SME
Štvrtok, 14. november, 2019 | Meniny má Irma

Výrobu nákladných áut Liaz obnovia po 2 rokoch

Jablonec nad Nisou 20. januára (TASR) - Vyše dva roky sa už nevyrábajú, napriek tomu sa v poslednom ročníku terénneho závodu Ralley Dakar umiestnilo toto ...

Jablonec nad Nisou 20. januára (TASR) - Vyše dva roky sa už nevyrábajú, napriek tomu sa v poslednom ročníku terénneho závodu Ralley Dakar umiestnilo toto vozidlo medzi kamiónmi na 11. mieste. Nákladné vozidlá Liaz, ktorých po českých cestách stále ešte jazdia tisíce, čaká vzkriesenie. V Jablonci nad Nisou ich chce v bývalej motorárni Liazu pod značkou Fox vyrábať firma Tedom spoločne s jazdcom a podnikateľom Martinom Macíkom.

"Pracujeme na štyroch prototypoch, predstavíme ich na tohtoročnom veľtrhu Autotec v Brne," povedal Martin Macík, ktorý má mať vo vznikajúcej firme polovičný podiel.

Článok pokračuje pod video reklamou

Macík vlastní dokumentáciu na nákladné vozidlá, využiť chce tiež poznatky zo svojich štyroch účastí na posledných ročníkoch závodu do Dakaru. "Technika sa nám podarila nad očakávania. Mohlo to byť, samozrejme, lepšie, z toho som - v úvodzovkách - trocha sklamaný," povedal Macík.

Vozidlá Liaz sa predtým na dakarskej súťaži pravidelne zúčastňovali, ale nakoniec úplne zmizli rovnako ako továreň. Firma prešla kupónovou privatizáciou a počet vyrobených áut až do jej definitívneho konca v roku 2003 neustále klesal.

"Štarty s liazom nie sú samoúčelné. Vyskúšali sme pár vecí pre vývoj auta, ktoré chceme stavať a dať do malosériovej výroby," povedal Macík. Tedom získal jabloneckú motoráreň v roku 2003. "Nákladné vozidlá chceme montovať v Jablonci," uviedol riaditeľ závodu Vlastimil Vildman. V Jablonci vyrábajú aj motory pre autobusy Tedom, na výrobu ktorých chystá firma nový závod v Třebíči.

Nový podnik neráta s tým, že by sa na trh vrátil s ťahačmi Liaz, ale skôr so špeciálnymi úžitkovými vozidlami, napríklad na komunálne účely. Na trhu ťahačov panuje veľká konkurencia, navyše, zákazníci dopravcov často vyžadujú použitie kamiónov známych a osvedčených značiek.

"Nevlastníme značku Liaz, budeme vyrábať pod značkou Fox," uviedol Macík. Pomenovanie pochádza z posledného modelového radu, ktorý v Liaze vymysleli v 90. rokoch. Ochrannú známku Liaz vlastní firma AP Trust.

Liaz zažil obdobie svojej najväčšej slávy v 70. a 80. rokoch. Vtedy koncern zamestnával vyše 11 000 ľudí a ročne vyrobil viac ako 13 000 áut. Od 90. rokov išla firma rýchle dole. Prišla o niektoré trhy, navyše sa nevyrovnala s konkurenciou zo zahraničia. A domáci dopravcovia začali dávať napríklad kvôli lepšiemu servisu prednosť zahraničným vozidlám. Napriek tomu má značka stále veľa zástancov. Fanúšikovia Liazu sú z možného návratu značky nadšení.

Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  1. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  2. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  3. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  4. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  5. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  6. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  7. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  8. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 885
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 8 374
  3. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 8 014
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 669
  5. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 6 203
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 885
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 659
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 638
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 847
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 143

Hlavné správy zo Sme.sk

Jankovská tvrdí, že jej nejde o návrat do talára, hoci sa proti disciplinárke odvolala

O námietkach bude rozhodovať nový senát. Termín ešte nie je.

Monika Jankovská.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba má strach, bojí sa Harabina

Extrémisti sa snažia vytvoriť jednotný front.

Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Nechcela by Jankovská radšej mlčať?

Jankovská vyniká teflónom navonok a odhodlaním dovnútra.

Peter Tkačenko
Viliam Dobiáš.

Neprehliadnite tiež

Obchodné rokovania medzi USA a Čínou sa komplikujú

Rokovania narazili na prekážky, píše Wall Street Journal.

Americký prezident Donald Trump.

Produkcia ropy v Spojených štátoch prelamuje rekordné maximá

Ťažba sa tento aj budúci rok zvýši prudšie, než sa očakávalo.

Ilustračné foto.

Svet musí podľa správy IEA radikálne znížiť emisie skleníkových plynov

Správa prišla k záveru, že dohodnuté ciele sa v dlhodobom horizonte nesplnia.

Ilustračné foto.

Holandsko ako prvá európska krajina zníži rýchlosť na diaľniciach

Zatiaľ nie je jasné, odkedy má platiť nový rýchlostný limit.

Ranná špička vo Frankfurte nad Mohanom.