UMELÉ NAŤAHOVANIE PRIVATIZAČNÉHO PROCESU BY PODĽA RIADITEĽA VÝSKUMNÉHO ÚSTAVU DOPRAVNÉHO ĽUBOMÍRA PALČÁKA FIRME NEPROSPELO A MAL BY SA PRETO DOKONČIŤ ČO NAJSKÔR

Ak by štát nepredal ZSSK Cargo, firma stratí na hodnote

BRATISLAVA 20. januára (SITA) - Ak by vláda SR nestihla vybrať nového majiteľa 100-percentého balíka akcií Železničnej spoločnosti ZSSK Cargo, a.s. (ZSSK Cargo) do koalíciou odporúčaného termínu 31. marca ...

BRATISLAVA 20. januára (SITA) - Ak by vláda SR nestihla vybrať nového majiteľa 100-percentého balíka akcií Železničnej spoločnosti ZSSK Cargo, a.s. (ZSSK Cargo) do koalíciou odporúčaného termínu 31. marca 2006, štát by mohol prísť o časť z predpokladaných privatizačných príjmov. Tie minister dopravy Pavol Prokopovič očakáva na úrovni 15 mld. Sk až 20 mld. Sk. Firma totiž podľa oslovených odborníkov stráca trhové podiely a už v budúcom roku jej budú konkurovať na základe voľného vstupu na trh aj dopravcovia z okolitých krajín. “Každým týždňom ZSSK Cargo stráca objem prepravy, a tým pádom aj na hodnote," tvrdí predseda predstavenstva Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti, a.s. (BRKS) Roman Filistein, ktorá je najväčším alternatívnym dopravcom na Slovensku.

Ešte pred privatizáciou ZSSK Cargo je však potrebné zabezpečiť vzťah firmy s osobným dopravcom Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s., keďže potom už pôjde o vzťah súkromného a štátneho subjektu, myslí si generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomír Palčák. Termín privatizácie stanovený na volebný rok nie je podľa neho úplne na mieste. "Ak sa už však proces začal, umelé naťahovanie by mu neprospelo a mal by sa dokončiť čo najskôr," dodal Palčák. Podľa Vladimíra Goceliaka zo Slovenskej železničnej dopravnej spoločnosti, a.s., ďalšieho alternatívneho dopravcu, záleží aj na tom, ako bude postavená privatizačná zmluva. "Napríklad do akej miery bude privatizér zaviazaný pokryť dopravnú obslužnosť územia na menej využitých tratiach, či bude ochotný spolupracovať s alternatívnymi dopravcami, čo terajšie ZSSK Cargo odmieta, či sa bude meniť cenový výmer za využívanie dopravnej cesty a podobne," argumentuje Goceliak.

"Predaj ZSSK Cargo nezmení v strednodobom výhľade nič na tom, že počas liberalizácie začnú na trhu železničnej dopravy pôsobiť a získavať trhové podiely ďalší dopravcovia. Predpokladám, že v priebehu ďalších 5 až 10 rokov môžu až 30 % trhu získať nové železničné spoločnosti," povedal pre agentúru SITA Gerhard Eibinger z rakúskej LTE Logistik- und Transport-GmbH, ktorá na Slovensku pôsobí prostredníctvom firmy LTE Logistik a Transport Slovakia, s.r.o. Len v samotnom roku 2006 sa môže podľa Romana Filisteina z BRKS zvýšiť podiel alternatívnych dopravcov na slovenskom trhu železničnej prepravy z približne 1,5 % až na 10 %. "Dobre pripravená privatizácia ale môže výrazne zvrátiť negatívne hospodárske výsledky ZSSK Cargo, najmä ak sa pre ňu stane rozhodujúcim ukazovateľom zisk a nie udržiavanie trhového podielu za každú cenu," povedal Filistein.

Aj keď má ZSSK Cargo spracovaný aj strategický plán na obdobie rokov 2005 až 2007 s výhľadom do roku 2010, veľmi dôležitá však bude podľa hovorcu firmy Miloša Čikovského predstava nového akcionára. V súčasnosti uplatňuje spoločnosť tzv. udržiavací variant, ktorý sa zakladá na tvorbe vlastných investičných zdrojov len prostredníctvom odpisov a získavaní cudzích zdrojov cez úvery. "Prínos nového akcionára by sa mal prejaviť predovšetkým v získaní a využití nových prepravných príležitostí a následne aj vo zvýšenej tvorbe hospodárskeho zisku, ktorého časť by mohla smerovať na technicko-technologický rozvoj firmy," vysvetlil Čikovský.

Výber investora, ktorý získa 100-percentný balík akcií ZSSK Cargo sa podľa ministra dopravy Pavla Prokopoviča ukončí do konca marca 2006. "Záujemcovia môžu podávať svoje ponuky do 31. januára, takže nám zostávajú ešte dva mesiace na to, aby bol proces vyhodnotený a návrh predložený na rokovanie vlády,“ reagoval Prokopovič vo štvrtok na odporúčanie koaličnej rady, podľa ktorého vláda a Fond národného majetku SR môžu prijímať privatizačné rozhodnutia len do 31. marca.

ZSSK Cargo vznikla 1. januára minulého roka rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Za deväť mesiacov minulého roka vykázala ZSSK Cargo stratu 178,5 mil. Sk, kým podľa plánu na toto obdobie mala byť strata spoločnosti 117 mil. Sk. V sledovanom období vlaňajška dosiahol objem prepraveného tovaru 35,1 mil. ton a tržby z prepravy tovaru dosiahli 10,4 mld. Sk.



jt;px;vk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 472
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 600
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 047
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 938
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 489
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 651
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 792
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 727
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 667
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 050

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Aké autá sa vyrábali v bratislavskom Volkswagene? (fotogaléria)

V závode sa aktuálne produkuje sedem modelov.

Výrobné priestory závodu Volkswagen Slovakia.

Česko upustí od plošnej kontroly poľského mäsa, Slovensko chce väčšie záruky

Eurokomisia český postoj kritizuje ako diskriminačný na jednotnom trhu EÚ.

Ilustračné foto

Zomrel známy americký ekonóm Alan Krueger

Bol expertom na pracovný trh a predovšetkým na dosah minimálnej mzdy, dožil sa 58 rokov.

Alan Krueger.

Slovenka organizuje kluby aj v Kočnerovom hoteli

Priestory sú vraj vecou organizátorov.

Residence Hotel & Club prevádzkuje firma, ktorej je Marian Kočner polovičný majiteľ.

Bratislavský Volkswagen prepúšťa ľudí. Aká budúcnosť ho čaká

Nemecký koncern preinvestoval na Slovensku miliardy eur.

Ilustračné foto.