Výrobu nákladných áut Liaz obnovia po 2 rokoch

Jablonec nad Nisou 20. januára (TASR) - Vyše dva roky sa už nevyrábajú, napriek tomu sa v poslednom ročníku terénneho závodu Ralley Dakar umiestnilo toto ...

Jablonec nad Nisou 20. januára (TASR) - Vyše dva roky sa už nevyrábajú, napriek tomu sa v poslednom ročníku terénneho závodu Ralley Dakar umiestnilo toto vozidlo medzi kamiónmi na 11. mieste. Nákladné vozidlá Liaz, ktorých po českých cestách stále ešte jazdia tisíce, čaká vzkriesenie. V Jablonci nad Nisou ich chce v bývalej motorárni Liazu pod značkou Fox vyrábať firma Tedom spoločne s jazdcom a podnikateľom Martinom Macíkom.

"Pracujeme na štyroch prototypoch, predstavíme ich na tohtoročnom veľtrhu Autotec v Brne," povedal Martin Macík, ktorý má mať vo vznikajúcej firme polovičný podiel.

Macík vlastní dokumentáciu na nákladné vozidlá, využiť chce tiež poznatky zo svojich štyroch účastí na posledných ročníkoch závodu do Dakaru. "Technika sa nám podarila nad očakávania. Mohlo to byť, samozrejme, lepšie, z toho som - v úvodzovkách - trocha sklamaný," povedal Macík.

Vozidlá Liaz sa predtým na dakarskej súťaži pravidelne zúčastňovali, ale nakoniec úplne zmizli rovnako ako továreň. Firma prešla kupónovou privatizáciou a počet vyrobených áut až do jej definitívneho konca v roku 2003 neustále klesal.

"Štarty s liazom nie sú samoúčelné. Vyskúšali sme pár vecí pre vývoj auta, ktoré chceme stavať a dať do malosériovej výroby," povedal Macík. Tedom získal jabloneckú motoráreň v roku 2003. "Nákladné vozidlá chceme montovať v Jablonci," uviedol riaditeľ závodu Vlastimil Vildman. V Jablonci vyrábajú aj motory pre autobusy Tedom, na výrobu ktorých chystá firma nový závod v Třebíči.

Nový podnik neráta s tým, že by sa na trh vrátil s ťahačmi Liaz, ale skôr so špeciálnymi úžitkovými vozidlami, napríklad na komunálne účely. Na trhu ťahačov panuje veľká konkurencia, navyše, zákazníci dopravcov často vyžadujú použitie kamiónov známych a osvedčených značiek.

"Nevlastníme značku Liaz, budeme vyrábať pod značkou Fox," uviedol Macík. Pomenovanie pochádza z posledného modelového radu, ktorý v Liaze vymysleli v 90. rokoch. Ochrannú známku Liaz vlastní firma AP Trust.

Liaz zažil obdobie svojej najväčšej slávy v 70. a 80. rokoch. Vtedy koncern zamestnával vyše 11 000 ľudí a ročne vyrobil viac ako 13 000 áut. Od 90. rokov išla firma rýchle dole. Prišla o niektoré trhy, navyše sa nevyrovnala s konkurenciou zo zahraničia. A domáci dopravcovia začali dávať napríklad kvôli lepšiemu servisu prednosť zahraničným vozidlám. Napriek tomu má značka stále veľa zástancov. Fanúšikovia Liazu sú z možného návratu značky nadšení.

Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 477
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 265
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 364
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 634
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 599
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 354
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 543
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 531
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 928
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 817

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žalúdok, zomrel doma po návrate z nemocnice.

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

Neprehliadnite tiež

Máte šancu na vyšší plat? Boj o ľudí naberá grády, mzdy rástli najviac za posledné roky

Spoločnosti si uvedomili, že ak nechcú, aby im ich zamestnancov ukradla iná firma, musia ich vyššie oceniť.

Podnikatelia sú rozčarovaní z Fica. Zvýšil im ceny elektriny

Cena pre veľké podniky mala podľa pôvodného rozhodnutia klesnúť takmer o 16,5 percenta.

Trnavská automobilka zvýši platy, dohodla sa s odborármi

Základné mzdy zamestnancov v automobilke PSA Groupe Slovakia porastú v priemere o 6,3 percenta.

Štátny rozpočet dosiahol ku koncu februára schodok 407,7 miliónov eur

Daňové príjmy medziročne vzrástli o 232,9 milióna eur, teda o 16,3 percenta.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop