SME

Ak by štát nepredal ZSSK Cargo, firma stratí na hodnote

BRATISLAVA 20. januára (SITA) - Ak by vláda SR nestihla vybrať nového majiteľa 100-percentého balíka akcií Železničnej spoločnosti ZSSK Cargo, a.s. (ZSSK Cargo) do koalíciou odporúčaného termínu 31. marca ...

BRATISLAVA 20. januára (SITA) - Ak by vláda SR nestihla vybrať nového majiteľa 100-percentého balíka akcií Železničnej spoločnosti ZSSK Cargo, a.s. (ZSSK Cargo) do koalíciou odporúčaného termínu 31. marca 2006, štát by mohol prísť o časť z predpokladaných privatizačných príjmov. Tie minister dopravy Pavol Prokopovič očakáva na úrovni 15 mld. Sk až 20 mld. Sk. Firma totiž podľa oslovených odborníkov stráca trhové podiely a už v budúcom roku jej budú konkurovať na základe voľného vstupu na trh aj dopravcovia z okolitých krajín. “Každým týždňom ZSSK Cargo stráca objem prepravy, a tým pádom aj na hodnote," tvrdí predseda predstavenstva Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti, a.s. (BRKS) Roman Filistein, ktorá je najväčším alternatívnym dopravcom na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ešte pred privatizáciou ZSSK Cargo je však potrebné zabezpečiť vzťah firmy s osobným dopravcom Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s., keďže potom už pôjde o vzťah súkromného a štátneho subjektu, myslí si generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák. Termín privatizácie stanovený na volebný rok nie je podľa neho úplne na mieste. "Ak sa už však proces začal, umelé naťahovanie by mu neprospelo a mal by sa dokončiť čo najskôr," dodal Palčák. Podľa Vladimíra Goceliaka zo Slovenskej železničnej dopravnej spoločnosti, a.s., ďalšieho alternatívneho dopravcu, záleží aj na tom, ako bude postavená privatizačná zmluva. "Napríklad do akej miery bude privatizér zaviazaný pokryť dopravnú obslužnosť územia na menej využitých tratiach, či bude ochotný spolupracovať s alternatívnymi dopravcami, čo terajšie ZSSK Cargo odmieta, či sa bude meniť cenový výmer za využívanie dopravnej cesty a podobne," argumentuje Goceliak.

SkryťVypnúť reklamu

"Predaj ZSSK Cargo nezmení v strednodobom výhľade nič na tom, že počas liberalizácie začnú na trhu železničnej dopravy pôsobiť a získavať trhové podiely ďalší dopravcovia. Predpokladám, že v priebehu ďalších 5 až 10 rokov môžu až 30 % trhu získať nové železničné spoločnosti," povedal pre agentúru SITA Gerhard Eibinger z rakúskej LTE Logistik- und Transport-GmbH, ktorá na Slovensku pôsobí prostredníctvom firmy LTE Logistik a Transport Slovakia, s.r.o. Len v samotnom roku 2006 sa môže podľa Romana Filisteina z BRKS zvýšiť podiel alternatívnych dopravcov na slovenskom trhu železničnej prepravy z približne 1,5 % až na 10 %. "Dobre pripravená privatizácia ale môže výrazne zvrátiť negatívne hospodárske výsledky ZSSK Cargo, najmä ak sa pre ňu stane rozhodujúcim ukazovateľom zisk a nie udržiavanie trhového podielu za každú cenu," povedal Filistein.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď má ZSSK Cargo spracovaný aj strategický plán na obdobie rokov 2005 až 2007 s výhľadom do roku 2010, veľmi dôležitá však bude podľa hovorcu firmy Miloša Čikovského predstava nového akcionára. V súčasnosti uplatňuje spoločnosť tzv. udržiavací variant, ktorý sa zakladá na tvorbe vlastných investičných zdrojov len prostredníctvom odpisov a získavaní cudzích zdrojov cez úvery. "Prínos nového akcionára by sa mal prejaviť predovšetkým v získaní a využití nových prepravných príležitostí a následne aj vo zvýšenej tvorbe hospodárskeho zisku, ktorého časť by mohla smerovať na technicko-technologický rozvoj firmy," vysvetlil Čikovský.

Výber investora, ktorý získa 100-percentný balík akcií ZSSK Cargo sa podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča ukončí do konca marca 2006. "Záujemcovia môžu podávať svoje ponuky do 31. januára, takže nám zostávajú ešte dva mesiace na to, aby bol proces vyhodnotený a návrh predložený na rokovanie vlády,“ reagoval Prokopovič vo štvrtok na odporúčanie koaličnej rady, podľa ktorého vláda a Fond národného majetku SR môžu prijímať privatizačné rozhodnutia len do 31. marca.

SkryťVypnúť reklamu

ZSSK Cargo vznikla 1. januára minulého roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Za deväť mesiacov minulého roka vykázala ZSSK Cargo stratu 178,5 mil. Sk, kým podľa plánu na toto obdobie mala byť strata spoločnosti 117 mil. Sk. V sledovanom období vlaňajška dosiahol objem prepraveného tovaru 35,1 mil. ton a tržby z prepravy tovaru dosiahli 10,4 mld. Sk.



jt;px;vk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 831
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 230
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 548
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 987
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 845
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 291
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 645
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 954
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 676
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 520
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 509
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 294
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 645
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 954
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 676
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 520
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 509
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 294
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu