Výrobu nákladných áut Liaz obnovia po 2 rokoch

Jablonec nad Nisou 20. januára (TASR) - Vyše dva roky sa už nevyrábajú, napriek tomu sa v poslednom ročníku terénneho závodu Ralley Dakar umiestnilo toto ...

Jablonec nad Nisou 20. januára (TASR) - Vyše dva roky sa už nevyrábajú, napriek tomu sa v poslednom ročníku terénneho závodu Ralley Dakar umiestnilo toto vozidlo medzi kamiónmi na 11. mieste. Nákladné vozidlá Liaz, ktorých po českých cestách stále ešte jazdia tisíce, čaká vzkriesenie. V Jablonci nad Nisou ich chce v bývalej motorárni Liazu pod značkou Fox vyrábať firma Tedom spoločne s jazdcom a podnikateľom Martinom Macíkom.

"Pracujeme na štyroch prototypoch, predstavíme ich na tohtoročnom veľtrhu Autotec v Brne," povedal Martin Macík, ktorý má mať vo vznikajúcej firme polovičný podiel.

Macík vlastní dokumentáciu na nákladné vozidlá, využiť chce tiež poznatky zo svojich štyroch účastí na posledných ročníkoch závodu do Dakaru. "Technika sa nám podarila nad očakávania. Mohlo to byť, samozrejme, lepšie, z toho som - v úvodzovkách - trocha sklamaný," povedal Macík.

Vozidlá Liaz sa predtým na dakarskej súťaži pravidelne zúčastňovali, ale nakoniec úplne zmizli rovnako ako továreň. Firma prešla kupónovou privatizáciou a počet vyrobených áut až do jej definitívneho konca v roku 2003 neustále klesal.

"Štarty s liazom nie sú samoúčelné. Vyskúšali sme pár vecí pre vývoj auta, ktoré chceme stavať a dať do malosériovej výroby," povedal Macík. Tedom získal jabloneckú motoráreň v roku 2003. "Nákladné vozidlá chceme montovať v Jablonci," uviedol riaditeľ závodu Vlastimil Vildman. V Jablonci vyrábajú aj motory pre autobusy Tedom, na výrobu ktorých chystá firma nový závod v Třebíči.

Nový podnik neráta s tým, že by sa na trh vrátil s ťahačmi Liaz, ale skôr so špeciálnymi úžitkovými vozidlami, napríklad na komunálne účely. Na trhu ťahačov panuje veľká konkurencia, navyše, zákazníci dopravcov často vyžadujú použitie kamiónov známych a osvedčených značiek.

"Nevlastníme značku Liaz, budeme vyrábať pod značkou Fox," uviedol Macík. Pomenovanie pochádza z posledného modelového radu, ktorý v Liaze vymysleli v 90. rokoch. Ochrannú známku Liaz vlastní firma AP Trust.

Liaz zažil obdobie svojej najväčšej slávy v 70. a 80. rokoch. Vtedy koncern zamestnával vyše 11 000 ľudí a ročne vyrobil viac ako 13 000 áut. Od 90. rokov išla firma rýchle dole. Prišla o niektoré trhy, navyše sa nevyrovnala s konkurenciou zo zahraničia. A domáci dopravcovia začali dávať napríklad kvôli lepšiemu servisu prednosť zahraničným vozidlám. Napriek tomu má značka stále veľa zástancov. Fanúšikovia Liazu sú z možného návratu značky nadšení.

Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 12 065
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 165
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 197
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 131
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 474
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 968
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 941
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 882
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 361
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 209

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Oligarchovia v médiách nie sú filantropi, ide im o vplyv

Odborník na komunikáciu a mediálne štúdiá Václav Štetka hovorí, že oligarchovia médiá skupujú výhradne kvôli svojim záujmom.

KOMENTÁRE

Držme sa my len Ruska! Veď aj tam je Západ

Váhanie a spor v otázke MiG-ov naznačujú dvojtvárnosť Slovenska.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

Neprehliadnite tiež

Kyberútok na Komisiu pre cenné papiere mohli využiť na nelegálne obchodovanie

Softvér bol opravený rýchlo po tom, ako sa v roku 2016 odhalilo, že do neho prenikli hackeri. Avšak možnosť, že niekto mohol preniknutie využiť na dosiahnutie nelegálnych ziskov, sa zistila až minulý mesiac.

Európsky letecký trh je veľmi roztrieštený, potrebuje konsolidáciu

Európsky letecký trh predstavuje zhruba štvrtinu globálneho objemu prepravy.

Počet osobných bankrotov na Slovensku výrazne vzrástol

Posledné mesiace priniesli Slovensku rekordný počet osobných bankrotov.

Zlaté časy svetovej ekonomiky môžu potrvať až do roku 2020, tvrdí analytik

Súčasné obdobie v svetovej ekonomike môže byť najdlhšou konjunktúrou od druhej svetovej vojny.