smerovať na technicko-technologický rozvoj firmy," vysvetlil Čikovský.

Výber investora, ktorý získa 100-percentný balík akcií ZSSK Cargo sa podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča ukončí do konca marca 2006. "Záujemcovia môžu podávať svoje ponuky do 31. januára, takže nám zostávajú ešte dva mesiace na to, aby bol proces vyhodnotený a návrh predložený na rokovanie vlády,“ reagoval Prokopovič vo štvrtok na odporúčanie koaličnej rady, podľa ktorého vláda a Fond národného majetku SR môžu prijímať privatizačné rozhodnutia len do 31. marca.

ZSSK Cargo vznikla 1. januára minulého roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Za deväť mesiacov minulého roka vykázala ZSSK Cargo stratu 178,5 mil. Sk, kým podľa plánu na toto obdobie mala byť strata spoločnosti 117 mil. Sk. V sledovanom období vlaňajška dosiahol objem prepraveného tovaru 35,1 mil. ton a tržby z prepravy tovaru dosiahli 10,4 mld. Sk.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  8. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  9. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  10. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 376
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 345
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 865
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 057
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 867
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 598
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 541
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 421
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 208
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

Neprehliadnite tiež

Ikea radí, ako rozoznať jej modrú tašku od drahej koženej kabelky

Ak taškou zatrasiete a ona sa zloží, je to originál, radí Ikea.

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Richter si pýta doklad, ktorý mu nemôžu dať

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.

Zvýšenie platov vo Volkswagene nepresadili

Odborári chceli vyšší plat o 16 percent.

Na zmenu dlhovej brzdy budeme musieť možno rezignovať, naznačil Kažimír

Podľa Kažimíra sa totiž "rozumní ľudia v niektorých opozičných stranách minuli".


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop